VYBERTE SI REGION

F1 2012: do třetice v nové fazóně, či jen na návštěvě kosmetičky?

Vpravdě jsem od dalšího ročníku formulí moc převratného nečekal. Nový třetí díl s nyní již pravidelnou roční štací zakrátko přifrčí, ale řekl bych, že už se za ním ohlédne méně kolemjdoucích, než tomu bylo minule.

19.9.2012
SDÍLEJ:

Počítačová hra F1 2012.Foto: archiv Eurogamer.cz

Hra se sice na oko tváří, že je fakt zbrusu nová a udělaná od píky, jenže oproti zásadnímu updatu ročníku 2011 je ten letošní už pouze "kosmetická" záležitost.

Ta nová fazóna

Snad největší revoluci mohu vztáhnout jen na zcela nové základní menu hry, které už totálně opouští zákulisí padoku s kamiony a tvoří jej nyní luxusnější a přehlednější klasická nabídka s jedním monopostem ve větrném tunelu na pozadí. Jasné je simulování jednoho roku navrch od minula, takže hra hostí současnou sezonu 2012, což znamená jeden okruh navíc od F1 2011 jako zbrusu nový podnik v americkém Austinu.

Pro pořádek ještě doplním, že minulý Nürburgring nahradil Hockenheim a místo Istanbulu se vrátil hrozný Bahrajn. Kromě nového byly jinak všechny okruhy převzaty prakticky beze změn z minulých dvou her.

Něco pro nováčky

Vůbec okruhy jsou nyní příjemně představovány nejen schematickou mapkou, ale i videoprůjezdem s komentářem, vše opět v pěkné nové prezentaci, zcela inovované od starších dílů. Hodně se probírá jeden z nových herních režimů, kterým je "Young Driver Test". To ale není nic jiného než obyčejný tutoriál naprostých základů, dle mého ukrutná zbytečnost, která po dvou ročnících letos nedává smysl.

Ani totální autoškolák snad nepotřebuje vysvětlit a zkoušet zrychlení a zabrzdění na rovince, či průjezd jednou zatáčkou. Část nudných lekcí navíc tvoří jen nic neříkající videa o tom, jak jsou monoposty nabušené a jak rychle jezdí. Tato školka by dávala význam snad v prvním titulu, ale že by někdo potřeboval po třech letech ukazovat, jak se drží volant?

Navíc se několika "lekcím" nevyhnete, protože hra vás bez jejich absolvování nepustí do kariéry, naštěstí to je záležitost jen na pár minut. Zmíněná kariéra už je ale pouze samojediný déletrvající herní mód, protože tvůrci nepochopitelně vypustili možnost závodní sezony v kůži reálného jezdce v Grand Prix režimu. Nyní si tak zajezdíte už pouze za sebe, ovšem alespoň zůstalo volné pojmenování postavy, takže se můžete přezdívat třeba jako někdo ze skutečných pilotů.

Krátká sezona místo Grand Prix

Grand Prix totiž nahradila druhá nová jízdní kolonka zkrácené sezony, která se takříkajíc s ničím moc nepatlá. Zvolíte si jednoho libovolného rivala, s kterým vás bude hra poměřovat a poté již absolvujete zrychlený a zkrácený ročník 2012 s pevně nastaveným monopostem, jednokolovými kvalifikačními sprinty a s pouhou desítkou kratších závodů.

Mě tato výzva moc neoslovila, ale někomu z vás se třeba může líbit větší press při závodech, kdy je třeba pozorně šněrovat každé kolo, protože na velké chyby prostě není čas. Kariéra pak zůstala prakticky nezměněná, takže vás znovu bombarduje emaily vaše stará známá manažerka Sabine, jezdit lze maximálně pět sezon, ale po druhé hře se znovu měnila startovní nabídka v úplném začátku.

Pro první závody si lze tak vybrat pouze zametače z Marussie, HRT a Caterhamu, ovšem mějte na paměti, že pod 25 procent reálného počtu kol v závodě se nedostanete. Kupříkladu v Austrálii to znamená minimální porci 15 kol, nižší vzdálenosti navolit nelze, byť v jiných režimech to jde stejně jako minule již od 3 koleček.

Vy a šest mistrů světa

Pokud přejdu stále skoro stejný Rychlý závod (nyní volba z 8 typů délky závodních víkendů), opětovně shodný Time Attack s různými scénáři jízdy a samozřejmě tradiční časovku, nakonec mi zbývá zmínit poslední nový herní režim, který mě bavil ze všech nejvíce. Vtipně využít služeb šesti jezdících mistrů světa se krásně povedlo v čerstvém režimu šampionů, který vás v 7 unikátních jízdách hodí do probíhajícího klání s tím, že většinou ze zadních pozic a s hejnem pletoucích se monopostů před vámi máte za úkol vždy předjet vybraného mistra světa.

Asi nemusím říkat, že dohnat za tři poslední kola takového Kimiho, který je o kilometry před vámi, je obrovský adrenalin, navíc zpestřený tím, že oba jedete na jiných směsích v jiném stádiu opotřebení! Je nabíledni, že chování pneumatik hra dokáže docela věrně simulovat, možná lépe než dříve. Zřejmě tomu napomáhá přesnější model tlumení a odpružení, dobře citelný například při přejíždění obrubníků, kdy monopost kopíruje povrch o něco jemněji. Na druhou stranu se mi zdá, že je hra ve všech čtyřech obtížnostech náročnější na zajížděné časy. Už na první stupínek potřebujete jezdit krapet lépe, než minule, asi se tím má garantovat ta přítomnost jezdecké školky.

Za malý ťukanec pokuta

Subjektivně při porovnání s minulým dílem pozoruji taktéž snadnější tendenci ke smyku za silného deště či mimo vozovku (formule ale mimo mezní situace drží stopu velmi dobře), však občas si lze všimnout, že na různých částech tratě panuje dynamicky odlišné a stále proměnné počasí, takže část tratě může být pod vodou, ale jiná strana okruhu už pomalu osychá. Ano, možná i proto jsem se bez asistentů i s volantem poněkud více točil, než dříve.

Což je možná důsledek nových jednoduchých difuzorů a k tomu i nižší životnosti gum, nicméně těžko říct, jestli je to opravdu tím, nebo byl jen prostě drobně ztížen jízdní model. Ten samozřejmě stále inklinuje spíše k arkádě, nic jiného se ani nedalo čekat. Je potřeba si nyní dávat opravdu velký pozor na kontakty, protože vlastně stejně jako ve skutečnosti se na nějaké drobné závodní doteky a incidenty nehraje a za všechno se okamžitě vyšetřuje!

Ano, i to je pro mne jeden z důvodů, jak jsou dnešní reálné F1 oproti jiným podnikům sterilní a nezáživné, což ale neplatí ani pro novou hru, protože ohledně AI nemůžu nic hanit. Podle obtížnosti jedni vyklízejí pozice, druzí vytrvale betonují svoji stopu a ti třetí vás agresivně předjíždějí. Už minule soupeření s AI jezdci bylo napínavé, nyní jakbysmet.

Karbon versus guma

Drobné modernizace se dočkalo také poškození. Byť stále vzdáleno světelné roky za božími havárkami z GRIDu, tak letos pozoruji ochotnější destrukci předního přítlačného křídla, které se krásně drolí na karbonové kousíčky a pneumatiku jsem zcela oderval už při normální jízdě, při které jsem nemusel třístovkou nabrat betonový mantinel. Znovu ale gumy létají, což už několik let v reálné formuli není díky bezpečnostním lankům možné.

Kvituji ale konečně častější výjezd safety caru, který to nemusí zabalit hned po jednom kole, byť i tak jej hra pošle stále spíše až v hodně krajních případech. Moc se mi ale nelíbí stále spíše sterilní a samplované zvuky, protože motory hlučí dost obyčejně a hra mi několikrát předhodila velký ryk davů, a to i když jsem jel tréninky a na tribunách seděla tak moje rodina a pár kamarádů… Podobně si musíte stále nechat zajít chuť na telemetrii, warm-upy i vítězná kolečka, přitom všechno v některých starých formulích najdete.

VERDIKT: Když už sami tvůrci uvádějí mezi novinkami možnost závodit vedle jezdců formátu Vettela a Buttona, tak je jasné, že formulím po třech ročnících dochází dech. Jasně, nic lepšího dnes stejně neexistuje a ve své trojici je nový ročník minimálně rovnocenný dobrému předchůdci, ale pokud už starší díly jezdíte, tak pro vás nová hra skoro nemá cenu. O nic převratného tu nezavadíte, něco bylo vypuštěno a pár drobností přibylo. Celkově jsem čekal mnohem více invence, byť i do třetice je F1 2012 stále velmi solidní jízda. Hodnocení: 7/10.

F1 2012 v angličtině u nás vyjde pro PC, PS3 a Xbox 360 již 21. září. Zakoupit si je můžete ZDE.

Ukázka ze hry:

Herní zpravodajství pro vás připravuje Eurogamer.cz.

Autor: Redakce

19.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Třetina mladých Japonců věří, že se upracuje k smrti

Mladické nadšení a optimismus u Japonců do třiceti let nehledejte. Z celé planety jsou nejvíce pesimističtí. Mají strach z budoucnosti a bojí se mít i děti.

Italský premiér Renzi po prohře v referendu ohlásil svou demisi

Řím - Italský premiér Matteo Renzi Renzi po těžké porážce v nedělním referendu o reformě ústavy ohlásil, že dnes podá demisi. V televizním vystoupení řekl, že výsledky referenda jsou naprosto jasné a že přebírá plnou odpovědnost za porážku.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies