VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nebezpečná doprava

Masakr ve Studénce ukazuje, že ani železniční doprava není zcela bezpečná. Statisticky se pravda nic nemění, nadále platí, že oběti automobilismu jsou srovnatelné pouze s válkou, zatímco na kolejích se téměř neumírá.

9.8.2008 22 Přehrát komentář
SDÍLEJ:

Ivan HoffmanFoto:

Psychologicky ale železnice dostala tvrdý úder. Při pohledu na záběry zdemolovaného vlaku si kdekdo řekne: „Vlak nebo autobus vyjdou z hlediska bezpečnosti nastejno a autobus je navíc levnější, takže co tady řešit…“

Obecně lze zvýšit bezpečnost dopravy řadou opatření kosmetických, což jsou taková, u kterých se vychází z předpokladu, že doprava je potřebná, důležitá a nezbytná. Zásadně by se bezpečnost dopravy zvýšila, kdyby Homo sapiens cestování omezil na případy, kdy je cesta potřebná, důležitá a nezbytná. Možností, jak dopravu redukovat, je daleko více než možností, jak ji zlevňovat, rozšiřovat a zrychlovat.

Houstnoucí a tím pádem stále nebezpečnější doprava je poplatná našemu životnímu stylu. Je ale otázka, zda si máme libovat v neustálém pokroku, anebo si přiznat, že jsme tím pokrokem spíše vlečeni. Neustálé převážení čehokoli kamkoli a přesunování se křížemkrážem tam a zpátky sice prospívá volnému trhu, ale selským rozumem chápeme, že se často jedná o naprostou blbost. Navíc se dávno ví, že celý systém se jeví ekonomicky výhodným pouze proto, že nejsou započteny vedlejší náklady, spojené s ničením životního prostředí, které zaplatí děti a vnuci.

Cestuje se pak hlavně proto, že už se práci nechce být tam, kde jsou lidé, takže lidé musí vycestovat tam, kde je práce. Je to přes ruku, jakkoli v tom budou ekonomové spatřovat vítanou mobilitu pracovních sil coby stimul, či podmínku hospodářského růstu. Tato mobilita není gratis. Ať už v případě pravidelného dojíždění za prací, anebo jsou-li lidé ze svého prostředí vytrženi. Těžko říct, co je horší… Včerejší železniční neštěstí má určitě nějakou konkrétní příčinu, kvůli které spadl před rychlík most. Kromě toho ale existuje příčina obecná, kvůli které padají mosty, ale i letadla, srážejí se auta s kamiony, autobusy s motorkami a podobně. Tou obecnou příčinou je doprava.

Máme za to, že bez dopravy by se zastavil život a nastala smrt. Umírat v pohybu nám přijde patřičnější.

Autor: Ivan Hoffman

9.8.2008 VSTUP DO DISKUSE 22
SDÍLEJ:
Ministr financí Andrej Babiš navštívil 1. března 2017 Harrachov a Rokytnici nad Jizerou, zavítal do vybraných obchodů se sportovním vybavením a do lyžařského areálu. Návštěva proběhla při příležitosti zahájení druhé vlny EET pro maloobchod a velkoobchod.
15 12

Babiš reaguje na Sobotkovu analýzu: Chce mě odvolat a zaprodat zemi

 údajnou korupci při nákupu obrněných vozidel Pandur pro českou armádu má jít lobbista Marek Dalík na pět let do vězení.
2 11

Nejvyšší soud zrušil rozsudek nad Dalíkem kvůli právní kvalifikaci

Trh práce se mění. Frčí portfoliová kariéra

K tomu, abychom se připravili na budoucnost musíme změnit myšlení, od počátku, říkají personalisté. Proměna trhu práce je pozvolná, ale zato intenzivní. Tradiční přístup k zaměstnání a kariéře končí. Současným trendem je takzvaná portfoliová kariéra.

Pokojové rostliny, které čistí vzduch

Pokojové rostliny nejen zpříjemňují a zkrášlují naše příbytky, ale slouží i jako účinná čistička vzduchu. To je už dávno vědecky dokázáno, takže se pojďme podívat na to, které rostliny jsou v tom nejúčinnější.

AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO

Řeky jsou plné, po dalších deštích se v noci a v pátek mohou vylévat z koryt

Dešťové srážky mají na svědomí zvýšené hladiny vodních toků na severu Moravy a ve Slezsku. Vodohospodáři také zvýšili odtok z některých přehrad. 

Policie zatkla ve vládní čtvrti v Londýně muže, ozbrojeného noži

V britské vládní čtvrti v Londýně došlo ve čtvrtek 27. dubna k incidentu, při němž policie zadržela muže, jenž byl ozbrojen dvěma noži. Informovala o tom BBC. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies