Genetická kuchyně

Uvádí se, že Česko v EU vede v pěstování a konzumaci geneticky modifikovaných plodin.

11.6.2009 38 Přehrát komentář

Ivan HoffmanFoto:

Z toho plyne, že jsme buďto velice pokrokoví, anebo neopatrní a hloupí. Kdo to ale rozsoudí? Pokud se zeptáme vědců, určitě nás ujistí, že není nad geneticky upravený oběd. Vědci totiž mají pokrok v náplni práce a mohou-li v něčem opravit či vylepšit přírodu, ochotně tak činí. Není prý důvod k obavám ani k regulaci. Potravin má být díky genetickému vylepšení víc, neboť lidí přibývá a postaru se údajně neuživí.

Vedle stoupenců vědy a pokroku jsou zde ale i skeptici. Ti připomínají, že podobně nadšeně kdysi vědci propagovali DDT. Anebo že chvíli trvalo, než přišli na to, že karcinogenní změkčovadla v hračkách nejsou tím nejlepším pro děti.

Obecně pak nebudí důvěru, že je vědecký výzkum financován producenty a obchodníky, kterým nevidíme do talířů. Nepřekvapilo by, kdyby sami upřednostňovali konzumaci bio a eko potravin.

Výborně problém vystihla poradkyně amerických ministryň zahraničí Nina Fedoroffová, když řekla, že kritici geneticky modifikovaných potravin žijí v minulosti. Myslela tím, že budoucnost patří modifikaci. Stejně tak se ale dá říct, že za starých dobrých časů člověku nehrozilo, že se mu dostane na talíř nějaká potravinová mutace.

V přístupu ke geneticky modifikovaným plodinám je moudré dopřát je těm, kdo věří vědě, a současně před nimi ochránit lidi, kteří v poctivost a dobré úmysly aplikované vědy nevěří. Korektní je označit, co je modifikováno či co je něčím modifikovaným krmeno. Pak si každý svobodně vybere. Není proč překážet pokroku, pokud není povinný.

Jenomže co hrozí, je právě ten povinný pokrok i pro ty, co ho nemusí.

Autor: Ivan Hoffman

11.6.2009 VSTUP DO DISKUSE 38

Z areálu muniční továrny v Boříně se ozývají exploze. Hasiči se z místa museli stáhnout.
SLEDUJEME ON-LINE

Výbuch v Poličce: 19 zraněných. Policie chystá evakuaci okolí

Premiér Bohuslav Sobotka.

Ministerstvo průmyslu povede do sjezdu ČSSD Sobotka sám, opozice návrh kritizuje

Muž se dotkl tyčí vedení na železniční trati. Na místě zemřel

Podivín – Tragické následky měl ve čtvrtek pro muže kontakt s vedením na železniční trati mezi Podivínem a Ladnou. Policii o tom informoval dozorčí železničního provozu.

Vybavení a spotřeba českých domácností: Auto vlastní dvě třetiny českých rodin

Praha - Zhruba dvě třetiny energií, které české domácnosti spotřebují, používají k vytápění. V roce 2015 to bylo 196 585 terajoulů. Průměrná energetická náročnost českých domácností od roku 1990 klesla o 28 procent na 65 gigajoulů na byt. Televizí, pračkou a ledničkou disponuje drtivá většina českých domácností.

Nový objev! Planety kousek od Země mohou být plné života

Nová soustava má hned sedm planet, navíc tři z nich mohou být obyvatelné. To je objev, který rozhýbal vědecké kruhy.

Kandidáta na německého kancléře Schulze bude patrně vyšetřovat OLAF

Evropský Úřad pro boj proti podvodům (OLAF) zvažuje, zda zahájí vyšetřování vůči kandidátovi německé sociální demokracie na kancléře Martinu Schulzovi kvůli některým jeho krokům z doby, kdy byl předsedou Evropského parlamentu.