VYBERTE SI REGION

Insane 2: je podobný MotorStormu, ovšem je od jiného studia

Vývojáři společnosti Targem Games oprašují poslední dobou jednu starou závodní klasiku za druhou. Pokud lze dřívější pokusy označit za partyzánské, když jen kopírovaly a nechaly se inspirovat, tentokrát už je to oficiální, jelikož se vše děje s posvěcením Codemasters. 

13.3.2012
SDÍLEJ:
Fotogalerie
6 fotografií
Počítačová hra Insane 2.

Počítačová hra Insane 2.Foto: archiv Eurogamer.cz

Tvůrci si tak konečně mohli "vypůjčit" z původní hry takřka vše, včetně titulu Insane 2. Navzdory právě vyřčenému, to první, co se většině hráčů po spuštění hry vybaví, bude asi konzolový MotorStorm. Opravdu, při pohledu na smečku terénních speciálů, uhánějících vstříc dalšímu kontrolnímu bodu tam kdesi v pustině, si i pravověrní písíčkáři jistě hned vzpomenou na jmenovaný PS3 exkluzivní hit.

Na druhou stranu, Insane 2 především vzdává hold originálu. Ze hry je rozhodně cítit, že autoři se ho něco nahráli, že ho znají a mají rádi. Co šlo, to zachovali, všechno to dobré vlastně jen oprášili a lehce zmodernizovali, byť grafický (a vůbec technický) kabátek na tříáčkovou produkci dneška samozřejmě neútočí. Nakonec ale proč by měl, vždyť i maďarská předloha sázela hlavně na originální pojetí a skvělou hratelnost, no ne?

Kdo hrál a pamatuje, jistě potvrdí - první Insane je skutečná ikona a i po letech všichni vzpomínají na jeho propracovaný fyzikální model, solidní poškození a zábavné herní módy.

Naposled ještě zmínka o MotorStormu, zatímco on měl tratě přísně nalinkované (s možností si jen tu a tam vybrat ze 2 až 3 cestiček/odboček) a závodních režimů sotva pár, Insane je pravým opakem, s otevřeným světem a takřka nekonečnou volností. Ačkoliv i zde tvoří základ klání na vytýčené trati, vypsané povětšinou na několik kol, hra také hojně využívá unikátní pojetí mapy. Když vymodelovaný výřez krajinky vlastně nikdy nekončí a ve smyčce sám na sebe plynule navazuje. S cimrmanovským "jdu na sever, a už jdu na jih" totiž i zde stačí vyjet na západě z mapy, aby do ní váš vůz na východě zase vjel.

Po stránce designerské nevymýšleli v Targem Games skopičiny, takže vše je na svém místě, takové jak byste čekali a bez zbytečné omáčky i balastu kolem. Hlavní menu nabídne rychlý závod (vyberete kde, jak a proč) i multiplayer, zahrnující jak internetové klání až v osmi lidech, tak populární split-screen, kde zbytek startovního pole odvodí umělá inteligence.

Stěžejním herním režimem pak zůstává kariéra, naštěstí křišťálově čistá, bez příběhu, tvorby závodníka a podobných přívěšků. Přestože je zdejší závodní putování rozčleněno na různé turnaje a málem ligy, ve výsledku zůstává jen hromada závodů, postupně se zpřístupňující dle vaší úspěšnosti. Prostě znovu tak trochu systém MotorStorm a klasika, s odemykatelnými novými výzvami a bonusy i auty za odměnu.

Co se samotného závodění týče, základem je zmíněný obyčejný závod, na dvě až tři kola, s projížděním checkpointů. Jednotlivé brány volně navazují, ovšem jakou k nim v terénu zvolíte cestu, je na vás. Nechybí ani napínavá variace Knockout, v níž co 20 až 30 vteřin odpadne ten poslední vzadu.

Nezapomnělo se ani na Jamboree, klasiku originálního Insane, při které se vždy rozsvítí jedna z bran (ač zbudované z prken, v horní části disponují barevnými světly) nu a kdo z hráčů jí prosviští jako první, boduje. Zde už do hry vstupuje i taktika a strategie, každé klání je vypsáno na určitý počet bodů, rozhoduje i znalost terénu a um se v něm nejen zorientovat, ale i pohybovat. Díky světlům na kontrolním bodě lze navíc odhadovat, která brána může být aktivní příště - primární je zelená, pár dalších (záložních) pak žlutých, zbytek červených.

Však proč se hnát přes půl mapy jako všichni ostatní, když lze vyčkávat a pak jim vypálit rybník? A to jsem ještě nenaťuknul souboje o vlajku, další to oblíbenou kratochvíli z prvního Insane. Také dvojka disponuje duem režimů, v podstatě kopírujícím způsoby z FPS, ve kterých se vlajka krade a vrací na základnu.

Trochu na rozpacích jsem ovšem z fyziky a jízdního modelu. Že budou stejně dobré, ne-li lepší než před lety, by asi nikdo nečekal, při všem tom mainstreamu a věčném zjednodušování. Insane 2 nicméně hodně peláší, hra je rychlejší než originál a arkádovější. Tedy ne že by fyzikální síly kdovíjak bláznily, při pomalé jízdě se podvozek chová docela hezky. V závodním režimu je to ale kalup a gravitace jakoby neodpovídala matičce Zemi. Kdyby zdejší vehikly byly o poznání hmotnější, ne tak svižné a hbité, nikdo by se určitě nezlobil. Takhle plachtí ochotně vzduchem nejen lehké buginy, ale i těžké trucky, na všech těch rampách a skokáncích. Opět s odkazem na MotorStorm a snad i loňský Nail´d.

Grafiku asi netřeba víc rozebírat, obrázky (ilustrující mimo jiné i rozdílnost prostředí) jsou, předpokládám, dostatečné. Závodí se na písku i na sněhu, za deště i v noci, celkem je k dispozici 20 lokací, na čtyřech kontinentech, v údajně až 170 kariérních závodech. Což pár (desítek?) hodin zabere. Vypíchnout nicméně zaslouží nízké HW nároky (minimem je Radeon X1900) a vkusně provedené efekty, v čele s nijak přehnaným motion blurem a pěkně vyvedeným prachem za vozidly a vůbec jejich špiněním. Potěší rovněž lehce interaktivní prostředí (leccos lze projet a rozbořit) s elastickou flórou - aneb dost bylo netečných, či vyloženě betonových stromků, ty zdejší se ohýbají.

VERDIKT: Přijíždí od jiných vývojářů, z jiné země a po víc jak desetileté pauze. Insane 2 přesto originálu ani svým rodičům ostudu nedělá, když znovu staví především na různorodých a zábavných herních módech, otevřeném světě i chytlavém multiplayeru. Připomínky? Kromě několika (převážně) drobností bude pamětníky lehce trápit asi jen akčnější a arkádovější pojetí. A možná také cena, těch zaváděcích 28 euro (Steam) není pro hru podobného ražení/kategorie úplně v pořádku. Ideálně tedy počkat si na nějakou akci či slevu, závodů typu Insane 2 na trhu moc není. Hodnocení: 7/10.

Insane 2 pro PC v angličtině vyšlo na přelomu roku, u nás nemá v krabicové verzi distributora a na Steamu stojí 700 korun.

Herní zpravodajství pro vás připravuje Eurogamer.cz.

Autor: Redakce

13.3.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

AKTUALIZOVÁNO

Norský Barnevernet versus český dědeček. Jiří Pavelka podává v Norsku žalobu

Praha - Do boje s norským Barnevernetem se pustil dědeček dvou chlapců, které úřady v roce 2011 odebraly české matce Evě Michalákové a jejímu manželovi Josefovi. Důvodem mělo být údajné zanedbávání, fyzické týrání a sexuální zneužívání. Podle tamní policie a lékařů se podezření Barnevernu nepotvrdilo. Úřady a následně soudy ale považovaly zjištění za natolik vážná, že děti ponechaly u pěstounů. Dnes devítiletý David a jedenáctiletý Denis žijí odděleně, každý v jiné pěstounské rodině.

Protikuřácký zákon má Kalousek za další regulaci živnostníků

Praha - Předseda opoziční TOP 09 Miroslav Kalousek má dnes schválený protikuřácký zákon za další regulaci podnikání. Novinářům ve Sněmovně řekl, že za normálních okolností by pro normu hlasoval, dnes ale postupoval opačně kvůli tomu, že jde o další z regulačních opatření namířených kabinetem ČSSD, ANO a KDU-ČSL proti živnostníkům. Sněmovní klub jeho strany neměl k hlasování stanoven jednotný postup.

Neomezený tarif za hubičku! Nemocnice dohodla extrémně levné volání

Olomouc – Zaměstnanci Vojenské nemocnice Olomouc mohou telefonovat bez obav o provolané minuty. Vedení nemocnice se totiž podařilo uzavřít s operátorem O2 mimořádně výhodnou smlouvu. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies