Snaha regulovat nevyvážené automaty plněné tak, aby školákům vyluxovaly peněženky, je z jedné strany chvályhodná, neboť obezita je skutečně veliký problém. Z druhé strany taková regulace řeší pouze důsledek, nikoli příčinu. Vedle užitečných studií na téma co je a co není zdravé, ze kterých zjistíme, jak má vypadat zdravá školákova svačina, bychom potřebovali ještě studii, proč vlastně školáci ke své škodě upřednostňují pokrmy a nápoje nezdravé. Neškodilo by zjistit, jak děti ovlivňuje agresivní reklama na rychlé občerstvení, jak na ně působí špatný příklad nezdravě se stravujících rodičů a za co mohou vztahy v dětském kolektivu.

Automat není naplněn nevhodným sortimentem pro nic za nic. Ani ten ve škole. Z obchodního hlediska je v něm všechno správně. Samé návykové produkty, rafinovaně vnucované cílové skupině obratným marketingem. Představa, že se obsah nevyváženého automatu tržně změní ve chvíli, kdy se změní poptávka, je docela naivní. Školák před automatem není svobodný. Vybírá z toho, o čem se nechal přesvědčit, že to chce, navíc vidí, že totéž kupují i ostatní. Konkurovat automatu plnému oblíbených nezdravých pochutin bude pro zdravé potraviny pořádná fuška!