VYBERTE SI REGION

Odchod velikána

Loučit se s Ladislavem Smoljakem znamená přijít o polovinu Járy Cimrmana. Tento nedoceněný český velikán je ovšem zásluhou Ladislava Smoljaka už dávno nesmrtelný.

7.6.2010 18
SDÍLEJ:

Ivan HoffmanFoto:

Však také když se hledal největší Čech všech dob, nejvíce hlasů nezískal žádný držitel Nobelovy ceny, sportovec, politik, či umělec, dokonce ani vladař či prezident, nýbrž právě všestranný génius, o jehož odkaz Ladislav Smoljak se Zdeňkem Svěrákem a skupinkou spřízněných badatelů-cimrmanologů desítky let pečovali.

Je zřejmé, že skrze nesmrtelného Járu Cimrmana se už za svého života stal nesmrtelným i Ladislav Smoljak. Ani jeho smrt na tom nic nemůže změnit. Dobře je to vidět z ohlasů, ve kterých se jaksi neslzí nad rakví. Místo toho se citují slavné Cimrmanovy výroky, při kterých se potutelně usmíváme. Zavládla zde spiklenecká atmosféra, v níž se stírá hranice mezi fikcí a realitou a v takové atmosféře se smrt nemůže cítit ve své kůži. Jen pomalu nám dochází, že si pro Smoljaka přišel ten mladej sekáč, co se nezakecá, zatímco jsme v pokušení uvěřit, že je mistr na malinách.

Zdeněk Svěrák předpokládá, že až nám dojde, že jsme ztratili Ladislava Smoljaka, zjistíme, že je to ztráta veliká. Má určitě pravdu. Proto bychom asi měli vzpomínku na něj obestřít laskavou cimrmanovskou pavučinou, ve které nic není definitivní a všechno je možné. Se Smoljakem, který zde stále je i není, se budeme nadále pídit po tajemství Járy Cimrmana, neboť díky Smoljakovi víme, že neseme v genech něco z jeho nedoceněné geniality. Coby Smoljakovo početné publikum jsme svědci, že jeho fikce se zhmotnila. Cimrman se stal našim obdivovaným předkem. Proto si teď mohou Ladislav s Járou notovat v Českém nebi.

Autor: Ivan Hoffman

7.6.2010 VSTUP DO DISKUSE 18
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Aston Martin postaví 25 nových exemplářů modelu DB4 GT. Cena je astronomická

Britská automobilka Aston Martin se vrátí k výrobě vozu, jehož život byl původně vymezen lety 1959 až 1963. Příští rok totiž obnoví produkci slavného modelu DB4 GT, v plánu je stavba 25 kusů.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Žloutenka stále řádí. Chybí vakcíny, hlásí nejen lékárny

Vyškov – Jde o agresivní infekci, člověka může zabít za pár hodin od prvních příznaků. Mnoho nakažených se i po vyléčení po celý život potýká s následky, jako jsou třeba amputace končetin nebo hluchota. K nejohroženějším patří děti. Přestože je možné se proti meningokokovi typu B očkovat, vakcíny chybí. Na Vyškovsku podle dětské lékařky Anežky Bahníkové z Vyškova už zhruba čtyři až pět měsíců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies