VYBERTE SI REGION

Trabanty a svoboda

Ani po čtvrtstoletí ten příběh neztrácí na síle. Z východního Německa prchali v říjnu 1989 Němci do Německa západního přes velvyslanectví Německé spolkové republiky v Praze. A na cestě za svobodou nechávali v ulicích Prahy své trabanty. Mít tenkrát automobil nebylo nic samozřejmého. I na trabant se dlouho šetřilo a též dlouho čekalo. 

30.9.2014 166
SDÍLEJ:

Ivan HoffmanFoto: DENÍK/Jan Šilpoch

Jenomže získat svobodu bylo pro uprchlíky víc, než přijít o auto. S tou svobodou šla ruku v ruce naděje na lepší život a také na lepší mzdu, za kterou lze místo trabantu koupit mercedes.

Opuštěné východoněmecké trabanty v Praze signalizovaly, že se blíží závěrečná, lidem že se socializmus v režii komunistů omrzel a znechutil. Byl to ten moment, kdy se lidé nebojí změny, protože jsou přesvědčeni, že změna může být jenom k lepšímu. A už to, že člověk překoná svůj strach, ho posílí, dodá mu sebevědomí a sílu přijmout nové výzvy. Však také většina východních Němců, těch, kterým trabanty zůstaly a kterým svoboda spadla do klína, aniž by něco obětovali a riskovali, byla záhy ve sjednoceném Německu nespokojena. Po pádu Berlínské zdi se ukázalo, že Němci jsou hluboce rozděleni mentálně. Sjednocení je paradoxně na řadu let rozdělilo na „namyšlený západ" a na „líný východ".

Když se nostalgicky ohlížíme zpět, míváme pocit, že dobře už bylo. Třeba tehdy, když výměnou za trabant bylo možné získat novou svobodnou identitu. Rozhlížíme-li se dnes kolem sebe, žádný ráj, do kterého bychom mohli přes plot, za kterým necháme své hmotné statky, se nenabízí. Jsme sice zemí či kontinentem, na kterém jiným připadá tráva zelenější, ale to nás spokojenými a šťastnými nedělá. Vyhlížíme něco, za co bychom vyměnili své trabanty.

Autor: Ivan Hoffman

30.9.2014 VSTUP DO DISKUSE 166
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

předseda představenstva OSA Roman Strejček
7

OSA utřela nos. Poplatky o 50 procent neporostou

Automatické sněhové řetězy Gecko.

VIDEO: Automatické sněhové řetězy. Nový vynález pochází z Česka

Déčko může mít ze začátku jen dvě stanice. Sousedící

Praha /INFOGRAFIKA/ - Problémy s výkupem pozemků komplikují stavbu metra D. Dopravní podnik nyní vypracovává analýzu, v jakém pořadí by se měly stanice trasy budovat. V úvahu přichází i varianty, které nepočítají s tím, že by vozy z počátku jezdily až do Písnice.

AKTUALIZOVÁNO

V Itálii havaroval autobus s maďarskými školáky. Zemřelo 16 lidí

Páteční nehodu autobusu, který převážel maďarské školáky, nepřežilo 16 lidí. Autobus havaroval u italské Verony. Informovala o tom dnes italská záchranná služba, která původně hovořila o sedmi mrtvých. Autobus začal hořet na výjezdu z dálnice.

Ze zavaleného hotelu v Itálii vytáhli další čtyři živé lidi

Z trosek lavinou zasypaného hotelu ve střední Itálii záchranáři v noci na dnešek vyprostili další čtyři živé lidi, což zvyšuje počet zachráněných na devět. Informovala o tom dnes italská záchranná služba. Pět lidí bylo vyproštěno už v pátek. Lavina na hotel, v němž bylo kolem 30 lidí, spadla ve středu krátce po zemětřesení, které zasáhlo střední Itálii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies