VYBERTE SI REGION

Strach o práci

Že u nás nezaměstnaných bude přibývat, soudí tři pětiny lidí a téměř dvě třetiny považují už dnešní nezaměstnanost za příliš vysokou.

27.7.2009 40
SDÍLEJ:

Ivan HoffmanFoto:

Co z tohoto aktuálního zjištění Centra pro výzkum veřejného mínění plyne? Jsme pesimisté, anebo realisté? Spíše to druhé. Krize jenom zvýrazňuje dlouhodobý trend, kdy se vyšší efektivity dosahuje s méně lidmi, kteří se více zapřáhnou za nižší mzdu. A levnější, než platit lidem, je pořídit si na leasing stroj, který je silnější, zručnější a neorganizuje se v odborech.

To, za co dostáváme plat, se mimochodem stále méně podobá práci. A skutečná práce, při které je třeba fyzické síly či zručnosti, je nejhůř placena. Strach tedy máme spíše o zaměstnání než o práci a úplně přesně se bojíme, že ztratíme příjem, neboť bez zaměstnání bychom to klidně vydrželi a čas lze vyplnit i nějakým hobby, nikoli nutně prací. Jenomže paradoxně se nejvíce bojí nezaměstnanosti lidé s nízkou životní úrovní, tedy ti, kteří se živí prací, které je stále méně a čím je jí méně, tím hůř je placena.

Jestliže v minulosti společnost řešila, jak zvládnout práci, aby se lidé měli dobře, pak v budoucnu půjde o to, jak zabezpečit živobytí a zábavu lidem, pro které nebude práce. Nacházíme se teď v hloupém přechodném období: pracovních příležitostí už rychle ubývá, ale ještě není vyřešeno, co s nezaměstnanými, kteří nemohou za to, že pro ně práce není. Ještě si pamatujeme přísloví, že bez práce nejsou koláče, anebo drsné kdo nepracuje, ať nejí, ale žijeme už ve světě, kde bohatí dávno nepracují, ti co pracují, nebohatnou, a nesehnat práci není nic neobvyklého. Přísloví po předcích jsou nám nanic. Proto svět po nás bude nanic našim potomkům.

Autor: Ivan Hoffman

27.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 40
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Aston Martin postaví 25 nových exemplářů modelu DB4 GT. Cena je astronomická

Britská automobilka Aston Martin se vrátí k výrobě vozu, jehož život byl původně vymezen lety 1959 až 1963. Příští rok totiž obnoví produkci slavného modelu DB4 GT, v plánu je stavba 25 kusů.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Žloutenka stále řádí. Chybí vakcíny, hlásí nejen lékárny

Vyškov – Jde o agresivní infekci, člověka může zabít za pár hodin od prvních příznaků. Mnoho nakažených se i po vyléčení po celý život potýká s následky, jako jsou třeba amputace končetin nebo hluchota. K nejohroženějším patří děti. Přestože je možné se proti meningokokovi typu B očkovat, vakcíny chybí. Na Vyškovsku podle dětské lékařky Anežky Bahníkové z Vyškova už zhruba čtyři až pět měsíců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies