VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Gravitační střílečka Inversion: když dojde munice, proč si nehodit autem?

Dvakrát do stejné řeky nevstoupíš, říká se. Pánové ze studia Saber Interactive podle všeho na pořekadla moc nedají a rozhodli se znovu uvařit podle jednoduchého receptu, díky kterému se jim podařilo vysoupit z davu už jednou. TimeShift byla stěží revoluční sci-fi střílečka. Vlastně to byla béčková záležitost jako řemen.

6.8.2012
SDÍLEJ:
Fotogalerie
6 fotografií

Počítačová hra Inversion.Foto: archiv Eurogamer.cz

Přesto si ji vzhledem ke svěží, upřímné hratelnosti a správné dávce originality v podobě manipulace s časem nedokážu vytěsnit z živé paměti. Inversion se právě v TimeShiftu shlíží jako v zrcadle. Autoři se nesnaží vymýšlet nějaké velké zázraky, ve kterých by se mohli utopit. Dělají to, co umí nejlépe, a proto to dělají dobře.

Děj není podstatný

Příběh je jedna velká vata bez hlubšího přesahu a věnování v závěrečných titulcích Robertu A. Heinleinovi beru spíše jako přidrzlý vtípek. Hlavní hrdina D (čti dý) na pozadí probíhající invaze brutálního národa Lutadorů pátrá po ztracené dcerce a když už je v tom… No pěstovat kukuřici na mateřských lodích nájezdníků asi nebude, že.

Na druhou stranu musím uznat, že to obsahově na těch pět šest hodinek herní doby vydalo tak akorát a děj si mou pozornost udržel i bez rizika, že bych během zívání spolkl monitor před sebou. Nejspíš mám pro ty sci-fi béčka slabost.

Krátkost není problém

Ty z vás, kteří po předchozí zmínce o pětihodinové herní "době" nasadili zuřivou grimasu středověkého inkvizitora, snad ukonejším dovětkem, že je to pět hodin využitých opravdu na maximum a celá hra je jedna pekelná jízda skrz hurikán ohně a kvílejících kulek. Scéna střídá scénu a Inversion se daří budit dojem, že je relativně krátký jen proto, že do vás zážitky hustí dvakrát rychleji než konkurence.

Jistě, ve skutečnosti jde jen o opíjení rohlíkem, protože Inversion krátká hra prostě je, nicméně to působí tak nějak méně nepatřičně, než by muselo. To samozřejmě jistým způsobem závisí i na tom, zda jste fanoušky co-op multiplayeru, kde vidím slušný potenciál znovuhratelnosti. Inversion je pro co-op okatě koncipovaný (v singleplayeru se parťáka pouze chopí AI). Škoda jen, že chybí dříve slibovaný split-screen, a co-op si tak lze užít jen online formou.

Dobrá hratelnost

Hra je velmi zhusta proložena souboji s bossy v uzavřených arénách a předkládá před duo hráčů v rámci možností rozmanitou paletu úkolů. Obtížnost plynule a velmi smysluplně graduje a zhruba od poloviny jsem si už musel začít hlídat parťáka, spolupracovat s ním, pseudotaktizovat a využívat krycího systému a la Gears of War. Mrzí mě jen to, že autoři skoro úplně vypustili úkoly, které by vyžadovaly kooperaci na dvou různých místech najednou.

Bojový systém je ohromně uspokojující a dokonce i na ten trochu poněkud tužší konzolový způsob ovládání jsem si za ty uplynulé roky stihl zvyknout. Vztekal jsem se jen trochu. Občas postava odmítne vykouknout ze zákrytu, občas se zasekne o prkno ležící na zemi, ale celkově jsou potíže zanedbatelné.

Na první pohled docela překvapí vysoká míra poměrně surové brutality. Nepřátelům po zásazích odlétávají končetiny všemi směry a obzvlášť perfektní pukavý zvuk mě motivoval k pečlivému rozdávání headshotů po celý čas hraní. Tohle prostě nemůže omrzet. Konzervativnější hráče určitě potěší i to, že si z 95 procent zastřílí do humanoidů, takže žádný velký zvěřinec, obskurní mimozemšťani, oživlé rostliny ani nic podobného.

Hrátky s gravitací

Moc hezkou žánrovou inovací je samozřejmě propagovaná možnost manipulovat s technologií ovládající gravitaci. Bez okolků dodám, že právě toto se na výsledném hodnocení projevilo minimálně jedním plusovým bodíkem. Oba hrdinové disponují mobilními zařízeními, které podobně jako manipulace s časem v TimeShiftu fungují ve dvou módech - navýšení a snížení (respektive anulování) hmotnosti zasaženého objektu. Nejvíce je přirozeně technologie využívána k získání výhody během soubojů.

Není větší legrace než zakopaného nepřítele rozhodit dobře umístěným výbojem energie, po kterém začne levitovat jak on, tak překážka, za níž se kryl. A zdaleka nejen to. Na nepřítele dokážete vrhat kusy skály, barely, těla jejich méně šťastných kolegů, firebally nasbírané z nedalekého lávového jezírka - prostě co se vám dostane pod ruku. Hrátkám s gravitací je do značné míry přizpůsobený i leveldesign, který je na místě pochválit. Pokud se tedy dokážete přenést přes linearitu a také lehce podbízející se samoúčelnost.

Bojíte se výšek?

Rozhodně Inversion nedoporučuji lidem trpícími závratěmi. V ulicích rozbořeného velkoměsta můj smysl pro prostorovou orientaci zkrátka bil na poplach a já měl co dělat, abych udržel nedělní oběd na svém místě - když jsem si zrovna uvědomil, že to, po čem zrovna běžím, je bok rozbořené budovy, stěny jsou ve skutečnosti její patra a ty blikající tečky přede mnou reprezentují ulici dole a bojující jednotky ozbrojeného odporu proti nájezdníkům.

Později v domovině Lutadorů ani na gigantických vesmírných lodích to nebylo o nic lepší. Zase ale můžu s klidným svědomím tvrdit, že právě díky těmto situacím si tuhle hru si opět pamatovat budu.

Chybí tomu něco navíc

Podobně jako před lety v TimeShiftu ze sebe jen nedokážu setřást dojem, že Saber Interactive zapomněli okořenit akci trochou logiky. Jasně, Inversion je bohapustá řezničina a žádný Portal, ale přece jen… Hraní si s gravitací a co-op koncept k podobným myšlenkám zkrátka svádí a když autoři vidí vrchol potenciálu v otevření brány pomocí zatížení závaží vedle ní, tak je to pro mě spíš zklamání. Stejně tak jsem postrádal nějakou formu bonusů nebo skrytých lokací.

Technické zpracování je v normě a co postarší engine ztrácí na technické vyspělosti, to myslím bohatě vynahrazuje celkovým dojmem a perfektní svižností. Moje GTX 460 si to dávala na maximální detaily s přehledem na 60+ snímků za vteřinu a ani se moc nezapotila. Filmovou atmosféru příjemně dotváří pohodový soundtrack a také bohaté předělové animace v enginu hry, které nejsou střihově zvládnuté vůbec špatně.

VERDIKT: Rád bych napsal, že je Inversion příjemným překvapením letního herního sucha, ale vzhledem ke stejně povedenému TimeShiftu jde spíše o splněná očekávání a udržení si kvalitativního standardu. Pětihodinová akční smršť se správnou dávkou originality. Za odpovídající cenu 699 korun není co řešit. Hodnocení: 7/10.

Inversion u nás koncem června vydala Cenega pro PC, PS3 a Xbox 360. Zakoupit jej můžete ZDE.

Startovní trailer ze hry:

Herní zpravodajství pro vás připravuje Eurogamer.cz.

Autor: Redakce

6.8.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čech odsouzený v Súdánu se vrátil do vlasti, přivezl ho Zaorálek
2 4

Zpátky doma. Čech Petr Jašek byl propuštěn ze súdánského vězení

Moderátor Jimmy Kimmel
AKTUALIZOVÁNO
12

Předávání Oscarů: Nejlepším filmem je La La Land. Ne! Moonlight

Bouřlivák Johnny Cash přežil bitku s pštrosem i požár národního parku

/VIDEO, FOTOGALERIE/ - Přízvisko legenda si dnes vysloužil kdekdo. Ovšem Johnny Cash jí doopravdy byl. Napsal přes 1500 písní a v žebříčku Billboardu mu figuruje zhruba obdobný počet hitů jako Ro-lling Stones. Muž v černém vypil tisíce lahví alkoholu, vyzkoušel všechny drogy, zapálil národní park, napadl ho pštros a celý život ho strašila předčasná smrt jeho bratra. V neděli by oslavil 85. narozeniny.

Šéfové stran: ANO směřuje k vůdcovskému řízení

Hnutí ANO dnešní změnou stanov, která posiluje pravomoci předsedy, míří k vůdcovskému či autoritářskému řízení hnutí. Shodují se šéfové sněmovních stran. Podobné změny ve svých stranách vylučují, demokratické strany podle nich mají být postaveny na rozhodování kolektivních orgánů.

Extrémní dávka jedu. Kim Čong-nama zabila za 20 minut

Bratr severokorejského prezidenta Kim Čong-nam zemřel během 15 až 20 minut od chvíle, co byl 13. února na letišti v Kuala Lumpuru otráven. Paralyzoval ho silný neurotoxin, jak vyplývá z výsledků pitvy, které včera zveřejnil malajsijský ministr zdravotnictví. Krátce předtím úřady oznámily, že letiště v Kuala Lumpuru je zcela bezpečné, bez jakýchkoli stop po jedu.

HMD Global po 17 letech vzkřísila legendární Nokii 3310

Finská společnost HMD Global, která vyrábí telefony značky Nokia, uvede ve druhém čtvrtletí na trh pokračovatele legendárního tlačítkového modelu 3310. Telefon bez operačního systému přichází na trh téměř 17 let po svém předchůdci a má stát 49 eur, tedy asi 1350 korun. HMD to dnes oznámila před zahájením veletrhu MWC v Barceloně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies