VYBERTE SI REGION

Dojmy z rozehrání plného Mass Effect 3

Relativně mladá sci-fi série od BioWare si stihla i v našich končinách vybudovat velice slušné renomé. Je to právě svět Mass Effectu, postavy v něm figurující a příběh do něj našroubovaný, co v této sérii nejvíce táhne - a nadále bude táhnout.

14.2.2012 2
SDÍLEJ:
Fotogalerie
28 fotografií
Počítačová hra Mass Effect 3.

Počítačová hra Mass Effect 3.Foto: archiv Eurogamer.cz

Vězte nebo ne, stačila circa hodina a půl hraní betaverze Mass Effect 3 a už jsem v tom byl zase až po uši… Proč? Bez drobných spoilerů to ale nepůjde.

Střílet, mluvit nebo hrát RPG?

Přestože mne v EA posadili před nefinální verzi, obsahovala už vlastně všechen obsah. Včetně vizuální tvorby postavy, jíž se můžete tradičně vyhnout buď nahráním uložené pozice z Mass Effect 2 nebo prostým rezignováním na nimrání se v bohatém editoru. Ostatně, mně osobně je původní Shepard nesmírně sympatický (nedej bože zrzavá Shepardka) a sžil jsem se s ním jako s málokterým jiným herním protagonistou.

Jestli mě paměť nešálí, šestice původních Shepardových zaměření v Mass Effect 3 zůstává, takže jsem bez váhání sáhl po osvědčeném Adeptovi, specialistovi na biotické schopnosti (prostě mág, chcete-li) a pustil se do hry…

Jaký styl si vyberete?

Z čeho jsem si ale při definování Sheparda odnesl největší zážitek, byla volba herního stylu. Kromě tradičního "Roleplaying" směřování se můžete vydat i cestou příběhovou, nebo cestou akční. "Story" mód znamená, že přestřelky budou velice lehké, proti menšímu počtu nepřátel, a že dialogy budete normálně korigovat a odpovídat dle svého gusta.

"Action" mód je opakem - přestřelky budou tužší, ale místo interaktivních dialogů se odehraje pouze cut-scéna a Shepard v ní bude odpovídat vždy jako Paragon, nebo vždy jako Renegade, v závislosti na vašem rozhodnutí při tvorbě postavy (více informací).

Rychlý proces

Mass Effect 3 začíná na Zemi. Jak se dozvídám hned během úvodních animací, Shepard, zbaven své velitelské hodnosti, si právě odpykává domácí vězení. A vlastně může být rád, že jde pouze o domácí vězení (poslat na smrt 300 tisíc Batarianů, nad tím se nedá jen tak mávnout rukou). Jenomže nikdo jiný nezná Reapery, pradávnou mimozemskou rasu se sklony ke genocidám, lépe. A protože v agresivní návrat Reaperů postupně začínají věřit i ti největší skeptici, Sheparda si drží blízko u těla.

Ještě než jsem se vůbec dostal ke kontrole nad protagonistou, invaze Reaperů již byla v plném proudu a dobrá polovina klíčových lidských politiků po smrti. Reapeři udeřili tvrdě, rychle a nikdo nechápal, jak se dostali před všechny obranné mechanizmy, včetně těch na Měsíci.

Rudá planeta

Skutečný Mass Effect takový, jaký ho máme rádi, se po úvodu rozjíždí až po opuštění zdrcené Země. Shepardovi je jasné, že proti enormní přesile nic nezmůže a dočasně se smiřuje s tím, že svého mentora Andersona nechá doma, a že je třeba z boje utéct. Utéct, obletět galaxii, zburcovat všechny ostatní rasy a sjednotit za jedním společným cílem - poražení Reaperů a zastavení jejich cyklu. Načež se konečně ukazuje, že soubojový systém Mass Effect 3 může obstát i v konkurenci specializovaných stříleček - aneb jedno velké překvapení! Shepard se pohybuje svižně, nezakopává, nezasekává se, bezproblémově přebíhá mezi kryty, zároveň však působí velice lidsky.

Když jsem se chtěl schovat, skutečně jsem se schoval, když jsem chtěl uskočit, skutečně jsem uskočil, když jsem chtěl sprintovat a NE-schovávat se, skutečně jsem sprintoval a nebyl přilepen k nejbližší zdi. Ono se to nezdá, ale intuitivní a správně reagující ovládání není v krycích střílečkách vůbec samozřejmostí, a ačkoliv filozofie přestřelek je stejná, jako v Mass Effect 2, v Mass Effect 3 je zhmotněna znatelně lépe.

Adept v novém

Vzhledem ke svému zaměření (Adept) jsem kromě tradičních pistolek, samopalů či brokovnic užíval i svých biotických schopností. Vlastně to jinak ani nešlo. Velmi brzy mne začali otravovat vojáci se štíty, které normální projektily zpravidla jen pošimraly. Ke slovu tedy přišla schopnosti Pull (přitáhnout), jíž Shepard oponentovi vytrhl štít z rukou a odhalil jeho rázem bezbranné torzo. Vrátila se i stará dobrá Singularity (černá minidíra), Push (odhození) nebo Warp (rozklad na molekulární úrovni).

Řady speciálních schopností Adepta obohatily Cluster Grenades, což jsou biotické granáty s plošným účinkem (přirozeně) a pak možnost vycepovat se v soubojích tělo na tělo, které jinak nejsou příliš silnou stránkou této třídy. Ani jednu novinku jsem však již nestihl vyzkoušet, neb jsem se k ní "neproleveloval".

Hraje se skvěle

Celá mise na Marsu se nakonec krapet zvrtla, když se v řadách výzkumníků objevil nečekaný zrádce a když… ba ne! Už fakt nic neřeknu! Důležité je, že během úvodního hraní vyvstane spousta záhadných otázek, napětí vygraduje a vy prostě budete chtít pokračovat. Ne proto, že v další místnosti seženete sniperku s +5 explozivní zranění, ale proto, že místní vyspělá filmová zápletka vás jednoduše bude zajímat. Seanci s Mass Effect 3 zakončil pohledný CGI filmeček.

Nebyl první a zdaleka nebude poslední, ale drtivá většina demonstrovaného úseku se odehrávala v enginu. Což na druhou stranu neznamená, že by zde bylo málo cut-scén. Ba naopak, místy jsem si připadal jako u tvorby Hidea Kojimy a když řeknu, že jedna scénka měla baj voko deset minut, snad nebudu ani tak daleko od pravdy. Filmový scénář si to však žádá a v nynějším případě tento "ústupek" vítám.

Mass Effect 3 se i přes slabší úvod hraje skvěle - ale snad ještě lépe se sleduje.

Mass Effect 3 vychází 9. března a předobjednat si jej můžete ZDE.

Herní zpravodajství pro vás připravuje Eurogamer.cz.

14.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Spisovatel Jiří Stránský: Škoda každého dobrého slova, které se neřeklo

Praha /ROZHOVOR/ - Autorem oblíbených dětských knih O dešťovém kameni, Povídačky pro moje slunce nebo Perlorodky je spisovatel a scénárista Jiří Stránský (85). Čtenáři a diváci jej přitom znají více jako autora filmů Zdivočelé země, Bumerangu či Štěstí, zachycujících atmosféru komunistického režimu a života politických vězňů v kriminálech a lágrech. „Slíbil jsem ve vězení básníkovi Honzovi Zahradníčkovi, že podám svědectví o lidech, kteří s námi seděli," říká Jiří Stránský, který připravuje další tři scénáře, povídkové knížky a prozrazuje, že brzo vyjde kniha Doktor vězeňských věd, kterou napsali s novinářkou Renatou Kalenskou.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies