Už teď je díky pokroku tak vysoká produktivita práce, že jeden pracující uživí i více hladových krků: kromě důchodců a dětí ještě různé finančníky, kriminálníky, manažery, zastupitele a bezdomovce, kteří se o sebe sami nedovedou postarat. Otázka tedy nestojí, kolik lidí bude za padesát let pracovat, nýbrž jak se bude dělit to, co pracující vyprodukují, a jak vysoké nároky na pohodlí a zábavu bude třeba uspokojit.

S tímto rozhodováním našim vnučkám a vnukům nepomůžeme a jak to vyřeší, je jejich věc. Navíc máme vlastních starostí nad hlavu. Třeba teď se ukázalo, že je ohrožena naše schopnost dívat se na věci z nadhledu! Jedná se o vyhlídkové lety, které ještě před rokem nabízela řada aeroklubů.

Loni v červenci ovšem vyhláška EU vyňala vyhlídkové lety z nižší kategorie a licenci je nově třeba získat na obchodní leteckou přepravu. V aeroklubech si ťukají na čelo, že to už si pak rovnou mohou pronajímat Boeing 737. O co jaké lobby jde, není těžké si domyslet a před volbami do Evropského parlamentu se hodí úkolovat kandidáty, ať to dají do pořádku.

Naštěstí jsme v kreativní Evropě, která si poradí jak s demografií, tak s úředníky. Místo vyhlídkového letu je možné objednat v aeroklubech něco, co patří do licence na letecké práce. Jedná se například o pozorovací, hlídkovací či filmovací lety.

Rozhlížet se zbůhdarma z výšky by neprošlo. Najmout letadlo za účelem dozoru, zda se dole neděje něco nepatřičného, je ale docela dobře možné. Kochat se je na pokutu, ale hlídkování je vítané!