VYBERTE SI REGION

Princip semaforu

Dnes je tomu přesně sto let, co byl v Clevelandu instalován první elektrický silniční semafor. Mužem, který zareagoval na poptávku regulovat provoz na křižovatce a přišel s nápadem rozjíždět se na zelenou a zastavovat na červenou byl jistý James Hodge. Po technické stránce se semafor rychle vyvíjel a zdokonaloval, ale princip je sto let stejný: Pokud se na křižovatce rozhodneme místo zápasu kdo z koho vzájemně si dávat přednost, pak se všichni bezpečněji a rychleji dostaneme k cíli.

5.8.2014 145
SDÍLEJ:

Ivan HoffmanFoto:

Ve světě křížících se osobních, skupinových, státních či velmocenských zájmů je analogií semaforu snaha o prosazení principu win-win nad odvěkým win-loose. Jestliže vidíme, že na křižovatce není nutné se řídit právem silnějšího, logicky se zamýšlíme, proč v jiných situacích, kdy se naše zájmy kříží se zájmy druhých, nehledáme řešení, při kterém by nikdo neutrpěl škodu, anebo úraz. Nejpozději se vznikem semaforu je jasné, že dohoda ve společném zájmu možná je. Pokud k dohodě nedochází, je to proto, že o ni nestojíme.

Bývají to ti nejsilnější, které vždy napadne, že je semafor na křižovatce jenom zdržuje. Přestanou dávat přednost, když nabudou dojmu, že nemusí. Proč by měli ze situace, kdy se kříží různé zájmy, vyjít jako vítězové všichni, když mohu být vítězem sám? Nevyhnutelným důsledkem takového chování je havárie, kterou nejhůř odnese ten, kdy si namyšleně nepřipustil, že také může skončit potlučený s rozmlácenými skly a pokřivenými plechy. První semafor se zjevil týden po začátku první světové války. Pozdě? Sotva, když princip semaforu nezabránil té druhé a kdo si připadá nejsilnější, nedává přednost ani dnes. V politice se semafor pouští až po havárii.

Autor: Ivan Hoffman

5.8.2014 VSTUP DO DISKUSE 145
SDÍLEJ:

Lídry politických stran rozdělilo téma zavedení dopravy zdarma

Praha /VIDEO/ - Jako první se v předvolební debatě řešilo téma dopravy. Sedm lídrů politických stran odpovídalo na otázku, zda souhlasí se zavedením dopravy zdarma pro mladé lidi a seniory, kteří by takto mohli cestovat po celé České republice. Politici ale v této otázce nenalezli shodu. 

Orbán: Nebýt Maďarska, Evropa by už byla mrtvá

Budapešť - Kdyby Maďarsko neplnilo své závazky týkající se ilegální migrace, Evropa, jak ji známe, "by už byla mrtvá". Prohlásil to maďarský premiér Viktor Orbán v rozhovoru, který dnes zveřejnil deník Lokál. Orbán v něm opět kritizoval postup Evropské komise v migrační krizi a snahu prosadit kvóty pro přerozdělení migrantů mezi země Evropské unie.

Požárem chaty Libušín na Pustevnách se opět bude zabývat policie

Vsetín - Předloňským požárem chaty Libušín na Pustevnách se bude opět zabývat policie. Okresní soud ve Vsetíně vrátil kauzu po podání obžaloby k došetření státnímu zástupci. Jeho stížnosti poté nevyhověla olomoucká pobočka Krajského soudu v Ostravě. Obžalobě z obecného ohrožení čelil padesátiletý muž z Karvinska, který je podezřelý, že v roce 2007 zanedbal opravu komínových těles. Národní kulturní památka sloužící jako restaurace shořela na počátku března 2014. Obnova přijde téměř na 80 milionů Kč.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies