VYBERTE SI REGION

Útěk ze Sibiře: Nekonečná cesta Weirových hrdinů

Praha /EXKLUZIVNÍ RECENZE/ - Krále Odyssea provázela na cestách láska k Penelopě a vlasti. Hrdiny velkofilmu Petera Weira Útěk ze Sibiře, který vstoupil ve čtvrtek do kin, pohání nekonečná touha po svobodě a lidské důstojnosti. Kromě vlastních nohou a vnitřní síly však nemají nic, ani přízeň bohů Olympu. Nicméně drama Útěk ze Sibiře je určeno spíš pro oči Američanů, zasvěcení evropští diváci ocení spíš jen kameru a herce…

8.4.2011
SDÍLEJ:

Slavný australský režisér Peter Weir se po sedmi letech vrátil do kin. Příběhem o skupině uprchlíků z gulagu, inspirovaným skutečností. Foto: Bioscop

Australský režisér, který má na kontě komedie i dobrodružné snímky (Zelená karta, Master&Commander: Odvrácená strana světa) a působí v Hollywoodu, natočil příběh podle skutečných uprchlíků z ruského gulagu v roce 1940, tj. za druhé světové války. Inspirací ke scénáři mu byla kniha Slawomira Ravicze, o jejíž autenticitě se hodně spekulovalo, nicméně cestu v ní popsanou skutečně za války absolvovala jistá skupinka Poláků.

Strastiplná cesta z gulagu na svobodu

Příběh začíná v sibiřském táboře, kde Weir exponuje hlavní postavy, zvyklosti a kruté podmínky, v nichž odsouzení Rusové, Poláci, Američané či Angličani živoří. Tady nepřežívají „hodní“, nýbrž jen ti, kteří dřív pochopí drsné zákony gulagu. I proto mají navrch zabijáci, jakým je třeba Valka, Rus, který si tu respekt drží pomocí ostrého nože a loktů. Když se malá skupinka rozhodne pro útěk, vnutí se díky své zbrani mezi ně. Začíná pouť, o níž nikdo netuší, kde a kdy skončí. Je to ale jediná možnost, jak přežít a svobodně se nadechnout. Cesta vede přes neprostupné lesy Sibiře a oblast Bajkalu, posléze mongolskou stepí a pouští Gobi, nakonec do Tibetu a Indie. Odtud je už „jen“ kousek do první svobodné zóny a tedy i domů. Nedojdou všichni, útrapy mrazů a pouštního sucha přestojí jen nejodolnější, a tak za nimi zůstávají uprostřed plání i kříže.

Pro zasvěceného diváka je film příliš dlouhý

Weirův film má několik nevýhod. Diváci, znalí ruských filmů a dokumentárních svědectví z ruských lágrů, autenticitě jeho gulagu viděného americkýma očima neuvěří. Navzdory solidním hereckým výkonům působí tato část filmu málo přesvědčivě a zaujme možná spíš publikum na západ od Evropy. Epičnost příběhu a cesta dlouhá čtyři tisíce mil, kde se režisér velkoryse rozmáchl v lokacích, se při vší snaze nevešla pod dvě hodiny (film má 133 minut). Strastiplná pouť pochodujících hrdinů na plátně, kde se s pokročilou únavou minimalizují dialogy a děj, tak automaticky nastoluje i únavu diváckou.

Skvělí herci i kamera, to nelze Weirovi upřít

Což je škoda – už jen kvůli hereckým výkonům a kameře. Kromě Jima Sturgesse a Eda Harrise se skvěle porovnali s údělem postav hlavně Colin Farrell v roli ruského rabijáta Valky a Saoirse Ronan, jež na sebe upozornila už v Jacksonově thrilleru Pevné pouto o zabité čtrnáctileté dívce a která v sibiřské anabázi znovu prokazuje mimořádný cit pro charakter svých postav. Její mladičká Irena prchá před ruskou komunistickou zvůlí a jako jediná žena výpravy probouzí i v těchto krutých podmínkách ve svých průvodcích smysl pro galantnost. Velkým kladem filmu je ale bezesporu kamera Russella Boyda, jehož snímání nedozírných pouštních dálav vyvolávajících pocit fata morgany i horských hřebenů nabízí na plátně úchvatné obrazy a zároveň demonstruje miniaturnost trpícího člověka odkázaného napospas monumentální přírodě a krajině.

Trpělivý divák si tohle všechno ve Weirově filmu snad najde. A možná docení i závěrečný sestřih archívních záběrů – ilustrující marnost i paradoxy lidské existence, když na poutníky místo svobody nakonec čeká nová železná brána, pardon opona…

Autor: Jana Podskalská

8.4.2011
SDÍLEJ:

Aston Martin postaví 25 nových exemplářů modelu DB4 GT. Cena je astronomická

Britská automobilka Aston Martin se vrátí k výrobě vozu, jehož život byl původně vymezen lety 1959 až 1963. Příští rok totiž obnoví produkci slavného modelu DB4 GT, v plánu je stavba 25 kusů.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Zaorálek míří do Turecka, jednat bude i o zadržených Češích

Ankara/Praha - Ministr zahraničí Lubomír Zaorálek odlétá v pondělí na dvoudenní návštěvu Turecka. Chce jednat o migrační krizi a podpořit vzájemné obchodní vztahy, bude se ale zabývat i případem dvojice Čechů, kteří byli v zemi zadrženi kvůli údajné příslušnosti ke kurdským milicím. Věnovat by se měl i problematickému projektu stavby turecké elektrárny Yunus Emre, na který poskytla úvěr Česká exportní banka (ČEB) a pojistila ho státní pojišťovna EGAP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies