VYBERTE SI REGION

Nebezpečná doprava

Masakr ve Studénce ukazuje, že ani železniční doprava není zcela bezpečná. Statisticky se pravda nic nemění, nadále platí, že oběti automobilismu jsou srovnatelné pouze s válkou, zatímco na kolejích se téměř neumírá.

9.8.2008 22
SDÍLEJ:

Ivan HoffmanFoto:

Psychologicky ale železnice dostala tvrdý úder. Při pohledu na záběry zdemolovaného vlaku si kdekdo řekne: „Vlak nebo autobus vyjdou z hlediska bezpečnosti nastejno a autobus je navíc levnější, takže co tady řešit…“

Obecně lze zvýšit bezpečnost dopravy řadou opatření kosmetických, což jsou taková, u kterých se vychází z předpokladu, že doprava je potřebná, důležitá a nezbytná. Zásadně by se bezpečnost dopravy zvýšila, kdyby Homo sapiens cestování omezil na případy, kdy je cesta potřebná, důležitá a nezbytná. Možností, jak dopravu redukovat, je daleko více než možností, jak ji zlevňovat, rozšiřovat a zrychlovat.

Houstnoucí a tím pádem stále nebezpečnější doprava je poplatná našemu životnímu stylu. Je ale otázka, zda si máme libovat v neustálém pokroku, anebo si přiznat, že jsme tím pokrokem spíše vlečeni. Neustálé převážení čehokoli kamkoli a přesunování se křížemkrážem tam a zpátky sice prospívá volnému trhu, ale selským rozumem chápeme, že se často jedná o naprostou blbost. Navíc se dávno ví, že celý systém se jeví ekonomicky výhodným pouze proto, že nejsou započteny vedlejší náklady, spojené s ničením životního prostředí, které zaplatí děti a vnuci.

Cestuje se pak hlavně proto, že už se práci nechce být tam, kde jsou lidé, takže lidé musí vycestovat tam, kde je práce. Je to přes ruku, jakkoli v tom budou ekonomové spatřovat vítanou mobilitu pracovních sil coby stimul, či podmínku hospodářského růstu. Tato mobilita není gratis. Ať už v případě pravidelného dojíždění za prací, anebo jsou-li lidé ze svého prostředí vytrženi. Těžko říct, co je horší… Včerejší železniční neštěstí má určitě nějakou konkrétní příčinu, kvůli které spadl před rychlík most. Kromě toho ale existuje příčina obecná, kvůli které padají mosty, ale i letadla, srážejí se auta s kamiony, autobusy s motorkami a podobně. Tou obecnou příčinou je doprava.

Máme za to, že bez dopravy by se zastavil život a nastala smrt. Umírat v pohybu nám přijde patřičnější.

Autor: Ivan Hoffman

9.8.2008 VSTUP DO DISKUSE 22
SDÍLEJ:
Co dneska pijeme?
7 4

Kam zmizelo pravé podmáslí?

Situace v hotelu po pádu laviny.
25

Nová naděje. Z trosek italského hotelu po pěti dnech zachránili tři štěňata

Trump podepsal příkaz o odstoupení USA od transpacifické smlouvy

Washington - Americký prezident Donald Trump dnes podepsal exekutivní příkaz o odchodu Spojených států z Transpacifického partnerství (TPP). Obchodní dohodu s 12 tichomořskými zeměmi vláda Baracka Obamy uzavřela před rokem, Kongres dokument ale ještě neratifikoval.

Otrávené návnady na zvířata v přírodě bude dohledávat cvičený pes

Otrávené návnady nastražené na vydry, kuny či lišky, na něž často umírají také draví ptáci, začne letos v Česku dohledávat první speciálně vycvičený pes. Česká společnost ornitologická (ČSO) ho získá díky mezinárodnímu projektu dotovanému unií. Podle ochránců přírody případů otrav volně žijících živočichů přibývá. 

Český agrární diplomat kvůli Trumpovi možná do USA nezamíří

Praha - Nový český agrární diplomat, který měl letos nastoupit do Spojených států amerických, možná do zámoří nezamíří. Ministerstva se rozhodnou těsně před jeho jmenováním. Bude záviset i na tom, zda bude nová americká administrativa v čele s prezidentem Donaldem Trumpem zavádět dovozová cla. Dnes to na tiskové konferenci řekl ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). ČR má v zahraničí čtyři agrární diplomaty, další tři měli letos nastoupit. Kromě USA by měli zamířit do Japonska a Libanonu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies