VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nebezpečná doprava

Masakr ve Studénce ukazuje, že ani železniční doprava není zcela bezpečná. Statisticky se pravda nic nemění, nadále platí, že oběti automobilismu jsou srovnatelné pouze s válkou, zatímco na kolejích se téměř neumírá.

9.8.2008 22
SDÍLEJ:

Ivan HoffmanFoto:

Psychologicky ale železnice dostala tvrdý úder. Při pohledu na záběry zdemolovaného vlaku si kdekdo řekne: „Vlak nebo autobus vyjdou z hlediska bezpečnosti nastejno a autobus je navíc levnější, takže co tady řešit…“

Obecně lze zvýšit bezpečnost dopravy řadou opatření kosmetických, což jsou taková, u kterých se vychází z předpokladu, že doprava je potřebná, důležitá a nezbytná. Zásadně by se bezpečnost dopravy zvýšila, kdyby Homo sapiens cestování omezil na případy, kdy je cesta potřebná, důležitá a nezbytná. Možností, jak dopravu redukovat, je daleko více než možností, jak ji zlevňovat, rozšiřovat a zrychlovat.

Houstnoucí a tím pádem stále nebezpečnější doprava je poplatná našemu životnímu stylu. Je ale otázka, zda si máme libovat v neustálém pokroku, anebo si přiznat, že jsme tím pokrokem spíše vlečeni. Neustálé převážení čehokoli kamkoli a přesunování se křížemkrážem tam a zpátky sice prospívá volnému trhu, ale selským rozumem chápeme, že se často jedná o naprostou blbost. Navíc se dávno ví, že celý systém se jeví ekonomicky výhodným pouze proto, že nejsou započteny vedlejší náklady, spojené s ničením životního prostředí, které zaplatí děti a vnuci.

Cestuje se pak hlavně proto, že už se práci nechce být tam, kde jsou lidé, takže lidé musí vycestovat tam, kde je práce. Je to přes ruku, jakkoli v tom budou ekonomové spatřovat vítanou mobilitu pracovních sil coby stimul, či podmínku hospodářského růstu. Tato mobilita není gratis. Ať už v případě pravidelného dojíždění za prací, anebo jsou-li lidé ze svého prostředí vytrženi. Těžko říct, co je horší… Včerejší železniční neštěstí má určitě nějakou konkrétní příčinu, kvůli které spadl před rychlík most. Kromě toho ale existuje příčina obecná, kvůli které padají mosty, ale i letadla, srážejí se auta s kamiony, autobusy s motorkami a podobně. Tou obecnou příčinou je doprava.

Máme za to, že bez dopravy by se zastavil život a nastala smrt. Umírat v pohybu nám přijde patřičnější.

Autor: Ivan Hoffman

9.8.2008 VSTUP DO DISKUSE 22
SDÍLEJ:
Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
4 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Druhá vlna přináší větší nároky na technické zabezpečení

Zatímco v první vlně EET podnikatelům postačil často tablet a vhodný program, nyní by měly firmy vybírat pečlivěji. Je jich totiž mnohem více a s náročnějšími podmínkami podnikání.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

VIDEO: Legendární "vejtřaska" slaví, před 65 lety byl vyroben první prototyp

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies