Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

DayZ: v čem se plná simulace přežití se zombíky změní od módu

Na jednu stranu to pro české vývojáře Bohemia Interactive musí být ne úplně milá situace, když se mnoho hráčů po celém světě o jejich válečné simulaci ArmA 2 dozvídá až po letech prostřednictvím veleúspěšného modu. Nicméně ego stranou.

3.9.2012
SDÍLEJ:

Počítačová hra DayZ.Foto: archiv Eurogamer.cz

Jde především o byznys a vyhoupnutí této starší válečné simulace do čela žebříčku Steamu i v době letních slev jen díky DayZ muselo vydělat slušné peníze. I proto se české studio k situaci postavilo tak, jak si více než milion unikátních hráčů přál. Umožnili Deanu "Rocket" Hallovi, tvůrci projektu a svému zaměstnanci, aby hru překopal na plnohodnotný titul, který dostane jejich maximální podporu a vyjde pro PC samostatně.

Paralelní příprava po boku modifikace a cenová politika

Jak tedy bude přechod DayZ na samostatný produkt probíhat? Ačkoliv s ním jsou velké plány, neznamená to konec původního modu pro ArmA 2. Ten se bude dál vyvíjet a patche pro něj budou nyní vycházet častěji, takže ti, kteří si hru kvůli DayZ koupili, nezůstanou na holičkách. Některé nové funkce plánované do plné hry se v módu dokonce objeví mnohem dříve.

Postupem času však tvůrce chce, aby se jeho dalšího vývoje ujala sama komunita, aby se on a jeho (prozatím) jen šestičlenný kmenový tým za pomoci outsourcingu mohl plně soustředit na plné DayZ. To počítá s prodejním modelem jaký měl Minecraft - ještě do konce letošního roku chce vypustit hratelnou alfa verzi, která bude za zlomek plné ceny, bude v ní však nutné vychytat nespočet chyb a nevyvážeností.

Postupem času se celý projekt vyladí a teprve až ho půjde nazvat finálním, jeho cena se zvýší. Částka však prý nikdy nepřekročí 30 dolarů, neboť ani Hall sám nechce plný DayZ profilovat jako klasickou plnou hru. Dělá vše pro to, aby v něm zachoval duch původního modu, který sice působil, jako by byl spíchnutý na koleně a provázela ho složitá instalace, přesto ho však nešlo nemilovat.

Hlavně zachovat vizi

"Mód teď hraje tolik lidí a celý tým má tak velkou zpětnou vazbu, že začíná být extrémně těžké zachovat původní představu," řekl mozek projektu a pokračoval: "Všichni mají obrovské množství nápadů a my jsme za všechny vděční. Budeme se však nyní věnovat především vylepšení stávajících herních mechanik a teprve poté přidávat nové funkce."

Co to znamená pro plný DayZ? Že nelze očekávat, že by se hra nějakým drastickým způsobem lišila od té původní. Co však dozná změn, bude celková propracovanost světa. Hráči si budou moci mnohem více upravovat své postavy, přibude zbraní a výbavy. Prostředí se zvětší, plná hra přinese obrovskou mapu "Chernarus Plus", v níž bude více měst, více přístupných domů a více kořisti na plenění.

Autoři se soustředí především na to, jak přidat detaily interiérům budov, které byly vždy slabou stránkou jejich Real Virtuality Enginu. Ten se mimochodem v DayZ Full blýskne v upravené verzi 3.0. A ano, zombíci budou strašidelnější a jejich animace bude lepší, využito bylo totiž služeb motion capture. Mimochodem, jako "herecká" hvězda byl obsazen sám Marek Španěl, ředitel Bohemia Interactive.

Obsahové novinky plného DayZ

Co se týče novinek v samotné hratelnosti, přibude boj holýma rukama. Zbraně a výbava se budou rozpadat a bude nutné je opravovat. Hra přijde s plně dokončenými ženskými postavami. Hráčské frakce si budou moci budovat vlastní podzemní základny. Přibudou psi, kteří se stanou vašimi společníky. Budou schopni větřit nepřátele, stopovat kořist a bojovat po vašem boku, ačkoliv toho příliš nevydrží. Varování, riziko vytvoření emocionálního pouta - obrovské!

Celkově se plné DayZ bude více soustředit na zintenzivnění herního zážitku, což zní skvěle. Již mód ostatně přinesl každému množství nezapomenutelných vzpomínek, za což byl GDC právem nominován na cenu pro inovaci v online hrách. Hall chce intenzivnější hratelnosti docílit například i přidáním deníku, do něhož si každý hráč bude moci zapisovat, co zažil. Někdo funkci nevyužije, další občas naťukají strohé poznámky, jiní deník přemění ve strhující příběh.

Ať už tak nebo onak, ve chvíli, kdy zabijete jiného člověka (nebo někdo zabije vás), naleznete u něj i tento deník a z něj se dozvíte, o jakou šlo vlastně osobu. Tyto jednotlivé hráčské příběhy budou navíc podpořeny celkovým herním příběhem, který bude v plném DayZ konečně rozpracován a dozvíme se tak o původu viru.

Ochrana před podvodníky

Jedním z hlavních cílů plného DayZ má být vyřešení ochrany proti podvodníkům. Vzhledem k tomu, že DayZ vzniklo jako mód, celá ArmA 2 si zakládá na tom, aby byla jednoduše upravitelná. Když však dojde k tomu, že vás skupinka modařů začne strašit zvuky prolétajících vrtulníků, promění váš charakter v kozu či si vyčaruje ze vzduchu tank, tak pomalu přestává sranda. Právě zde budou chtít autoři zasáhnout a znemožnit podobné experimenty, přestože zatím nemají úplně jasno v tom, jak to udělat, aniž by omezili uživatelskou svobodu.

Pravděpodobné je, že při vydaní alfy nebude možné zdrojový kód upravovat vůbec, tato možnost bude zpřístupněna až v pozdějších fázích, kdy bude systém stabilní. Obrana proti cheaterům jinak byla i jedním z důvodů, proč vlastně z DayZ bude samostatná hra, protože podniknutí určitých opatření do základní hry ArmA 2 by omezilo fungování jiných modifikací, což samozřejmě nikdo nechce.

Celá hra se nyní veze především na vlně úprav a vylepšení. Autoři chtějí zaručit, aby se neopakovaly chyby z modu, aby systém zranění pořádně fungoval, aby zombie reagovaly v rámci možností přirozeně, efekty počasí působily věrohodněji atd. Dean Hall má přitom vše pevně v rukou a má jasnou představu o tom, jak má výsledná hra vypadat.

Nezbývá než mu držet palce, protože další úspěch DayZ by dnešním herním vývojářům mohl konečně otevřít oči. Většina už totiž zapomněla, že nejen skriptovanými událostmi je hráč živ. A že vytvoření nezapomenutelného zážitku ve světě bez mantinelů, zážitku, který je pokaždé jiný a unikátní, má rovněž něco do sebe… Nemyslíte?

Herní zpravodajství pro vás připravuje Eurogamer.cz.

Autor: Redakce

3.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policie intenzivně pátrá po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
1 21

Pohřešovanou Míšu zřejmě zavraždil přítel její matky, tvrdí server

Ilustrační foto
1 9

Írán úspěšně otestoval nosnou raketu, kterou může do vesmíru vyslat satelit

Dánské krby znečišťují ovzduší víc než dieselové motory

Britové se chtějí za třiadvacet let vypořádat s auty na konvenční paliva, řada světových metropolí v dohledné době nepustí do centra dieselové vozy. Dánové ale nyní zjistili, že tolik oblíbené domácí krby zamořují ovzduší v zemi ještě víc než automobilový provoz.

Vandal poškodil fotoobrazy Jadrana Šetlíka v prachatické galerii

/FOTOGALERIE/ Po vandalovi, který poškodil díla Jadrana Šetlíka, vystavené v Galerii Dolní brána v Prachaticích, pátrá policie.

Do Prahy se sjedou legendární Vespy. Sraz ikonických skútrů začíná v pátek

Již tímto pátkem začne v pražském Campu Džbán rojení legendárních „vos“ neboli skútrů Vespa. Italská legenda je už od roku 1946 oblíbeným dopravním prostředkem do měst a Vespa Club Praha pořádá na její počest tradiční setkání majitelů a fandů.

AKTUALIZOVÁNO

Zaorálek: Egypt musí sdělit okolnosti útoku a zvážit odškodnění

Egypt musí sdělit, co přesně se odehrálo předminulý týden na pláži v letovisku Hurgada při útoku, na jehož následky v noci na dnešek zemřela občanka České republiky. Novinářům to dnes řekl ministr zahraničí Lubomír Zaorálek (ČSSD). Egypt by podle něj měl rovněž zvážit, zda neodškodní pozůstalé v Česku. Záležitost chce Zaorálek řešit i s egyptským protějškem. Česká republika bude požadovat také záznam z pitvy. Tělo zesnulé by mohlo být převezeno z Egypta začátkem příštího týdne.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení