VYBERTE SI REGION

Diablo 3: hloubková pitva nejočekávanější PC hry desetiletí

Deset let. Doba, během níž jedna generace hráčů odroste a pomalu jí nahradí nová. A také doba, před kterou vyšlo druhé Diablo, které položilo základy všem novodobým akčním RPG hrám. Není tedy divu, že se mnozí těší na jeho pokračování.

22.5.2012
SDÍLEJ:

Počítačová hra Diablo 3.Foto: archiv Eurogamer.cz

Po předchozích dojmech z beta verze nyní rozebereme všechny jeho klady a zápory. Podařilo se nakonec Blizzardu zachovat léty osvědčenou hratelnost a stane se i z trojky stejná pecka, jako kdysi z jeho staršího bratříčka?

Příběh o proroctví konce světa

Vše se odehrává dvacet let po událostech předchozího dílu, tedy v době, kdy mnozí obyvatelé na předchozí hrůzy peklo již zapomněli. Ty jsou jim ale poměrně záhy po spuštění hry opět připomenuty, to když na katedrálu z prvního dílu dopadne meteor a okolí se začne hemžit nemrtvými.

První akt drží pohromadě asi nejvíc a v jeho závěru jsem měl téměř husí kůži. Slabinou vyprávění je však to, že ho hráč postupem času celkem snadno a v předstihu předvídá a moment překvapení se u mě poté dostavil snad jen jednou na konci třetího aktu, a to ještě tak nějak napůl.

Člověk příběh nesmí rozebírat až moc do detailů, jinak si všimne spousty nesrovnalostí a ani zpětně mu nebude moc dávat smysl. Máte-li ale rádi dobře dávkovaný patos a hrdinské příběhy o opětovné porážce zla, budete nadšeni. Někdo možná namítne, že Diablo není o příběhu, ale na druhou stranu je to kromě sbírání nových a lepších předmětů právě to, co vás neustále žene dál.

Bez možnosti volby

Dějová linka je vcelku lineární a její úkoly jsou při každém hraní stejné. Nad každou postavou, která vám má v rámci hlavního questu, co říct, je zobrazen klasický vykřičník. Můžete si však přehrát i její vedlejší dialogy, které vám o vašem úkolu prozradí něco více. Nečekejte ale žádné volby, ty již Blizzard dávno zamítl s tím, že se do podobné hry nehodí.

Náplň hry tvoří především první dva akty, odehrávající se v zeleném okolí Tristramu a okolo pouštního města Caldea. Každý z nich si z vašeho života ukousne zhruba osm hodin, a hlavně ten druhý se mi grafickým laděním líbil asi nejvíce. Ve třetím, zasněženém aktu poblíž kráteru Arreat zuří nekonečná bitva, která asi nejvíce připomíná pátý akt dvojky. Je ale oproti předchozím dvou výrazně kratší. Čtvrtý akt je pak jakýmsi epilogem, který čítá pouze dvě kapitoly, skoro jakoby jen do počtu.

Podobné dělení na různě dlouhé akty nemám popravdě moc rád, autoři tím zbytečně dávají hráčům planou naději, že je čeká ještě jednou tolik obsahu.

Stále je to o tom samém

Koncept hry o rychlém klikání a používání schopností, kterými zabíjíte tuny nepřátel, naštěstí zůstal stále stejný. Změnil se ale způsob výběru vašich schopností - místo permanentní volby si je nyní můžete za cenu krátkého cooldownu změnit kdykoliv. Ty tam jsou tak skill pointy a frustrace z nepovedeného buildu.

Celkem máte k dispozici dvě aktivní, čtyři vedlejší a tři pasivní dovednosti. Ke každé schopnosti lze navíc přiřadit jednu z pěti run a tím její účinek upravit. Na 30. úrovni, kdy poprvé dokončíte hru, si odemknete zhruba polovinu z nich, dalších třicet levelů je tedy stále co dělat.

Zpočátku jsem byl vůči tomuto systému poměrně skeptický, časem se mi ale natolik zalíbil, že už bych nejspíš neměnil. Hráč už konečně není trestán za své předchozí špatné volby a zjistí-li, že mu daný styl hry nesedí, může ho kdykoliv změnit. Daní za toto pohodlí je ale pak možná až přílišná podobnost různých postav v rámci jednoho povolání - bohatě vám stačí dojet s ním na maximální úroveň jednou a nic už vás pak nenutí jej v budoucnu rozjíždět znovu.

Každé povolání likviduje své protivníky jiným způsobem

Čaroděj a witch doctor mají sice oba svou vlastní obdobu many, ale každý z nich se soustředí na něco jiného - první hlavně na magické elementy a druhý na jedy a své pety. Oproti tomu barbar, jenž je asi nejvíce podobný tomu z Diabla 2, se soustředí hlavně na silové útoky a ze své podstaty funguje jako tank. Jeho hlavním zdrojem síly je zuřivost, kterou hromadí skrze zásahy nepřátel, a proto musí být neustále v boji.

Lovec démonů má naopak zásobníky energie dva, nenávist a disciplínu, jeden pro své střelecké útoky a druhý využívající na své taktické dovednosti, kterými kontroluje bojiště. A konečně mnich pomocí základních útoků získává energii ducha, kterou pak následně může využít pro své pokročilé schopnosti, jež těží hlavně z jeho bleskových útoků a přesunů, ale dokáže přitom i léčit, podporovat a chránit své spolubojovníky. I díky tomu je nutné ke každému povolání přistupovat jinak a životnost hry se tím prodlužuje mnohonásobně.

Boje oproti dvojce odsýpají ještě více

Nejdůležitější je ale stále hlavně místo, kde stojíte, hladina vašich životů či many a samozřejmě i to, jak rychle a přesně klikáte. Nepřátel se na vás budou vrhat desítky různých druhů, od klasických kostlivců, zombií či přerostlých pavouků přes kultisty a další humanoidy až po mutanty, démony a megasilné bossy. Jejich rychlá a efektivní likvidace pomocí dobře mířené rány, šípu či kouzla je přitom jedna velká radost.

Na další z nich je však potřeba speciální strategie a ideálně i odstup, zvlášť když vás například zmrazují, nebo vysávají životy. Největší potěšení mi ale vždycky přinášel především malý skřet s lupem na zádech, který se pokaždé, přesně ve stylu stařičkého Golden Axe, snažil utéct - byla to vždycky výzva ho s pomocí mé foukačky dostat. K likvidaci protivníků se dají využít i různé nástrahy v prostředí, které je v pravou chvíli doslova převálcují.

Celkově však tento prvek zůstal tak napůl cesty. A stejně tak i koncept pastí, kterých nakonec v dungeonech potkáte jen pár a pouze na některých speciálních místech (vlastně si teď vybavím jen Halls of Agony). Je škoda, že s postupujícími kapitolami jich budete potkávat stále méně. Musím říct, že první akt byl v tomhle ohledu nejpropracovanější, potenciál podobných pastí totiž mohl být daleko větší.

Plná verze ohromila osobitou atmosférou grafiky prostředí

Musím říct, že po betě jsem se docela obával toho, jak bude nakonec Diablo 3 vypadat. Zdálo se, že vše sklouzne do nevábných a neostrých stupňů šedi, které by člověk čekal maximálně od hry pět let staré. Plná hra mě ale svým grafickým designem doslova ohromila - každé prostředí má svou osobitou atmosféru a už pláně, kam se dostanete po zabití Leorica (konec bety), mají své specifické kouzlo.

Líbilo se mi také, že se prostředí v rámci každého aktu poměrně hodně často mění a rozhodně se tak nestane, že by vás začalo nudit. Některé části jsou navíc pěkně vertikální, a když vybíháte nahoru/dolů, je vidět hodně do dálky. Hojně je také využíváno změny barevného ladění, které vždy podtrhuje atmosféru konkrétní oblasti. V důsledku toho si vlastně na nějakou neostrou texturu nakonec ani nevzpomenete.

Také postavičky jsou naanimované věrohodně a jednotlivé kusy vybavení na nich dokonale sedí. A hardwarové nároky jsou navíc velmi přijatelné, hru si tak užijete i na slabších mašinách.

Hra je výborně navržená

Začít hrát můžete klidně třeba v singlu a jedním kliknutím se pak přidáte do online coopu. Konkrétní pozice v ději se přitom odvodí z pokroku prvního hráče ve skupině. Kooperativní režim je opravdu výborný, sdílení zážitků, vyměňování předmětů či jen vzájemná spolupráce a kombinace schopností je neskutečně zábavná a troufám si říct, že bez ní by hra byla poloviční.

Nejde to sice až tak daleko, jako v mnohých MMORPG, ale i přesto se do party vyplatí vzít si schopnosti, které vaše spolubojovníky podpoří. Mnich může léčit a vytvářet aury, lovec démonů se specializuje na debuty a witch doctor může svými pety i tankovat, je-li to potřeba.

Nějaký ten crowd-control mají pak v různé míře všichni a právě skupinové boje jsou místem, kde jsou podobné dovednosti potřeba. V případě smrti vás pak váš spoluhráč může i oživit, což je během některých náročných bojů často i potřeba.

Závěr

O Diablu by se dalo psát ještě hodně dlouho. A finální verdikt mě samotného nechal na vážkách. Hratelnost Diabla 3 v podstatě staví na velmi úspěšné dvojce a spolu s novými schopnostmi ji dovádí k naprosté dokonalosti. Můj osobní pocit je přitom velmi dobrý.

Boje jsou mnohem akčnější, epičtější a celkově mnohem zábavnější. K tomu přidejte rozmanitá prostředí s výborným kooperativním režimem a měli byste mít o hře celkem jasnou představu. Přelomové novinky, které by žánr posouvaly dál, tu však nehledejte, jde jen o poctivý klikfest se vším, co k němu patří. Je ale natolik chytlavý, že vás již od začátku pohltí a zabaví na spoustu dlouhých nocí.

Škoda tedy těch několika nešťastných věcí, které kazí výsledný, jinak velmi dobrý dojem. Snížíme-li ale krapet naše nároky, zjistíme, že si třetí Diablo naši pozornost rozhodně zaslouží.

VERDIKT: Pán zkázy je konečně zpět a rovnou s plnou parádou. Doprovází ho nejen akční návyková hratelnost, pět propracovaných povolání v čele s novým skill systémem či rozmanité a vizuálně pestré mapy, ale i pověstné CGI filmečky, které jsou opět na vysoké úrovni. A v kooperativním režimu, díky němuž můžete zabíjet potvory a hledat loot i s vašimi přáteli, je zábavnější, než kdy dřív. Tak trochu zamrzí zvláštní generování lootu, nelogičnosti v příběhu, problémy s aukcí či vypadávající a lagující servery. S trochou trpělivosti se však část těchto problémů časem odstraní a zůstane jen ryzí hratelnost, na kterou jsme od Blizzardu zvyklí. Hodnocení: 8/10.

Diablo 3 pro PC vyšlo 15. května, konzolové verze jsou stále nejisté. První várka hry je kompletně vyprodaná, další si ale můžete zamluvit předobjednávkou například ZDE.

Herní zpravodajství pro vás připravuje Eurogamer.cz.

Autor: Redakce

22.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Chybí brigádníci. Firmy nabízejí rekordní odměny

Praha - Předvánoční nákupní horečka se dostává do finální fáze a e-shopy, obchodní řetězce a další obchody čím dál hůře shánějí brigádníky. Ti si letos kvůli situaci na pracovním trhu přijdou na rekordní odměny, vyplývá z ankety mezi personálními agenturami. V Praze brigádníci inkasují až 160 korun za hodinu.

CNN: Pražské vánoční trhy jsou mezi desítkou nejlepších na světě

Praha - Mezi desítku nejlepších vánočních trhů na světě zařadila americká televizní stanice CNN tržiště na Staroměstském a Václavském náměstí v Praze. Reportér zaměřený na cestování ocenil každodenní otevírací dobu stánků i blízkost obou hlavních tržišť, stejně jako kvalitu zdejších klobás a piva.

Na Kladensku se zřítilo auto ze třicetimetrového srázu

Kladensko - Kuriozní dopravní nehoda se stala v pondělí po poledni v lesním porostu mezi obcemi Svárov a Podkozí. Auto zde vyjelo ze silnice a mezi stromy se řítilo dlouhým srázem dolů na spodní vozovku pod serpentinou. Vozidlo skončilo pod kopcem na spodní vozovce převrácené na střechu. Starší řidič utrpěl zranění a byl převezen do pražské nemocnice. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies