VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nebezpečná doprava

Masakr ve Studénce ukazuje, že ani železniční doprava není zcela bezpečná. Statisticky se pravda nic nemění, nadále platí, že oběti automobilismu jsou srovnatelné pouze s válkou, zatímco na kolejích se téměř neumírá.

9.8.2008 22 Přehrát komentář
SDÍLEJ:

Ivan HoffmanFoto:

Psychologicky ale železnice dostala tvrdý úder. Při pohledu na záběry zdemolovaného vlaku si kdekdo řekne: „Vlak nebo autobus vyjdou z hlediska bezpečnosti nastejno a autobus je navíc levnější, takže co tady řešit…“

Obecně lze zvýšit bezpečnost dopravy řadou opatření kosmetických, což jsou taková, u kterých se vychází z předpokladu, že doprava je potřebná, důležitá a nezbytná. Zásadně by se bezpečnost dopravy zvýšila, kdyby Homo sapiens cestování omezil na případy, kdy je cesta potřebná, důležitá a nezbytná. Možností, jak dopravu redukovat, je daleko více než možností, jak ji zlevňovat, rozšiřovat a zrychlovat.

Houstnoucí a tím pádem stále nebezpečnější doprava je poplatná našemu životnímu stylu. Je ale otázka, zda si máme libovat v neustálém pokroku, anebo si přiznat, že jsme tím pokrokem spíše vlečeni. Neustálé převážení čehokoli kamkoli a přesunování se křížemkrážem tam a zpátky sice prospívá volnému trhu, ale selským rozumem chápeme, že se často jedná o naprostou blbost. Navíc se dávno ví, že celý systém se jeví ekonomicky výhodným pouze proto, že nejsou započteny vedlejší náklady, spojené s ničením životního prostředí, které zaplatí děti a vnuci.

Cestuje se pak hlavně proto, že už se práci nechce být tam, kde jsou lidé, takže lidé musí vycestovat tam, kde je práce. Je to přes ruku, jakkoli v tom budou ekonomové spatřovat vítanou mobilitu pracovních sil coby stimul, či podmínku hospodářského růstu. Tato mobilita není gratis. Ať už v případě pravidelného dojíždění za prací, anebo jsou-li lidé ze svého prostředí vytrženi. Těžko říct, co je horší… Včerejší železniční neštěstí má určitě nějakou konkrétní příčinu, kvůli které spadl před rychlík most. Kromě toho ale existuje příčina obecná, kvůli které padají mosty, ale i letadla, srážejí se auta s kamiony, autobusy s motorkami a podobně. Tou obecnou příčinou je doprava.

Máme za to, že bez dopravy by se zastavil život a nastala smrt. Umírat v pohybu nám přijde patřičnější.

Autor: Ivan Hoffman

9.8.2008 VSTUP DO DISKUSE 22
SDÍLEJ:
Miloš Zeman
58 7

Chováš se jako svině, vzkázal Zeman Sobotkovi

Požár v budově Grenfell Tower
AKTUALIZUJEME
2 30

Požár v Grenfell Tower způsobila lednička, potvrdila policie

Lesní mateřské školky žijí rytmem přírody. Zájem o ně roste

Děti se v lesní školce sice více umažou, ale zažijí víc dobrodružství než ve městě. Do programu se často zapojují i rodiče. Tyto školky stojí více peněz než ty běžné. Přesto o ně zájem roste.

AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

/FOTOGALERIE/ Na vozech mají heslo Pomáhat a chránit, nicméně i oni potřebují občas pomoc. Vidět policejní auto - ať státní či obecní policie - v nesnázích je sice trochu nezvyklé, ale občas k tomu dojde.

Třímetrový byt za 50 tisíc eur. Ceny pařížských nemovitostí letí raketově vzhůru

Honba Britů za životem v Evropské unii, která jim za dva roky zavře dveře, se neprojevuje jenom v mnohonásobném zvýšení žádostí o občanství v některé z unijních zemí. Britové začínají nakupovat nemovitosti a bohaté země EU z toho začínají profitovat. Francie v první řadě.

Německé automobilky se bojí tvrdého brexitu, ohroženy jsou tisíce míst

Takzvaný tvrdý brexit ohrozí 18 tisíc pracovních míst v německém automobilovém průmyslu. Podle analytiků Deloitte vozidla pro britské spotřebitele výrazně prodraží, což by mohlo mít za následek pokles prodeje automobilů až o pětinu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies