VYBERTE SI REGION

Letoun zlatých hokejistů bude brzy přichystán na cestu do Kunovic

Praha - Letoun Tu-154, takzvaný Naganský expres, by měl být zřejmě již brzy nachystán k převozu z pražského kbelského letiště do Kunovic na Uherskohradišťsku. Leteckým nadšencům, kteří chtějí letadlo, jímž se vraceli čeští hokejisté po zisku zlaté olympijské medaile z Nagana, zachovat, se totiž již podařilo odmontovat od trupu celé pravé křídlo. Informovala o tom mluvčí projektu nazvaného Velký přelet Tereza Šírová. Druhé křídlo by mohlo být odmontováno do konce srpna a poté by mohla začít přeprava odstrojeného trupu letadla do Kunovic.

6.8.2016
SDÍLEJ:

Přílet českých hokejistů, kteří vybojovali zlatou medaili na ZOH v japonském Naganu. Na sn. kapitán Vladimír Růžička (vpředu) a Jaromír Jágr vystupují z letadla na letišti Praha - Ruzyně.Foto: ČTK/ Jan Třeštík

Slavné "tůčko" létalo společně se svým dvojníkem do roku 2008 ve vládní letce. Vozilo jak třeba prezidenty Václava Havla a Václava Klause, tak i třeba vojáky do misí. V únoru 1998 v něm do Česka přiletěl i zlatý tým českých hokejistů z olympijského turnaje v japonském Naganu. Nadšenci mu proto přezdívají Naganský expres.

Po vyřazení stroje ze služby jej získalo letecké muzeum v Kunovicích. Přes tzv. crowfunding se mu od fanoušků na zachování letounu podařilo vybrat 1,2 milionu korun. Do svých prostor ho bude muset dopravit po zemi speciální technikou, transport bude podle organizátorů jednou z největších pozemních přeprav letecké techniky v historii Česka.

Nadšenci již na kbelském letišti odpracovali tisíce hodin, během kterých se snaží odmontovat jednotlivé části letounu, aby jeho přeprava byla co nejsnazší. Minulý víkend se jim podařilo od trupu letounu odpojit pravý centroplán, tedy vnitřní část křídla. "Všichni nám říkali, že to nejde, že na tom skončíme, nebo že se bez řezání neobejdeme. Že to je nerozebíratelná součást konstrukce, že to určitě bude z jednoho kusu," poznamenal ředitel Leteckého muzea v Kunovicích Martin Hrabec.

Obrovský úspěch

Členové týmu považují odmontování centroplánu za obrovský úspěch. "Není nám známo, že by někdo na TU-154 podobné práce prováděl. Centroplán je vůbec nejpevnější částí letadla, protože musí vydržet opakované silné namáhání při vzletech, během letu a při přistání," podotkla Šírová. Se zásahy do spojení trupu a křídla se podle ní nepočítá ani při údržbě nebo v rámci oprav. "Postupy tedy nejsou popsány v žádné dokumentaci kromě té výrobní, kterou si však samozřejmě výrobce nechává pro sebe," dodala.

Při demontáži se museli popasovat se stovkami šroubů, nýtů a svorníků, které navíc pojilo i lepidlo. K některým spojům se dostávali přes stísněné palivové nádrže. "Nedělním oddělením centroplánu od trupu tak vyvrcholily více než čtyřměsíční přípravy," poznamenala Šírová.

Nadšencům nyní zbývá oddělit i druhé křídlo. Doufají, že se získanými znalostmi se jim to podaří do konce srpna. Zároveň chtějí připravit přepravu trupu letounu.

Autor: ČTK

6.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies