VYBERTE SI REGION

Dojmy z NHL 13: připravte se na největší skok od NHL 07

Bude to prý stejná revoluce, jako když se v NHL 07 objevil Skill Stick, aneb manuální ovládání hokejky. A málem taková pecka jako Real World Physics z NHL 11, tedy kolizní engine počítající střety hráčů na základě vstupních údajů a v reálném čase. Tak alespoň na NHL 13 lákaly trailery ještě před oficiálním odhalením.

9.8.2012
SDÍLEJ:
Fotogalerie
6 fotografií
Počítačová hra NHL 13.

Počítačová hra NHL 13.Foto: archiv Eurogamer.cz

Jak známo, firma EA si tentokrát vzala do parády hlavně systém bruslení, který vypadá vážně k světu. Producenti EA Sports se nás během novinářské prezentace snažili přesvědčit, že novinek je mnohem více a že časté přídomky "revoluční" nejsou pro NHL 13 jen prázdnými reklamními žvásty. Výrazné zásahy do hratelnosti skutečně posunou nový hokej zase o pěkný kus dál.

Ačkoliv byla loňská NHL 12 tím vůbec nejlepším hokejem od EA Sports v celé dvacetileté historii, zjevně je stále co zlepšovat. Ostatně tahle hra se mění rok co rok, a to tak, že výrazně. Rozdíly jsou patrné na první pohled, jistě i bez doprovodného komentáře.

Dean Richards, generální manažer EA Sports, přesto v úvodu prezentace připomněl všechny již zmíněné milníky a obrovský posun celé série, který za posledních pět let prodělala. Pak už se ale slova i gamepadu chopil Sean "Rammer" Ramjagsingh, hlavní producent NHL 13, aby naživo prezentoval výsledky vývojářského úsilí.

"True Performance Skating, to je nová fyzika bruslení a zcela nový pohyb hráčů po ledové ploše, vytvořený za pomoci více jak tisícovky nových animací," oznamoval Ramjagsingh. Netřeba asi říkat, jak tohle hru obohatí a změní. Moje první reakce při pohledu na pohyb hráčů byla "po dvaceti letech bruslí virtuální hokejisti konečně… no jako hokejisti."

Hrál jsem všechny hokeje od EA Sports a poprvé od roku 1993 lze říct, že pohyb vypadá skutečně ladně a přirozeně. "Nyní máme k dispozici pohyby, kličky a kreativitu hráčů jako nikdy předtím," doplnil ještě producent, přičemž True Performance Skating sdružuje prvky jako Explosiveness, Top-End Speed a Momentum.

Někteří hráči mají v nohách dynamit

Explosiveness, česky bychom řekli asi výbušnost, patří do výbavy hvězdných hráčů a skvělých bruslařů. Bohužel ještě v NHL 12 nebyla zachycena tak, jak by sami tvůrci chtěli. Problém nastínil první klip a Patrick Kane, respektive jeho akce z reálného zápasu. Stojíc zády k mantinelu, s pukem na hokejce a v útočném pásmu, převezl poněkud laxního či možná jen unaveného obránce (šlo o prodloužení), když vystartoval, objel ho rychlým obloukem a z ostrého úhlu překonal brankáře.

"Tohle bychom však ve hře nikdy neviděli, tam Kane působil relativně bezzubě a bránícímu hráči se absolutně nedokázal "utrhnout". Všimněte si, jak s ním bek stále drží krok, necítíte tu výbušnost, s níž by hráč zabral a radikálně zrychlil," ukazoval ve dvanáctce Rammer. S tím je ale konec, jak hned doložila obdobná situace sehraná v NHL 13.

V té už dokázal Patrick Kane dvěma rychlými zasekávačkami a prudkou změnou směru získat rozhodující náskok, na okamžik se svému strážci urvat a skórovat. "A právě o tohle nám šlo, o moment překvapení, o nečekaný výpad, o ten první krok a bleskový start, který často rozhoduje," dodal Ramjagsingh. Jistě, zrychlení - ať už vychýlením analogové páčky, či ještě dříve realizované speciálním speed buttonem - hrálo v sérii NHL vždy důležitou roli, nyní ovšem mnohem více oceníme borce s dynamitem v nohách.

Nejezdi tak rychle, klouže to

A o rychlících ještě jednou, ať si osvětlíme taky Top-End Speed. Pořádně se rozjet, nabrat rychlost, vletět do pásma a přejít přes zaskočené beky, to je základ pro hráče typu Gáboríka či Ovečkina. Dean Richards si ale vybral pro klip Jannika Hansena, pravé křídlo Vancouver Canucks. "Sledujte jak získá puk, několika tempy nabere rychlost, všechny přebruslí a zakončuje," komentoval.

Avšak Král Dustin Penner, se kterým se v NHL 12 následně pokusil o něco podobného, zklamal. Obránci ho dokázali dostihnout a možnou šanci znemožnit. Ale to už nastupoval opět Stamkos a NHL 13. I při souběžném bruslení bylo znát, že je o něco lepší než protihráč a dokonce i s pukem na hokejce potvrdil svoje kvality. "Ukážeme si ale ještě jednu věc, co se rychlosti týká. Hokej je nejrychlejší kolektivní hra na planetě a my chtěli zachytit právě onu maximálku v závěru, kdy je hráč plně rozjetý," pokračoval Dean.

Ramjagsingh v tu chvíli už najížděl (s kým jiným, než se Stevenem Stamkosem) do útočné třetiny, aby předvedl práci bruslí. Udělat dřív v prudké jízdě ostrou zatáčku, třeba kvůli obránci, či k vylepšení střelecké pozice, prakticky nebyl problém. V NHL 13 ale možná bude, protože nový systém bruslení bere v potaz také odstředivé síly, tření, přilnavost a kdo ví, co ještě. Samozřejmě, že leccos z toho hra uměla již dřív, včetně vlivu na přesnost střely a přihrávky. Při jízdě setrvačností bylo snazší puk lépe naservírovat spoluhráči, potažmo vystřelit.

Tak určitě, propadáme a to musíme do další třetiny zlepšit

Posledním střípkem do skládačky zvané True Performance Skating bylo takzvané Momentum. Tuhle záležitost producenti předváděli na ztrátě puku. Představte si klasickou situaci v útočné třetině, klidně při přesilovce. Když obránce na modré jednoduše nezpracuje kotouč, hbité křídlo se ho zmocní a hurá do brejku. Takové chvilky, kdy se rýsoval rychlý přechod do útoku, nebývaly v NHL 12 tak fatální.

Hráči se dokázali brzy vzpamatovat a vracet, obehraný (když ne rovnou na led sražený) bek se hned zapojil do pronásledování. Díky předchozím odstavcům o bruslení je vám ale jasné, že v NHL 13 máte v podobných situacích zaděláno na potíže. Tady než se hráč zorientuje, otočí, vydá bruslím příkaz ke startu a pokusí se napravit své zaváhání, soupeř už bude mít slušný náskok a bude z toho nepříjemná šance.

Funguje to ale i v soubojích jeden na jednoho, jak Ramjagsingh ukázal. Hráč udělal kličku, získal nad bránícím hráčem malou výhodu a ten jednoduše díky svému drobnému zaváhání ztratil přímý kontakt. Vypadá to, že v NHL 13 budeme muset mnohem více předvídat a precizněji bránit hráče s pukem. Suma sumárum, bruslení nejenže skvěle vypadá, ono také výborně funguje. Hráči mají mnohem více možností jak se pohybovat a jak plynule měnit směr.

Hráč s jeho zkušenostmi má výborný přehled o hře

Nejenom novým bruslením bude ale NHL 13 živa. Malou chvilku věnovali producenti rovněž ukázce EA Sports Hockey I.Q. aneb inovované, vylepšené… prostě přepracované umělé inteligenci. Pokud bychom měli věřit lidovým báchorkám, vývojáři letos věnovali AI údajně tolik času při vývoji, jako za poslední tři ročníky dohromady.

Chování hráčů se pochopitelně prezentuje mnohem hůře, špatně se popisuje, vysvětluje…, inu lepší si to zažít a hru zahrát. Nicméně už tak rok - dva zpátky jsem při zápasech proti počítači začínal mít pocit, že skutečně vnímá a chápe, co se na ledě děje, nejednou dokázal nepříjemnou akcí překvapit i zatopit. Umělá inteligence tedy nebyla vůbec špatná a bude už jen lepší, díky jakémusi týmovějšímu pojetí a většímu rozhledu.

Dean Richards to opsal podobně jako jeho kolegové u FIFA 13, hokejisti teď sledují větší prostor a prakticky všechny hráče na hřišti. Zatímco dřív si hlídali jen dva nebo tři chlapy kolem sebe, a speciálně toho s pukem, nyní si dají pozor i támhle na osamoceného kolegu, který snad má v plánu najet si do šance, či co? Takže jako obvykle, povědomí a ostražitost, to je oč tu běží, i hráč bez puku a zdánlivě mimo dění může být hrozba. Všichni tak trochu předvídají věci příští a zároveň dodržují taktiku a strategii - kterých teď bude mimochodem údajně až pětkrát tolik.

Ten nejlepší bude zase ještě lepší?

Prvotní prezentace se každopádně soustředila čistě na ony "revoluční" prvky. Dotazy na licence a ligy (vrátí se ještě někdy KHL?) tak vlastně byly zbytečné - na spoustě věcí se ještě pracovalo. Ostatně předváděná NHL 13 byla začátkem léta stále v alfa stádiu a řada věcí nedodělaných. Přesto už teď vypadal pohyb a bruslení hráčů velice dobře a co jsem vypozoroval z prvních ukázek z hraní, i režie TV přenosů bude skutečně jiná. Více kamer, nové záběry, pohledy z hlediště před vhazováním… navíc méně skriptovaných situací v přerušení.

HL 13 pro PS3 a Xbox 360 vyjde 14. září, s PC verzí se opět nepočítá. Hru si můžete předobjednat ZDE.

Ukázka defenzivního hraní NHL 13:

Herní zpravodajství pro vás připravuje Eurogamer.cz.

Autor: Redakce

9.8.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies