VYBERTE SI REGION

Opakující se historie

Je to už tak dávno, že poslední žijící pamětníci tenkrát byli děti. Přesto se k tomu stále ještě vracíme.

15.3.2010 132
SDÍLEJ:

Ivan HoffmanFoto:

Díky historikům víme velice přesně, jak a proč se v Německu dostali k moci nacisté, kteří pak rozpoutali světovou válku. A když budeme ve výročí okupace Československa hledat nějaké poučení, anebo varování, je třeba se ohlédnout až ke světové hospodářské krizi. Bylo to právě selhání kapitalismu, projevující se bídou a nezaměstnaností, které přivedlo na svět zlo nacismu.

Říká se, že kdo se z historie nepoučí, musí ji znovu prožít. A je dost dobře možné, že finanční a hospodářská krize, která nyní zvolna zachvacuje svět, je takovým nepoučením se z historie. Příčiny, které vedly k nacizmu ale později také ke komunizmu, jsou tu totiž zpátky. Vinou systému, který toleruje a dokonce preferuje egoismus, spekulaci a chamtivost, rostou sociální rozdíly mezi hrstkou velmi bohatých a chudnoucí většinou. Přibývá lidí nezaměstnaných a špatně placených a udržovat stávající životní úroveň na dluh není dlouhodobě udržitelné. Tím pádem roste v lidech agresivita, společnost se bude radikalizovat a bude slyšet na jednoduchá řešení.

Historie se samozřejmě neopakuje „ přes kopírák“. Hroucení systémů nemusí provázet válka a okupace. Společnost stejně tak může zachvátit vlna chaosu, kriminality, může kolabovat infrastruktura a tak dále. Všechno špatné v historii ale vždy začalo úpadkem morálním. Rozpadem hodnot, rozvolněním vazeb, které společnost drží pohromadě. A právě to se dnes děje. Lidé jsou k sobě zas jednou sprostí, lže se a krade, vyplácejí se ostré lokty a hroší kůže. Historie se asi zopakuje a ten kapitalizmus si opět odskáčeme.

Autor: Ivan Hoffman

15.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 132
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies