VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Všiváci se rozpadli na zmatené kousky

Praha /RECENZE, VIDEO/ - Celovečerní hraný debut Romana Kašparovského Všiváci, který včera vstoupil do kin, působí dojmem, jako by autor svedl neúspěšný zápas sám se sebou. Nebo přesněji: jako by věděl, že si chce hrát, ale nevěděl, jak na to. Vizuálně totiž jeho drama o životních cestách, střetech a smíření dvou bratrů nabízí občas zajímavé momenty – celkově ale nedrží pohromadě. Což je jeho klíčový problém.

20.6.2014 2
SDÍLEJ:

Nový snímek Všiváci představili jeho tvůrci a herci (na snímku Ondřej Vetchý). V úterý přijeli na jeho předpremiéru do Brodu. V kinech se hraje od čtvrtka.Foto: Deník/Libor Plíhal

Jak se režisér a autor scénáře vyjádřil, je pro něj film osobním příběhem. Což o to, zažité zkušenosti jsou dobrým startujícím momentem. A rivalita bratrů bývá vděčné téma. Těžila z něj už řada jiných filmařů – namátkou Thomas Vinterberg v dramatu Submarino, Susan Bierová v Bratrech nebo v půli 80. let u nás Miloš Zábranský v Domu pro dva. Ten měl evidentní inspiraci v biblických motivech, kterých se možná chtěl dotknout i Kašparovský. Se Zábranského „evangeliem" z moderní doby mají Všiváci společné téma dvou mužů, jež rozdělí jedna žena. A hereckou účast Ondřeje Vetchého. Z případného srovnání vychází ovšem Kašparovského počin hodně nevalně.

Největší potíž leží ve scénáři. Samotná zápletka není nijak složitá. V centru pozornosti jsou dva bratři, jejichž vztah poznamenaly už zkraje dvě neblahé události: brzká ztráta otce a táž osudová žena. Oba mají své noční můry. U úspěšnějšího chirurga Mikiho je to kromě alkoholismu a partnerské neukotvenosti zmíněná osudová žena (kterou vidí ve všech  partnerkách, jež mu projdou postelí). U osamělého Rikiho péče o dvě dcery, dluhy a tísnivé vzpomínky na afghánskou misi. A v kostce řečeno: oba si musí projít svým očistcem, než naleznou odpuštění a klid… Autor měl potřebu doplnit základní kostru o další motivy a postavy a rozehrát více časových rovin i stylů vyprávění. Ale ztratil smysl pro míru. Zahltil příběh nejrůznějšími odbočkami a postavami (dvojice zlodějů najatá k pomstě, flashbacky do dětství, Afghánistánu, k první lásce), ba i na prvoplánové výstřednosti došlo (sexuální scény).

Všiváci.

Těžko říct, jak spletitá cesta k finálnímu tvaru vedla a kolik verzí scénář dostal, jisté je jedno – i u té poslední měl mít hlavní slovo dramaturg. A odhadnout úskalí textu, který má v dané podobě, převyprávěné na plátně, minimální šanci potkat se s divákem. Motivace postav pro jejich jednání je zmatečná a místy nelogická (která matka by synovi na válečnou misi volala, že ho opustila žena?), děj kvůli rozvolněné struktuře a střídání stylů vyprávění nepřehledný, brutality a katastrof je přespříliš (utopeným otcem a žehličkou popáleným bratrem počínaje a scénou v bance konče).

Režiséra jeho hra s různými styly vyprávění očividně bavila, takže tu potkáme prvky černé komedie připomínající Tarantinův styl (motiv s králíčkem na střeše), asijské akční podívané (třeba ve zpomalených záběrech) či psychodramatu (veškeré vypjaté komorní scény), zapomněl ale při tomto komplikovaném způsobu vyprávění na diváka. Orientaci v příběhu, už ve scénáři nepříliš přehledném, tak divákovi ještě více ztížil. Na drama, v němž by se dalo ztotožnit s figurami a odtrpět s nimi jejich (místy krvavé) drama téměř antických rozměrů, zvolil režisér příliš zcizující způsob pohledu. A na brutální černou komedii hrající si s absurditami života je tu prostě málo humoru. Respektive, skoro žádný.

Co dodat? Kamera Vladimíra Smutného je tradičně vynikající, včetně záběrů nasnímaných v autentických afghánských lokacích, herecké výkony výborné (Ondřej Vetchý, Marek Taclík, Jiří Langmajer či Jiří Mádl – jehož postižený mladík je bravurní a hoden ocenění za vedlejší roli). Co je to ale platné, když s pokračujícím dějem člověk čím dál hůře udržuje pozornost a tápe, co že tím vším chtěl autor vlastně sdělit…

Autor: Jana Podskalská

20.6.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Když Essie Bartelsová z Ghany přijela do Spojených států, rozhodla se, že tradiční západoafrické pokrmy představí celému světu
2

Ghanská kuchařka seznamuje USA s africkou gastronomií

Sněm ANO 2017
9 8

Pohádky pro delegáty a kamery: Babišův projev kritizují opozice i ČSSD

FOTO: Masopustní maškary vozil v Homoli speciální autobus

Homole u Panny - Sobota byla v obci Homole u Panny ve znamení masopustního veselí. Specifikem místních oslav byl speciální autobus, který převážel účastníky po jednotlivých částech obce.

AKTUALIZOVÁNO

Policie při pátrání v okolí výbuchu v Poličce nalezla kus munice

Policisté při dnešním pátrání v okolí vybuchlé továrny v Poličce na Scvtavsku nalezli jeden kus munice, zároveň zmenšili pásmo kolem vstupu. Pátrání bude pokračovalo do setmění. Série čtvrtečních explozí v hale v areálu Polišských strojíren zranila 19 lidí, z toho tři vážně.

Šafářová si v Budapešti zahraje finále dvouhry. Osmý titul v kariéře je blízko

Budapešť - Tenistka Lucie Šafářová porazila v semifinále turnaje v Budapešti Němku Carinu Witthöftovou 6:4, 6:3 a poprvé od loňského triumfu v Praze ve Stromovce si zahraje finále dvouhry. Brněnská rodačka bude usilovat o osmý titul v kariéře.

Andrej Babiš: Havel měl u nás zavést prezidentský systém

Hnutí ANO se chystá na sněmovní volby, v sobotu a neděli si zvolí nové vedení a brzy už také představí svou vizi rozvoje České republiky v příštích dvaceti letech. Jeho předseda Andrej Babiš v rozhovoru s Deníkem tvrdí, že Česko by se mělo inspirovat v zahraničí a vzít si z něj to nejlepší – americký většinový systém, švýcarskou přímou demokracii a německý parlamentní jednací řád.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies