VYBERTE SI REGION

Nebezpečná doprava

Masakr ve Studénce ukazuje, že ani železniční doprava není zcela bezpečná. Statisticky se pravda nic nemění, nadále platí, že oběti automobilismu jsou srovnatelné pouze s válkou, zatímco na kolejích se téměř neumírá.

9.8.2008 22
SDÍLEJ:

Ivan HoffmanFoto:

Psychologicky ale železnice dostala tvrdý úder. Při pohledu na záběry zdemolovaného vlaku si kdekdo řekne: „Vlak nebo autobus vyjdou z hlediska bezpečnosti nastejno a autobus je navíc levnější, takže co tady řešit…“

Obecně lze zvýšit bezpečnost dopravy řadou opatření kosmetických, což jsou taková, u kterých se vychází z předpokladu, že doprava je potřebná, důležitá a nezbytná. Zásadně by se bezpečnost dopravy zvýšila, kdyby Homo sapiens cestování omezil na případy, kdy je cesta potřebná, důležitá a nezbytná. Možností, jak dopravu redukovat, je daleko více než možností, jak ji zlevňovat, rozšiřovat a zrychlovat.

Houstnoucí a tím pádem stále nebezpečnější doprava je poplatná našemu životnímu stylu. Je ale otázka, zda si máme libovat v neustálém pokroku, anebo si přiznat, že jsme tím pokrokem spíše vlečeni. Neustálé převážení čehokoli kamkoli a přesunování se křížemkrážem tam a zpátky sice prospívá volnému trhu, ale selským rozumem chápeme, že se často jedná o naprostou blbost. Navíc se dávno ví, že celý systém se jeví ekonomicky výhodným pouze proto, že nejsou započteny vedlejší náklady, spojené s ničením životního prostředí, které zaplatí děti a vnuci.

Cestuje se pak hlavně proto, že už se práci nechce být tam, kde jsou lidé, takže lidé musí vycestovat tam, kde je práce. Je to přes ruku, jakkoli v tom budou ekonomové spatřovat vítanou mobilitu pracovních sil coby stimul, či podmínku hospodářského růstu. Tato mobilita není gratis. Ať už v případě pravidelného dojíždění za prací, anebo jsou-li lidé ze svého prostředí vytrženi. Těžko říct, co je horší… Včerejší železniční neštěstí má určitě nějakou konkrétní příčinu, kvůli které spadl před rychlík most. Kromě toho ale existuje příčina obecná, kvůli které padají mosty, ale i letadla, srážejí se auta s kamiony, autobusy s motorkami a podobně. Tou obecnou příčinou je doprava.

Máme za to, že bez dopravy by se zastavil život a nastala smrt. Umírat v pohybu nám přijde patřičnější.

Autor: Ivan Hoffman

9.8.2008 VSTUP DO DISKUSE 22
SDÍLEJ:

Ústavní soud ve středu rozhodne o stížnosti vyhoštěného Iráčana

Brno - Ústavní soud (ÚS) ve středu vyhlásí nález s přímou vazbou na uprchlickou krizi a právní úpravu azylu v Česku. Rozhodne o stížnosti Iráčana zajištěného loni v listopadu a brzy poté vyhoštěného do vlasti. České orgány se podle stížnosti vůbec nezabývaly jeho obavami z mučení a násilí. Policie údajně také nezohlednila jeho úmysl požádat o mezinárodní ochranu.

Povstalci v Halabu řekli Američanům, že město neopustí

Damašek - Povstalci v syrském Halabu oznámili Spojeným státům, že obléhanou východní část města neopustí. Reagovali tak na výzvu Moskvy, která je prý připravena jednat s Washingtonem o stažení všech rebelů. Informovala o tom agentura Reuters. Podle syrského vojenského zdroje má Damašek v plánu získat plnou kontrolu nad Halabem během několika týdnů.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies