Letos na jaře se na sociálních sítích začala šířit zpráva, že se jedna hackerská skupina nabourala do serverů největších filmových a televizních studií. Údajně se jí podařilo ukrást hotové kopie doposud nezveřejněných letních hitů a také několik nových sérií celosvětově úspěšných seriálů. Hackeři požadovali od studií výkupné, jinak prý nelegálně nabytý obsah zveřejní.

NFA depozitář Hradištko
Národní filmový archiv otevřel depozitář pro 100 milionů metrů filmu

To se také o několik týdnů později stalo s pátou sérií kultovního seriálu Orange is the New Black, která se na webu objevila pár měsíců před oficiální červnovou premiérou. Poškozenou stranou byla v tu chvíli internetová služba Netflix, která je od loňska dostupná také v Česku a postupně začíná nabízet také české titulky i dabing.

Těžké váhy

Netflix se nejspíš i kvůli tomuto případu stal jedním ze třiceti zakladatelů nové Aliance pro kreativitu a zábavu (Alliance for Creativity and Entertainment). A také ostatní jména podepsaná pod zakládacími dokumenty jsou českým televizním a filmovým divákům známá. Nechybí tu BBC Worldwide, evropský Canal+, obří konglomerát NBCUniversal nebo HBO (má i českou pobočku) a Time Warner, který je spolumajitelem skupiny Nova.

„Prožíváme zlatý věk audiovizuální kultury, proto je důležitější než kdy jindy ostražitě bdít nad dodržováním autorských práv," uvedl viceprezident televizní společnosti CBS Jonathan Anschell. Aliance prý bude především vynakládat nemalé prostředky na soudní pře s piráty a výzkum související s těmito zločiny.

Ilustrační foto.
Sto milionů na loutky a tradiční kulturu. Expozice ukáže nové cennosti UNESCO

Mezi zakládajícími členy aliance najdeme i studio Walt Disney, které se mělo údajně také stát obětí zmíněného hackerského útoku. Mezi ukradenými díly měl být i jeden očekávaný letní superhit právě z dílny slavného studia. Spekulovalo se, že jde o pátý díl Pirátů z Karibiku nebo třetí pokračování animovaného hitu Auta. Šéf studia Bob Iger nicméně tyto zprávy označil za kachnu.

Brutální praktiky

Studia tak reagují na výrazný posun v praktikách pirátů. Ti až doposud většinou filmy a seriály nekradli takto sofistikovaně. Ještě donedávna bylo pirátství ve vleku studií a až na pár výjimek zloději film zveřejnili až po jeho premiéře v kinech (či po prvním televizním uvedení). Většinou také v dost špatné kvalitě. Nejčastěji k únikům docházelo z DVD, která se posílají jednotlivým členům americké filmové akademie při hlasování o Oscarech. I u nich byla kvalita nižší.

Eva Holubová a Bob Klepl
Dovolená s Holubovou a Kleplem na Vyšehradě

Letošní novinkou pak je požadavek na „výkupné", která studia dle vlastních slov odmítají. Členové alian-ce však její vznik nespojují se žádným konkrétním případem, byť by byl sebe extrémnější. Spíše poukazují na to, že pirátství je nemorální. „Po celém světě momentálně existuje více než 480 webových služeb, přes které lze sledovat filmy a seriály legálně," stojí v tiskovém prohlášení aliance, která tak poukazuje na skutečnost, že se časy změnily a pirátství již nelze považovat za legitimní možnost sledovat původní obsah, jak tomu bylo ještě před pár lety.

Škodí ekonomice

„I díky aktuálnímu boomu digitálních služeb dává audiovizuální sektor každoročně práci 5,5 milionu lidí jen v samotných Spojených státech amerických," prohlásil John Rogovin, vrcholný manažer Warner Bros. Entertainment. Pirátství právě tyto pozice ohrožuje, stejně jako 1,2 bilionu dolarů, které díky filmovému průmyslu tečou do americké ekonomiky.