VYBERTE SI REGION

Všiváci se rozpadli na zmatené kousky

Praha /RECENZE, VIDEO/ - Celovečerní hraný debut Romana Kašparovského Všiváci, který včera vstoupil do kin, působí dojmem, jako by autor svedl neúspěšný zápas sám se sebou. Nebo přesněji: jako by věděl, že si chce hrát, ale nevěděl, jak na to. Vizuálně totiž jeho drama o životních cestách, střetech a smíření dvou bratrů nabízí občas zajímavé momenty – celkově ale nedrží pohromadě. Což je jeho klíčový problém.

20.6.2014 2
SDÍLEJ:

Nový snímek Všiváci představili jeho tvůrci a herci (na snímku Ondřej Vetchý). V úterý přijeli na jeho předpremiéru do Brodu. V kinech se hraje od čtvrtka.Foto: Deník/Libor Plíhal

Jak se režisér a autor scénáře vyjádřil, je pro něj film osobním příběhem. Což o to, zažité zkušenosti jsou dobrým startujícím momentem. A rivalita bratrů bývá vděčné téma. Těžila z něj už řada jiných filmařů – namátkou Thomas Vinterberg v dramatu Submarino, Susan Bierová v Bratrech nebo v půli 80. let u nás Miloš Zábranský v Domu pro dva. Ten měl evidentní inspiraci v biblických motivech, kterých se možná chtěl dotknout i Kašparovský. Se Zábranského „evangeliem" z moderní doby mají Všiváci společné téma dvou mužů, jež rozdělí jedna žena. A hereckou účast Ondřeje Vetchého. Z případného srovnání vychází ovšem Kašparovského počin hodně nevalně.

Největší potíž leží ve scénáři. Samotná zápletka není nijak složitá. V centru pozornosti jsou dva bratři, jejichž vztah poznamenaly už zkraje dvě neblahé události: brzká ztráta otce a táž osudová žena. Oba mají své noční můry. U úspěšnějšího chirurga Mikiho je to kromě alkoholismu a partnerské neukotvenosti zmíněná osudová žena (kterou vidí ve všech  partnerkách, jež mu projdou postelí). U osamělého Rikiho péče o dvě dcery, dluhy a tísnivé vzpomínky na afghánskou misi. A v kostce řečeno: oba si musí projít svým očistcem, než naleznou odpuštění a klid… Autor měl potřebu doplnit základní kostru o další motivy a postavy a rozehrát více časových rovin i stylů vyprávění. Ale ztratil smysl pro míru. Zahltil příběh nejrůznějšími odbočkami a postavami (dvojice zlodějů najatá k pomstě, flashbacky do dětství, Afghánistánu, k první lásce), ba i na prvoplánové výstřednosti došlo (sexuální scény).

Všiváci.

Těžko říct, jak spletitá cesta k finálnímu tvaru vedla a kolik verzí scénář dostal, jisté je jedno – i u té poslední měl mít hlavní slovo dramaturg. A odhadnout úskalí textu, který má v dané podobě, převyprávěné na plátně, minimální šanci potkat se s divákem. Motivace postav pro jejich jednání je zmatečná a místy nelogická (která matka by synovi na válečnou misi volala, že ho opustila žena?), děj kvůli rozvolněné struktuře a střídání stylů vyprávění nepřehledný, brutality a katastrof je přespříliš (utopeným otcem a žehličkou popáleným bratrem počínaje a scénou v bance konče).

Režiséra jeho hra s různými styly vyprávění očividně bavila, takže tu potkáme prvky černé komedie připomínající Tarantinův styl (motiv s králíčkem na střeše), asijské akční podívané (třeba ve zpomalených záběrech) či psychodramatu (veškeré vypjaté komorní scény), zapomněl ale při tomto komplikovaném způsobu vyprávění na diváka. Orientaci v příběhu, už ve scénáři nepříliš přehledném, tak divákovi ještě více ztížil. Na drama, v němž by se dalo ztotožnit s figurami a odtrpět s nimi jejich (místy krvavé) drama téměř antických rozměrů, zvolil režisér příliš zcizující způsob pohledu. A na brutální černou komedii hrající si s absurditami života je tu prostě málo humoru. Respektive, skoro žádný.

Co dodat? Kamera Vladimíra Smutného je tradičně vynikající, včetně záběrů nasnímaných v autentických afghánských lokacích, herecké výkony výborné (Ondřej Vetchý, Marek Taclík, Jiří Langmajer či Jiří Mádl – jehož postižený mladík je bravurní a hoden ocenění za vedlejší roli). Co je to ale platné, když s pokračujícím dějem člověk čím dál hůře udržuje pozornost a tápe, co že tím vším chtěl autor vlastně sdělit…

Autor: Jana Podskalská

20.6.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Lidé o teletext nepřijdou, bude i v novém TV vysílání

Do čtyř let všechny domácnosti v ČR přejdou na vysílání ve formátu DVB-T2. Textové zpravodajství to nakonec „přežije". Jestli si myslíte, že v době internetu je teletext „mrtvé médium", jste na omylu.

Muslimové v Česku nejsou dle knihy monolit, ale pestrá skupina

Brno - Muslimská komunita v Česku je mnohotvárnější a etnicky pestřejší, než jak ji vidí většinová společnost. Její členové se také liší v přístupu k víře a pravidlům. Vyplývá to z obsáhlého souboru studií, který pod názvem Muslimové v Česku vydalo brněnské nakladatelství Barrister&Principal.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies