Na Berlinale triumfovala především asijská kinematografie. Početná delegace čínského soutěžního snímku Černé uhlí, tenký led, žánrového thrilleru s prvky filmu noir, se radovala hned ze dvou cen, včetně té nejvyšší. Hlavní cenu, Zlatého berlínského medvěda, získal zjevně dojatý režisér Diao Yinan, jenž se svěřil, že na snímku začal pracovat už před osmi lety, aniž by tušil, že jej vůbec někdy zrealizuje. Povedlo se a stálo to za to. Stříbrného medvěda pro nejlepšího herce převzal Liao Fan z rukou jednoho z porotců, čínské hvězdy Tonyho Leunga.

Velkou cenu poroty získala britsko-německá podívaná Grandhotel Budapešť režiséra Wese Andersona, která bude začátkem března uvedena i v našich kinech. Nejlepším režisérem byl vyhlášen Richard Linklater, „nezávislák" z Texasu. Jeho Chlapectví, 164-minutový příběh jednoho dospívání Linklater natáčel v přestávkách od roku 2002 s partou rodinných přátel včetně Ethana Hawka nebo Patricie Arquette. Z rovnou čtyř zástupců domácí kinematografie si cenu za nejlepší scénář odnesl snímek Křížová cesta, jenž si v tragickém příběhu 14-leté Marie bere na mušku současný, téměř neuvěřitelně bigotní katolicizmus. Formálně vytříbený snímek, složený ze 14 převážně statických záběrů mohl aspirovat také na cenu Alfreda Bauera pro dílo naznačující nové perspektivy filmového jazyka. Tu ale získal dvaadevadesátiletý Alain Resnais za svůj opus Milovat, pít a zpívat, jemuž ovšem mnozí vytýkali přílišnou teatrálnost.

Cenu pro nejlepší herečku převzala v působivém kimonu Haru Kuroki za snímek Malý dům japonského režiséra Yoji Yamady. A zbytek cen si odnesli Číňané. Režisér Lou Ye převzal ocenění za umělecký přínos světovému filmu. Jeho Slepá masáž přináší formálně vytříbený portrét masážního salónu a osudů  slepých zaměstnanců.

HANA CIELOVÁ