VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Všiváci se rozpadli na zmatené kousky

Praha /RECENZE, VIDEO/ - Celovečerní hraný debut Romana Kašparovského Všiváci, který včera vstoupil do kin, působí dojmem, jako by autor svedl neúspěšný zápas sám se sebou. Nebo přesněji: jako by věděl, že si chce hrát, ale nevěděl, jak na to. Vizuálně totiž jeho drama o životních cestách, střetech a smíření dvou bratrů nabízí občas zajímavé momenty – celkově ale nedrží pohromadě. Což je jeho klíčový problém.

20.6.2014 2
SDÍLEJ:

Nový snímek Všiváci představili jeho tvůrci a herci (na snímku Ondřej Vetchý). V úterý přijeli na jeho předpremiéru do Brodu. V kinech se hraje od čtvrtka.Foto: Deník/Libor Plíhal

Jak se režisér a autor scénáře vyjádřil, je pro něj film osobním příběhem. Což o to, zažité zkušenosti jsou dobrým startujícím momentem. A rivalita bratrů bývá vděčné téma. Těžila z něj už řada jiných filmařů – namátkou Thomas Vinterberg v dramatu Submarino, Susan Bierová v Bratrech nebo v půli 80. let u nás Miloš Zábranský v Domu pro dva. Ten měl evidentní inspiraci v biblických motivech, kterých se možná chtěl dotknout i Kašparovský. Se Zábranského „evangeliem" z moderní doby mají Všiváci společné téma dvou mužů, jež rozdělí jedna žena. A hereckou účast Ondřeje Vetchého. Z případného srovnání vychází ovšem Kašparovského počin hodně nevalně.

Největší potíž leží ve scénáři. Samotná zápletka není nijak složitá. V centru pozornosti jsou dva bratři, jejichž vztah poznamenaly už zkraje dvě neblahé události: brzká ztráta otce a táž osudová žena. Oba mají své noční můry. U úspěšnějšího chirurga Mikiho je to kromě alkoholismu a partnerské neukotvenosti zmíněná osudová žena (kterou vidí ve všech  partnerkách, jež mu projdou postelí). U osamělého Rikiho péče o dvě dcery, dluhy a tísnivé vzpomínky na afghánskou misi. A v kostce řečeno: oba si musí projít svým očistcem, než naleznou odpuštění a klid… Autor měl potřebu doplnit základní kostru o další motivy a postavy a rozehrát více časových rovin i stylů vyprávění. Ale ztratil smysl pro míru. Zahltil příběh nejrůznějšími odbočkami a postavami (dvojice zlodějů najatá k pomstě, flashbacky do dětství, Afghánistánu, k první lásce), ba i na prvoplánové výstřednosti došlo (sexuální scény).

Všiváci.

Těžko říct, jak spletitá cesta k finálnímu tvaru vedla a kolik verzí scénář dostal, jisté je jedno – i u té poslední měl mít hlavní slovo dramaturg. A odhadnout úskalí textu, který má v dané podobě, převyprávěné na plátně, minimální šanci potkat se s divákem. Motivace postav pro jejich jednání je zmatečná a místy nelogická (která matka by synovi na válečnou misi volala, že ho opustila žena?), děj kvůli rozvolněné struktuře a střídání stylů vyprávění nepřehledný, brutality a katastrof je přespříliš (utopeným otcem a žehličkou popáleným bratrem počínaje a scénou v bance konče).

Režiséra jeho hra s různými styly vyprávění očividně bavila, takže tu potkáme prvky černé komedie připomínající Tarantinův styl (motiv s králíčkem na střeše), asijské akční podívané (třeba ve zpomalených záběrech) či psychodramatu (veškeré vypjaté komorní scény), zapomněl ale při tomto komplikovaném způsobu vyprávění na diváka. Orientaci v příběhu, už ve scénáři nepříliš přehledném, tak divákovi ještě více ztížil. Na drama, v němž by se dalo ztotožnit s figurami a odtrpět s nimi jejich (místy krvavé) drama téměř antických rozměrů, zvolil režisér příliš zcizující způsob pohledu. A na brutální černou komedii hrající si s absurditami života je tu prostě málo humoru. Respektive, skoro žádný.

Co dodat? Kamera Vladimíra Smutného je tradičně vynikající, včetně záběrů nasnímaných v autentických afghánských lokacích, herecké výkony výborné (Ondřej Vetchý, Marek Taclík, Jiří Langmajer či Jiří Mádl – jehož postižený mladík je bravurní a hoden ocenění za vedlejší roli). Co je to ale platné, když s pokračujícím dějem člověk čím dál hůře udržuje pozornost a tápe, co že tím vším chtěl autor vlastně sdělit…

Autor: Jana Podskalská

20.6.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
10

Z návykových látek Češi občas tolerují léky, alkohol a tabák, ukázal průzkum

Andrej Babiš
69 30

Volební průzkum: ANO drtí rivaly, levicové strany dál ztrácejí

AKTUALIZOVÁNO

Ze školky se ztratily tři děti. Učitelky ani nevěděly jména, uvedla policie

Pátrání po dětech, které se nepozorovaně oddělily od skupiny ekoškolky pobývající v přírodě, dobře dopadlo, ale věc bude mít dohru. Ke čtvrteční události to v pátek připomněl Tomáš Hulan z ředitelství pražské policie. Podle něj je ale předčasné předjímat, zda případ nakonec skončí u správního orgánu, či dokonce u soudu, anebo se věcí budou zabývat jiné kompetentní orgány.

Takže na shledanou, pane redaktore, odešel Paroubek naštvaně ze studia

/ANKETA/ Bývalý premiér za ČSSD Jiří Paroubek dnes odešel z živě vysílaného rozhovoru v Českém rozhlasu. Paroubkovi se nelíbily otázky na jeho návrat do sociální demokracie, konkrétně na podmínky dané stanovami. Paroubek chtěl debatovat o politice, když redaktor na dotazech trval, vstal ze židle a se slovy "takže na shledanou, pane redaktore" opustil studio.

AKTUALIZOVÁNO

Drama v Benátkách na Jizerou. V garáži vybuchly plynové lahve

/FOTOGALERIE/ Několik výbuchů v pátek večer před osmou hodinou probralo z klidu obyvatele Smetanovy ulice v historické části města. Plynové láhve tam vybuchly v garáži, která naštěstí nebyla součástí rodinného domu.

DOTYK.CZ

ReSite - Ťok má pro Prahu vizi některých ulic jen pro cyklisty, bez aut

Ministerstvo dopravy rozhodlo ve čtvrtek 22. června o tom, že věnuje větší prostředky na budování oddělených cyklostezek a nabídne městům v tomto směru granty. Na mezinárodní konferenci o urbanistice reSite to uvedl ministr dopravy Dan Ťok (nominovaný za Hnutí Ano).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies