VYBERTE SI REGION

Režisér Tomáš Vorel: Gympl je cynický a drsný, ale realita je mnohem šílenější

Východní Čechy - Jisté je, že Tomáš Vorel patří k nejprovokativnějším filmovým režisérům české produkce. Než se jím stal, prošel Divadlem Sklep a dvěma vysokými školami. Jeho celovečerním debutem byl povídkový snímek Pražská pětka, následovaly Kouř, Kamenný most, Cesta z města, Skřítek a nyní se v kinech objevil Gympl, kde se obsadil do role školníka…

7.12.2007
SDÍLEJ:

Režisér Tomáš Vorel.Foto: Miroslav Kucei

Pustil jste se do tématu o problémech současných středoškoláků, jak tápou v tom, co jim direktivní škola nedokáže a ani nechce dát a v čem jim nemohou ani porozumět vystresovaní rodiče. Tak mě napadá, jako –náctiletý jste byl též průšvihář?
„Těch průšvihů nebylo málo, třeba na gymplu jsem s kamarádem chodil na Vánoce plavat do Vltavy a i v největších mrazech jsme chodili v kraťasech a košilce. Já ještě měl na krku teploměr a když voda byla teplá více než 15 stupňů, tak jsem do ní nevlezl. Ve třídě jsem neustále otevíral okno a hádal se s profesory. Jinak jsem byl většinou průměrným žákem a kvůli stupidnímu známkování jsem si do života odnesl pocit, že jsem pro něho poněkud nevhodný a měl bych se stydět za to, co umím, jak vypadám a jak se chovám.“

Váš nový film je tak trochu s nadsázkou řečeno malou instruktáží pro sprejery…
„Instruktáž? Jako že by mohl mít někdo strach, aby po zhlédnutí Gymplu někdo nešel do ulic a nestříkal zdi? Snažil jsem se být objektivní, chtěl jsem spíše ukázat, jak to dnes chodí. Jak zkušenější zatáhne toho nového do sprejerské party. Trošku na tom musí být přece vidět, co to obnáší. To je, jako když starý kovboj učí mladého střílet, takže tady je také vidět na začátku určitý postup, ale pak už je to zkratkovité. Navíc si myslím, že těch sprejerských scén tam není moc. Jedna pětadvacetiletá dívka mi dokonce řekla, že jich tam je málo, je to otázka pohledu.“

Jak dlouho jste přiváděl film na svět?
„Tři roky psaní scénáře, dva roky shánění peněz, rok natáčení, rok dokončení – normální jev. Co bylo jiné, že jsem na ten film dostal grant ministerstva kultury a podpořila mne také Česká televize, takže jsem poprvé konečně dělal v profesionálních podmínkách.“

Točil jste především komedii, anebo příběh ze života s dramatickými okamžiky?
„Nesnažím se nikdy své filmy zařadit do žánru a jiné to není ani u Gymplu. Je to opět mnohožánrový snímek, nesnažím se nijak fandit mladým, ani starým. Je to hodně otevřené, aby si každý odnesl z toho, co chce. Je zajímavé, že na premiéře byli v hledišti jak mladí, tak starší diváci, a po promítnutí si s námi povídali především ti dříve narození. Zajímalo je to a film se jich dotkl, takže Gympl není jen pro slečny a chlapce, ale i střední generaci. Snažil jsem se, aby tam bylo napětí, drama, sranda, romantismus, tak jako v životě, ten také nemá žánrové zasazení, taky je občas depresivní.“

Gympl vypráví o studentech, rodičích, učitelích a graffiti. Jak jste vůbec vnikl mezi komunitu sprejerů, seznámil se s nimi?
„Nejprve mi ředitel soukromého gymnázia Tomáš Houška, který napsal knihu Graffiti rules, nabídl, zda ji nechci natočit, pak se ozval i z gymplu vyloučený graffiťák Pavel Nosek a začali jsme psát scénář. Poté jsem se seznámil i s dalšími sprejery, kteří nade mnou měli „dozor!“ Časem jsem zjistil, že to kvůli autenticitě bylo dobré.“

Zajímavé je vícegenerační herecké obsazení. Opět jste vsadil na své osvědčené herce.
„Myslíte Evu Holubovou, Milana Šteindlera, Tomáše Hanáka.. O těch jsem nepochyboval, pouze mladí prošli konkurzem včetně mého syna Tomáše. Bylo jich kolem stovky a jednoznačně nejlepší byl Jiří Mádl, který jediný uměl zahrát zmetka, zařvat na mě, být zlý. Docela jsem se divil, že ta mladá generace není schopná žádné agrese. A přitom tam byli herci z konzervatoře, kluci z ulice… Myslím, že Jiří Mádl konečně dostal dramatickou roli a může ukázat, co umí, není jen přiblblým chlapečkem, který běhá odněkud někam. Prostě mě dost překvapil.“

Jste s filmem spokojený?
„Nemám patřičný odstup, ale jsem spokojený, protože herci skvěle hrají, takže uvidím, jak to bude fungovat na diváky. Zatím je to nadějné. Někdo to přirovnává k legendárním filmům Cesta do hlubin študákovy duše anebo Škola, základ života. Náš Gympl je jiný, daleko drsnější, cyničtější, netočili jsme pohádku, ale realitu, byť ta skutečná podle vyprávění Tomáše Houšky je šílenější. Kdybych ty příběhy dal do scénáře, tak by nikdo nevěřil, že je to možné. Realita je totiž mnohem horší.“

7.12.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

ČSSD bude chtít od začátku roku 2018 zvýšit minimální mzdu

Praha - ČSSD bude chtít od ledna 2018 zvýšit minimální mzdu a na rok 2018 zajistit důstojný růst platů ve veřejné sféře. Na tiskové konferenci po jednání širšího vedení strany to řekl předseda sociální demokracie a premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Ústřední výkonný výbor dnes za zavřenými dveřmi projednával přípravu na březnový sjezd ČSSD i obrysy nového programu.

Jídlo zdražuje. Kvůli EET to není, tvrdí Babiš

Praha – Doby, kdy se ceny skoro nehýbaly a inflace byla téměř na nule, minuly. Drahota roste a nová data Českého statistického úřadu to potvrzují. V listopadu byla inflace meziročně vyšší o 1,5 procenta, v říjnu to bylo meziročně „jen" 0,8 procenta.

Jan Železný: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují

Praha /ROZHOVOR/- Jaký je rozdíl mezi oštěpaři a oštěpařkami? Česká legenda Jan Železný (50) trénuje čtyři ambiciózní reprezentanty: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies