Spoustu podobných nadšenců byste našli v Anglii, loajalitou se pyšní rovněž Němci a Španělé.

K proměně spěje i český fotbal. Před nadcházejícím startem nového ročníku je zřejmé, že liga táhne jako kdysi dávno v historii. Přestože se ještě neodehrál jediný zápas, indicie značí: fanoušci přijdou.

Josef Hušbauer ze Slavie (vpravo) proti Borisovu.
Výhra, která se neslavila. Slavii ještě čeká o Ligu mistrů tuhý boj

Největší zájem hlásí mistr ze Slavie. Fanoušci neváhají nakupovat permanentky, ač jsou nejdražší v historii.

Doteď už v Edenu zabrali osm tisíc míst! „V novodobé éře je to rekord,“ řekl Ondřej Zlámal, pamětník na slovo vzatý (šéf komunikace ve Slavii do roku 2011). „Takový zájem tu nebyl, ani když se otevřel Eden,“ dodal.

Zájem je také o Spartu (7500 permanentek), mezi stálice lze znovu řadit i Plzeň (7000 permanentek).

Fandit úspěšným klubům se prodraží, lepší místa neseženete pod dva tisíce korun. Ale z druhé strany není to víc, než co zaplatí milovníci filmů v kině.

Pro zvětšení klikněte na grafiku

Kolik stojí fotbal v Česku?Zdroj: Deník

Levnou zábavu prodraží až ona věrnost. I proto řada klubů zvýhodňuje skalní fanoušky. Ti z peněženky vytáhnou jen pár stovek.

Suverénně nejvíce ušetří příznivci na severu Čech Jablonec prodává „permice“ za 600, Liberec je nabízí za 700. Leč jak vidno, ani cena není vše kluby zpod Ještědu rok co rok bojují s návštěvností (loni chodilo na Jablonec v průměru 2541 lidí).

Nejvíce si však na nezájem může stěžovat Dukla, loni tým s nejhorší návštěvností. A letos to zřejmě dopadne stejně. „Prodali jsme 270 permanentek,“ dodala mluvčí Kristýna Kratochvílová.

Kluby se snaží získat nové fanoušky i pomocí benefitů. Zbrojovka nabízí levnější taxi po Brnu a navrch slibuje, že koruna z každého kilometru půjde na tamní výchovu talentů.

Michal Krmenčík z Plzně (vpravo) proti FCSB.
Plzeň dvakrát ztratila vedení, z bitvy o LM však veze cennou remízu

Plzeň zase zavedla metodu zvanou „nabídni své místo“. Pokud držitel permanentky dopředu ví, že nedorazí, může v oficiálním systému nabídnout místo jiným zájemcům a čeká ho odměna. „Fanoušci si na to zvykli,“ uvedl mluvčí klubu Václav Hanzlík.

Mimochodem tenhle systém už léta praktikuje Barcelona. Anglie je zase pověstná tím, že nové permanentky neseženete. Šťastlivci si tam střeží místa jako oko v hlavě a vlastnické právo se dědí z generace na generaci.

O tomhle se může českým klubům pořád jen zdát.

Pro zvětšení klikněte na grafiku

Kam a za kolik na fotbal za hranicemi?Zdroj: Deník

Slávistický kotel
Cizinci v Česku? Sparta je v klidu, Slavia má problém