VYBERTE SI REGION

Chorvatsko v EU

Do Evropské unie vstoupilo spřátelené Chorvatsko. Když slyšíme, že Chorvati váhají, zda to oslavovat, anebo vstupu litovat, přesně jim rozumíme a váháme, zda jim máme gratulovat. Zatímco před dvaceti lety se na evropskou integraci pohlíželo jako na rozšiřování prostoru svobody, stability a prosperity, nyní se rozšiřování EU jeví spíše jako ekonomická kolonizace. Evropská administrativa umetá cestičky nadnárodnímu kapitálu, z jehož expanze ovšem občané mají spíše problémy než výhody.

1.7.2013 45
SDÍLEJ:

Ivan HoffmanFoto:

Když jsme my vstupovali do EU, hovořilo se o prestižním klubu, ve kterém je třeba být. Chorvati se ovšem přidávají k partě, co je po krk v dluzích a potácí se v krizích všeho druhu. Už skutečnost, že dnes klademe na misky vah výhody a nevýhody členství ukazuje, že něco je špatně. Proč to nejde bez těch nevýhod? Navíc i ony eurounijní výhody budí rozpaky: Chorvatům se prý zjednoduší cestování do ciziny za prací a očekává se příliv zahraničního kapitálu. Jenomže nutnost hledat obživu v cizině přece není žádné terno a příliv kapitálu logicky předznamenává odliv zisků.

Nám vstup Chorvatska do EU zjednodušení dovolenou, která ovšem záhy také zdraží. S příchodem zahraničních investorů se pak malebné Chorvatsko změní, a sotva k lepšímu. Chorvaty čeká privatizace Jadranu. Pobřeží vykoupí a zabetonují developeři se sídlem v daňových rájích a příspěvky z evropských fondů se rozplynou jako pára nad hrncem. Chorvatsko je v pořadí osmadvacátým členem EU. Co se stane, je tolikrát vyzkoušené v praxi, že není prostor pro iluze. Chorvaté paradoxně takto na začátku léta vstoupili do kdysi noblesního klubu, ve kterém nelze nevidět jak je vše zanedbané, omšelé. Je po sezóně.

Autor: Ivan Hoffman

1.7.2013 VSTUP DO DISKUSE 45
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies