Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Všiváci se rozpadli na zmatené kousky

Praha /RECENZE, VIDEO/ - Celovečerní hraný debut Romana Kašparovského Všiváci, který včera vstoupil do kin, působí dojmem, jako by autor svedl neúspěšný zápas sám se sebou. Nebo přesněji: jako by věděl, že si chce hrát, ale nevěděl, jak na to. Vizuálně totiž jeho drama o životních cestách, střetech a smíření dvou bratrů nabízí občas zajímavé momenty – celkově ale nedrží pohromadě. Což je jeho klíčový problém.

20.6.2014 2
SDÍLEJ:

Nový snímek Všiváci představili jeho tvůrci a herci (na snímku Ondřej Vetchý). V úterý přijeli na jeho předpremiéru do Brodu. V kinech se hraje od čtvrtka.Foto: Deník/Libor Plíhal

Jak se režisér a autor scénáře vyjádřil, je pro něj film osobním příběhem. Což o to, zažité zkušenosti jsou dobrým startujícím momentem. A rivalita bratrů bývá vděčné téma. Těžila z něj už řada jiných filmařů – namátkou Thomas Vinterberg v dramatu Submarino, Susan Bierová v Bratrech nebo v půli 80. let u nás Miloš Zábranský v Domu pro dva. Ten měl evidentní inspiraci v biblických motivech, kterých se možná chtěl dotknout i Kašparovský. Se Zábranského „evangeliem" z moderní doby mají Všiváci společné téma dvou mužů, jež rozdělí jedna žena. A hereckou účast Ondřeje Vetchého. Z případného srovnání vychází ovšem Kašparovského počin hodně nevalně.

Největší potíž leží ve scénáři. Samotná zápletka není nijak složitá. V centru pozornosti jsou dva bratři, jejichž vztah poznamenaly už zkraje dvě neblahé události: brzká ztráta otce a táž osudová žena. Oba mají své noční můry. U úspěšnějšího chirurga Mikiho je to kromě alkoholismu a partnerské neukotvenosti zmíněná osudová žena (kterou vidí ve všech  partnerkách, jež mu projdou postelí). U osamělého Rikiho péče o dvě dcery, dluhy a tísnivé vzpomínky na afghánskou misi. A v kostce řečeno: oba si musí projít svým očistcem, než naleznou odpuštění a klid… Autor měl potřebu doplnit základní kostru o další motivy a postavy a rozehrát více časových rovin i stylů vyprávění. Ale ztratil smysl pro míru. Zahltil příběh nejrůznějšími odbočkami a postavami (dvojice zlodějů najatá k pomstě, flashbacky do dětství, Afghánistánu, k první lásce), ba i na prvoplánové výstřednosti došlo (sexuální scény).

Všiváci.

Těžko říct, jak spletitá cesta k finálnímu tvaru vedla a kolik verzí scénář dostal, jisté je jedno – i u té poslední měl mít hlavní slovo dramaturg. A odhadnout úskalí textu, který má v dané podobě, převyprávěné na plátně, minimální šanci potkat se s divákem. Motivace postav pro jejich jednání je zmatečná a místy nelogická (která matka by synovi na válečnou misi volala, že ho opustila žena?), děj kvůli rozvolněné struktuře a střídání stylů vyprávění nepřehledný, brutality a katastrof je přespříliš (utopeným otcem a žehličkou popáleným bratrem počínaje a scénou v bance konče).

Režiséra jeho hra s různými styly vyprávění očividně bavila, takže tu potkáme prvky černé komedie připomínající Tarantinův styl (motiv s králíčkem na střeše), asijské akční podívané (třeba ve zpomalených záběrech) či psychodramatu (veškeré vypjaté komorní scény), zapomněl ale při tomto komplikovaném způsobu vyprávění na diváka. Orientaci v příběhu, už ve scénáři nepříliš přehledném, tak divákovi ještě více ztížil. Na drama, v němž by se dalo ztotožnit s figurami a odtrpět s nimi jejich (místy krvavé) drama téměř antických rozměrů, zvolil režisér příliš zcizující způsob pohledu. A na brutální černou komedii hrající si s absurditami života je tu prostě málo humoru. Respektive, skoro žádný.

Co dodat? Kamera Vladimíra Smutného je tradičně vynikající, včetně záběrů nasnímaných v autentických afghánských lokacích, herecké výkony výborné (Ondřej Vetchý, Marek Taclík, Jiří Langmajer či Jiří Mádl – jehož postižený mladík je bravurní a hoden ocenění za vedlejší roli). Co je to ale platné, když s pokračujícím dějem člověk čím dál hůře udržuje pozornost a tápe, co že tím vším chtěl autor vlastně sdělit…

Autor: Jana Podskalská

20.6.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
1 8

Duel Deníku: Je lázeňská péče v Česku přebujelá?

Nezvěstný Julian Cadman
21

Chlapec pohřešovaný po útoku v Barceloně byl objeven v nemocnici

Malý pochod radikálů v Bostonu deklasovala masivní akce jejich odpůrců

Tisíce demonstrantů skandujících protinacistická hesla v Bostonu zcela zastínily malou skupinu pravicových radikálů. Ti týden od násilných střetů ve Virginii zorganizovali „manifestaci na podporu svobody slova“. Policie raději konzervativce přesunula pomocí vlastních vozů jinam.

Vláda a odbory projednají růst platů, ve hře je několik variant

Zástupce vlády a odboráře čeká v pondělí zásadní jednání o růstu platů ve veřejném sektoru. Českomoravská konfederace odborových svazů (ČMKOS) požaduje pro učitele zvýšení o 15 procent a pro ostatní pracovníky o deset procent, a to od listopadu. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) odborářský požadavek podporuje. 

Libanon a Sýrie zahájily ofenzivu, chtějí vyčistit hranice od islamistů

Hnutí Hizballáh spojilo své síly se syrskými vládními jednotkami s cílem zbavit pohraniční oblasti posledních bojovníků Islámského státu. Libanonskou armádu v této operaci podporují i Američané.

Svůj první nůž vyrobil v sedmi letech. Dnes je autorem zajímavých výtvorů

/ROZHOVOR, FOTOGALERIE/ V životě se neobejde bez manželky, přírody a tvůrčí práce. Musí něco vyrábět, aby se nezbláznil. Nožíř, výrobce hlavolamů i vyznavač šrot artu Vašek Skopek říká: „Mlácení palicí do žhavého železa je obrovská relaxace. Člověk ničí a tvoří zároveň“

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení