Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hříčka Escape Plan připomíná grotesky, ale doplácí na inovativní ovládání

Vtipná a po všech stránkách svérázně stylová puzzloidní plošinovka Escape Plan snadno připomene klasiky typu Abe´s Escape či novodobé žánrové velikány typu Limbo či Portal. Nechybí potměšilý humor na každém kroku, včetně samotného ztvárnění smrtí vašich svěřenců.

28.2.2012
SDÍLEJ:

Počítačová hra Escape Plan.Foto: archiv Eurogamer.cz

Na první pohled zaujme také výrazná audiovizuální stránka. Černobílá paleta zde nedotváří syrovou atmosféru typu Limbo, nýbrž naopak ve spojení s klasickou hudbou a potleskem imaginárního publika připomíná staré grotesky, čemuž ostatně odpovídá také dvojice příznačně pojmenovaných hlavních hrdinů, drobného Lila a mohutného Laarga.

Šílené vězení

Lil a Laarg se dostali do situace a prostředí, které z podobných her dobře známe. Vězení/továrna/laboratoř šíleného vědce. Nechybí všechny představitelné zdroje úrazů, od bezedných propastí přes bodáky, plyn, kyselinu až po ostré čepele gigantických větráků nebo zákeřné střílející hlídače.

Abyste se dostali skrz, budete muset pečlivě časovat svoje pohyby, nafukovat Lila jako balón nebo mu způsobovat škytavku sodovkou (škytnutí funguje jako vystřelení postavičky dopředu), prorážet mohutným Laargem dveře nebo podlahy, létat uvnitř křehkých bublin a samozřejmě: pást ovce. Ovce jsou totiž váš kamarád… a není nad to, spadnout z velké výšky do měkkého. Hádanky sice nejsou tak "realistické/logické" ani tak složité, jako u Limba, nicméně dobré nápady a tradiční "no jo vlastně" situace zde rozhodně jsou.

Netradiční ovládání

Klíčovým aspektem hratelnosti je ovládání. Ačkoliv Vita je prvním handheldem moderní videoherní historie, který nabízí nekompromisní komfort tlačítek a páček plnokrevného konzolového ovladače, ovládání vašich postaviček je řešeno výlučně dotykovými plochami na displeji a zádní straně přístroje.

Alternativně budete ovládat let Lila pomocí naklánění handheldu. Tlačítka nevyužijete vůbec, což mi docela vadilo. Páčky slouží pouze pro zoomování nebo posunování obrazu, které nebudete díky chytré kameře zas tak moc potřebovat, spíš až v pozdějších úrovních, které jsou větší a složitější než ty úvodní a vyžadují kooperaci obou postav.

Trošku ale drhne

U her, ve kterých je precizní odměřování pohybů takto důležité, bych rozhodně ocenil přesnější ovládání, než "šmrdlání" po displeji. Už jen z povahy věci (bříško prstu není pixelově přesné ovládání) vznikají nechtěné omyly. A při ovládání na zadní straně VITA, které je pro hratelnost povinné (na rozdíl od Uncharted), je to ještě horší, jelikož kam přesně saháte, to uvidíte až po doteku samotném, což je často pozdě.

Například při vysunování časovaných plošinek z pozadí do popředí, což je trochu daň za originalitu. Nechápu, proč se tvůrci uchýlili k tomuhle řešení právě na tomhle přístroji, není to přece iOS.

Perfektní obtížnost

Důležitou roli z hlediska zábavnosti a nároků nejen na trpělivost hráče plní také vyvážená obtížnost. Zatímco méně kvalitní hry tohoto žánru jsou ve své druhé polovině nesmyslně nehratelné peklo, zde je záludnost hádanek i složitost ovládání rozumě vyvážená napříč všemi čtyřmi světy s necelou stovkou úrovní. Jistě, najde se pár mimořádných okamžiků, ale málokdy zůstanete vysloveně "kouslí".

Jeden z těch pamětihodných okamžiků je například ucpávání díry v plynovém potrubí jisté úrovně. Potrubí totiž ucpáváte přiložením svého prstu na prasklinu v něm. Jenže jakmile to uděláte, praskne jinde. Tak přiložíte prst i tam a snažíte se zadržet plyn uvnitř, aby vaše postavičky mohly projít. Jenže v té chvíli praskne potrubí ještě na jiném místě… než se nadějete, budete mít prsty obou rukou nalepené po obrazovce jako chobotnice. A zrovna tohle byla dobrá zábava.

Slušná porce za dobrou cenu

Celá hra vám napoprvé nezabere víc jak pět hodin (opravdu zkušený hráč to zvládne i za tři), nicméně systém "hvězdičkového" hodnocení času a minima doteků obrazovky bude pro některé hráče dozajista solidním lákadlem pro opakované hraní, stejně jako sbírání schovaných výstražných značek nebo poměrně zákeřných trofejí. A ti nejtvrdší z nejtvrdších mohou zkusit speciální mód, jehož cílem je projití celé hry s méně než dvaceti úmrtími.

VERDIKT: Jakožto jedna z prvních her pro nový handheld od Sony představuje Escape Plan solidně nastavenou laťku. Za rozumnou cenu dostanete osobitou hru, která v působivém audiovizuálním provedení dokáže snadno okouzlit a díky velmi dobře dávkované struktuře se skvěle hraje po malých kouscích během cesty v MHD nebo čekání na zastávce. Ovládání bohužel není dokonalé a herní design i nápady zůstávají za velikány žánru, nic to ale nemění na faktu, že jde o zaručenou zábavu pro každého. Hodnocení: 7/10.

Escape Plan existuje jen pro PlayStation VITA a prodává se jen digitální distribucí z PlayStation Store za 350 korun.

Herní zpravodajství pro vás připravuje Eurogamer.cz.

Autor: Redakce

28.2.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
2 8

Duel Deníku: Je lázeňská péče v Česku přebujelá?

Nezvěstný Julian Cadman
2 21

Chlapec pohřešovaný po útoku v Barceloně byl objeven v nemocnici

Malý pochod radikálů v Bostonu deklasovala masivní akce jejich odpůrců

Tisíce demonstrantů skandujících protinacistická hesla v Bostonu zcela zastínily malou skupinu pravicových radikálů. Ti týden od násilných střetů ve Virginii zorganizovali „manifestaci na podporu svobody slova“. Policie raději konzervativce přesunula pomocí vlastních vozů jinam.

Vláda a odbory projednají růst platů, ve hře je několik variant

Zástupce vlády a odboráře čeká v pondělí zásadní jednání o růstu platů ve veřejném sektoru. Českomoravská konfederace odborových svazů (ČMKOS) požaduje pro učitele zvýšení o 15 procent a pro ostatní pracovníky o deset procent, a to od listopadu. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) odborářský požadavek podporuje. 

Libanon a Sýrie zahájily ofenzivu, chtějí vyčistit hranice od islamistů

Hnutí Hizballáh spojilo své síly se syrskými vládními jednotkami s cílem zbavit pohraniční oblasti posledních bojovníků Islámského státu. Libanonskou armádu v této operaci podporují i Američané.

Svůj první nůž vyrobil v sedmi letech. Dnes je autorem zajímavých výtvorů

/ROZHOVOR, FOTOGALERIE/ V životě se neobejde bez manželky, přírody a tvůrčí práce. Musí něco vyrábět, aby se nezbláznil. Nožíř, výrobce hlavolamů i vyznavač šrot artu Vašek Skopek říká: „Mlácení palicí do žhavého železa je obrovská relaxace. Člověk ničí a tvoří zároveň“

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení