VYBERTE SI REGION

Gravitační střílečka Inversion: když dojde munice, proč si nehodit autem?

Dvakrát do stejné řeky nevstoupíš, říká se. Pánové ze studia Saber Interactive podle všeho na pořekadla moc nedají a rozhodli se znovu uvařit podle jednoduchého receptu, díky kterému se jim podařilo vysoupit z davu už jednou. TimeShift byla stěží revoluční sci-fi střílečka. Vlastně to byla béčková záležitost jako řemen.

6.8.2012
SDÍLEJ:
Fotogalerie
6 fotografií
Počítačová hra Inversion.

Počítačová hra Inversion.Foto: archiv Eurogamer.cz

Přesto si ji vzhledem ke svěží, upřímné hratelnosti a správné dávce originality v podobě manipulace s časem nedokážu vytěsnit z živé paměti. Inversion se právě v TimeShiftu shlíží jako v zrcadle. Autoři se nesnaží vymýšlet nějaké velké zázraky, ve kterých by se mohli utopit. Dělají to, co umí nejlépe, a proto to dělají dobře.

Děj není podstatný

Příběh je jedna velká vata bez hlubšího přesahu a věnování v závěrečných titulcích Robertu A. Heinleinovi beru spíše jako přidrzlý vtípek. Hlavní hrdina D (čti dý) na pozadí probíhající invaze brutálního národa Lutadorů pátrá po ztracené dcerce a když už je v tom… No pěstovat kukuřici na mateřských lodích nájezdníků asi nebude, že.

Na druhou stranu musím uznat, že to obsahově na těch pět šest hodinek herní doby vydalo tak akorát a děj si mou pozornost udržel i bez rizika, že bych během zívání spolkl monitor před sebou. Nejspíš mám pro ty sci-fi béčka slabost.

Krátkost není problém

Ty z vás, kteří po předchozí zmínce o pětihodinové herní "době" nasadili zuřivou grimasu středověkého inkvizitora, snad ukonejším dovětkem, že je to pět hodin využitých opravdu na maximum a celá hra je jedna pekelná jízda skrz hurikán ohně a kvílejících kulek. Scéna střídá scénu a Inversion se daří budit dojem, že je relativně krátký jen proto, že do vás zážitky hustí dvakrát rychleji než konkurence.

Jistě, ve skutečnosti jde jen o opíjení rohlíkem, protože Inversion krátká hra prostě je, nicméně to působí tak nějak méně nepatřičně, než by muselo. To samozřejmě jistým způsobem závisí i na tom, zda jste fanoušky co-op multiplayeru, kde vidím slušný potenciál znovuhratelnosti. Inversion je pro co-op okatě koncipovaný (v singleplayeru se parťáka pouze chopí AI). Škoda jen, že chybí dříve slibovaný split-screen, a co-op si tak lze užít jen online formou.

Dobrá hratelnost

Hra je velmi zhusta proložena souboji s bossy v uzavřených arénách a předkládá před duo hráčů v rámci možností rozmanitou paletu úkolů. Obtížnost plynule a velmi smysluplně graduje a zhruba od poloviny jsem si už musel začít hlídat parťáka, spolupracovat s ním, pseudotaktizovat a využívat krycího systému a la Gears of War. Mrzí mě jen to, že autoři skoro úplně vypustili úkoly, které by vyžadovaly kooperaci na dvou různých místech najednou.

Bojový systém je ohromně uspokojující a dokonce i na ten trochu poněkud tužší konzolový způsob ovládání jsem si za ty uplynulé roky stihl zvyknout. Vztekal jsem se jen trochu. Občas postava odmítne vykouknout ze zákrytu, občas se zasekne o prkno ležící na zemi, ale celkově jsou potíže zanedbatelné.

Na první pohled docela překvapí vysoká míra poměrně surové brutality. Nepřátelům po zásazích odlétávají končetiny všemi směry a obzvlášť perfektní pukavý zvuk mě motivoval k pečlivému rozdávání headshotů po celý čas hraní. Tohle prostě nemůže omrzet. Konzervativnější hráče určitě potěší i to, že si z 95 procent zastřílí do humanoidů, takže žádný velký zvěřinec, obskurní mimozemšťani, oživlé rostliny ani nic podobného.

Hrátky s gravitací

Moc hezkou žánrovou inovací je samozřejmě propagovaná možnost manipulovat s technologií ovládající gravitaci. Bez okolků dodám, že právě toto se na výsledném hodnocení projevilo minimálně jedním plusovým bodíkem. Oba hrdinové disponují mobilními zařízeními, které podobně jako manipulace s časem v TimeShiftu fungují ve dvou módech - navýšení a snížení (respektive anulování) hmotnosti zasaženého objektu. Nejvíce je přirozeně technologie využívána k získání výhody během soubojů.

Není větší legrace než zakopaného nepřítele rozhodit dobře umístěným výbojem energie, po kterém začne levitovat jak on, tak překážka, za níž se kryl. A zdaleka nejen to. Na nepřítele dokážete vrhat kusy skály, barely, těla jejich méně šťastných kolegů, firebally nasbírané z nedalekého lávového jezírka - prostě co se vám dostane pod ruku. Hrátkám s gravitací je do značné míry přizpůsobený i leveldesign, který je na místě pochválit. Pokud se tedy dokážete přenést přes linearitu a také lehce podbízející se samoúčelnost.

Bojíte se výšek?

Rozhodně Inversion nedoporučuji lidem trpícími závratěmi. V ulicích rozbořeného velkoměsta můj smysl pro prostorovou orientaci zkrátka bil na poplach a já měl co dělat, abych udržel nedělní oběd na svém místě - když jsem si zrovna uvědomil, že to, po čem zrovna běžím, je bok rozbořené budovy, stěny jsou ve skutečnosti její patra a ty blikající tečky přede mnou reprezentují ulici dole a bojující jednotky ozbrojeného odporu proti nájezdníkům.

Později v domovině Lutadorů ani na gigantických vesmírných lodích to nebylo o nic lepší. Zase ale můžu s klidným svědomím tvrdit, že právě díky těmto situacím si tuhle hru si opět pamatovat budu.

Chybí tomu něco navíc

Podobně jako před lety v TimeShiftu ze sebe jen nedokážu setřást dojem, že Saber Interactive zapomněli okořenit akci trochou logiky. Jasně, Inversion je bohapustá řezničina a žádný Portal, ale přece jen… Hraní si s gravitací a co-op koncept k podobným myšlenkám zkrátka svádí a když autoři vidí vrchol potenciálu v otevření brány pomocí zatížení závaží vedle ní, tak je to pro mě spíš zklamání. Stejně tak jsem postrádal nějakou formu bonusů nebo skrytých lokací.

Technické zpracování je v normě a co postarší engine ztrácí na technické vyspělosti, to myslím bohatě vynahrazuje celkovým dojmem a perfektní svižností. Moje GTX 460 si to dávala na maximální detaily s přehledem na 60+ snímků za vteřinu a ani se moc nezapotila. Filmovou atmosféru příjemně dotváří pohodový soundtrack a také bohaté předělové animace v enginu hry, které nejsou střihově zvládnuté vůbec špatně.

VERDIKT: Rád bych napsal, že je Inversion příjemným překvapením letního herního sucha, ale vzhledem ke stejně povedenému TimeShiftu jde spíše o splněná očekávání a udržení si kvalitativního standardu. Pětihodinová akční smršť se správnou dávkou originality. Za odpovídající cenu 699 korun není co řešit. Hodnocení: 7/10.

Inversion u nás koncem června vydala Cenega pro PC, PS3 a Xbox 360. Zakoupit jej můžete ZDE.

Startovní trailer ze hry:

Herní zpravodajství pro vás připravuje Eurogamer.cz.

Autor: Redakce

6.8.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Spisovatel Jiří Stránský: Škoda každého dobrého slova, které se neřeklo

Praha /ROZHOVOR/ - Autorem oblíbených dětských knih O dešťovém kameni, Povídačky pro moje slunce nebo Perlorodky je spisovatel a scénárista Jiří Stránský (85). Čtenáři a diváci jej přitom znají více jako autora filmů Zdivočelé země, Bumerangu či Štěstí, zachycujících atmosféru komunistického režimu a života politických vězňů v kriminálech a lágrech. „Slíbil jsem ve vězení básníkovi Honzovi Zahradníčkovi, že podám svědectví o lidech, kteří s námi seděli," říká Jiří Stránský, který připravuje další tři scénáře, povídkové knížky a prozrazuje, že brzo vyjde kniha Doktor vězeňských věd, kterou napsali s novinářkou Renatou Kalenskou.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies