VYBERTE SI REGION

Mrtví na cestách

Proč o svátcích zemřelo na silnicích tolik lidí? Bylo prý hezky! Někdy se naopak havaruje kvůli dešti anebo námraze.

25.4.2011 49
SDÍLEJ:

Ivan HoffmanFoto:

Od policistů slyšíme, že smutnému rekordu nezabránily ani četné dopravně bezpečnostní akce. Jenomže kdo ví, kolik mrtvých by bylo, kdyby se řidiči nebáli pokut za rychlost nebo za alkohol. Mrtvých neubývá, přestože auta jsou stále bezpečnější. Receptem proti haváriím není ani budování dálnic anebo rozšiřování silnic o další jízdní pruhy. Z hlediska života a smrti se peníze investované do automobilismu či do dopravní infrastruktury jeví jako zbytečně vyhozené oknem. Bez ohledu na to, že se ty miliardové investice zaklínají bezpečností.

Příčinou všeho neštěstí na cestách je totiž samozřejmě člověk. Za volant usedá kdejaký deviant, zoufalec, notorik, řídí lidé bezohlední, labilní, agresivní či hloupí. Také ale nemocní, nešikovní, unavení či momentálně nepřítomní duchem. Být účastníkem silničního provozu neznamená řídit automobil. Znamená to sdílet silnici s lidmi, kteří například mají neodolatelné nutkání za všech okolností předjet auto před sebou. Na silnici jsme s blázny, co pospíchají do hrobu, anebo se šneky, kteří nám pijí krev tím, jak zdržují. I když víme, že v zájmu vlastního přežití máme myslet i za řidiče kolem sebe, nemusí nás to zachránit. Nikdy nelze s jistotou předpovědět, jaké pravidlo který řidič poruší.

Nejhorší na automobilismu je, že už se aut nebojíme. Je jich tolik, že řídí skoro každý. Každý pak jednou za čas nabourá, takže se i ty bouračky stávají rutinou. Nakonec je banální mluvit i o těch mrtvých a zmrzačených. Je jich tolik, že už ani neznáme jejich příběhy. Už je jen počítáme. Kvůli statistikám.

Autor: Ivan Hoffman

25.4.2011 VSTUP DO DISKUSE 49
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies