VYBERTE SI REGION

Jak se dělají správná pokračování? Jako Borderlands 2

Když jsem Borderlands 2 viděl loni poprvé v pohybu, po celou dobu prezentace jsem si musel připomínat, že koukám na Borderlands číslo dvě. Na první i druhý pohled vše vypadalo jako jednička. Opět se ujmete role vault huntera, neohroženého hledače mytického sejfu, jenž namísto archeologických kladívek užívá nezřízeného množství zbraní.

20.9.2012
SDÍLEJ:

Počítačová hra Borderlands 2.Foto: archiv Eurogamer.cz

Opět zavítáte na povrch dezolátní sci-fi planety Pandory, jejíž obyvatelé mají slabost pro těžký průmysl, poklady a násilí. Opět se pokocháte komiksovou grafikou, která zdejšímu šiblému světu sedí ze všech myslitelných výtvarných stylů nejlépe. A opět se budete chlámat nad nekonečně perlícím robůtkem Claptrapem, který se, doufám, opět co nejdříve vrátí v nějakém stahovatelném přídavku. Vidíte? Stará známá. Jen si tu starou známou umocněte na n-tou!

Za Pandoru nápaditější

Fakt, že se celá záležitost hraje jako minule, ještě přeci neznamená, že autoři svůj výstřední mix střílečky a paběrkovacího RPG neobohatili v řadě ohledů. Jedné takové citelné novinky si všimnete hned po zhlédnutí efektního intra, svou westernovou atmosférou připomínajícího úvod prvních Borderlands. Jen co se proberete - právě jste totiž přežili dynamitovou explozi ve vlaku, jíž jste, stejně jako všichni ostatní nežádoucí vault hunteři, přežít neměli - vám možná na šíji vyskáče husí kůže, neb ležíte s obličejem zabořeným ve sněhu.

Zamrzlé prostředí úvodu příjemně nabourává hnědo-šedý stereotyp z minula, který ke konci už trochu nudil. Nebo to tehdy nudily ty stále se opakující, "grindovací" questy? Jistě, prakticky všechny questy jsou stále jenom záminkou pro to někam dodrandit ozbrojeným vehiklem, tam nemilosrdně postřílet plejádu bizarních nepřátel plejádou ještě bizarnějších kvérů, posbírat asi tři tuny předmětů, vrátit se a nafasovat odměnu, ať už hmotnou nebo finanční.

Za utržené chechtáky si pak pořídíte nové "pracovní nástroje" u jednoho z mnoha automatů šíleného zbraňového dealera Marcuse nebo fanatického doktora Zeda. (Zed mě mimochodem jednou požádal o asistenci při chirurgickém zákroku, který spočíval k bušení do krví zalitého pacienta.)

Za Pandoru rozsáhlejší

Jak vidno, základ se od minula skutečně nezměnil, jen se teď autoři snaží vyvarovat tuctovým questům typu "Jdi do jeskyně Y, zlikviduj X brouků", a ke všemu tak šroubují aspoň trochu nápadité zdůvodnění. Shodou okolností zrovna doktor Zed požadoval skalp 25 banditů, ale fígl spočíval v nutnosti používat jeho experimentální zbraň. Navíc nepřátelé konečně pobrali i nějaké to IQ, takže potyčky s nimi jsou větší vzrušení.

Občas se kryjí, skáčou parakotouly nebo jim po ustřelení hlavy nepředvídatelně naroste chapadlo jako zombíkům z Resident Evil. Tedy, vyjma psychoušů, ti se stále mohou utlouct, aby byli co nejdříve utlučeni. Vlastně vedlejší úkoly jsou mnohdy zábavnější - a snad úplně vždy vtipnější - než hlavní dějová linka.

Jednou budete sbírat pornografické plátky pro neuspokojeného automechanika, jindy zase likvidovat akrobatické bandity, kteří čistě náhodou jí pizzu jako Želvy Ninja. Až mi přijde, že sidequesty zde hrají větší roli, než ústřední příběh, podobně jako ve Skyrimu. Nemluvě o tom, že bez jejich plnění se jen těžko prohlodáte dějovými misemi, jež bývají zpravidla nejtěžší a je tak třeba před nimi jednou dvěma bokovkami o level poskočit.

Za Pandoru krutější

Prolézt celou Pandoru, rozdělenou do mnoha oblastí s nahrávacími obrazovkami při přechodech z jedné sekce do druhé, vám zabere klidně tři desítky hodin času a za celou dobu narazíte jenom na minimum technických chybiček, které holt doprovází každou hru s otevřeným světem. Opět tu funguje systém fixních úrovní, kdy příliš vzdálenou exploraci území blokují, kromě umělých překážek spjatých s příběhovým posunem, i příliš vysoké levely nepřátel. Nečekejte tak, že záhy po vymotání se z ledovcové soutěsky vyrazíte na druhý konec světa jako v Oblivionu. Protože to by bolelo.

Ono i tak si té virtuální bolesti užijete habaděj. Buď jsem od roku 2009 hodně znešikovněl, nebo je Borderlands 2 těžší hrou, než její předchůdce… Ať už jsem jel sólo nebo s kolegy pisálky v kooperativním režimu, relativně často jsem se oživovacím procesem teleportoval k nejbližšímu checkpointu a od něj uháněl zpátky do boje. Nicméně žádné drama.

Fakt, že hra po vaší reinkarnaci zůstane ve stejném stavu, jako v momentě vašeho skonání, samozřejmě celou věc zlehčuje - i když musíte danou pasáží proběhnout znova, už v ní nebudou zlobit předtím zlikvidovaní nepřátelé. Respawnují se až po delším intervalu. Jen zamrzí, že občas je po loadingu třeba absolvovat klidně několikaminutový sprint, takže funkce rychlého ukládání by se přeci jen hodila.

Za Pandoru šílenější

Ať už kvůli rozmanitějšímu světu, variabilnějším zbraním nebo většímu důrazu na velkolepější příběh, Bordelands 2 neomrzí tak rychle, jako předchůdce. Pandora již nepůsobí jako pouhá kulisa pro prosté divadlo zasypané tunami vystřílených nábojů, pobitých banditů a posbíraných předmětů. Teď už jsem měl dojem, že se pohybuji v aspoň trochu uvěřitelném světě, který konzistentně reflektuje události z prvního dílu.

V roli dějových postav se vrací celá čtveřice protagonistů z minula, s vojákem Rolandem dokonce v čele Crimson Bandits. Osobně mě velice potěšilo, že spoustu sidequestů nyní fasujete od skutečných postav, nikoliv anonymních nástěnek, a spoustu oněch postav si navíc budete pro jejich obskurnost a skvělé proslovy ještě dlouho pamatovat. Jen to chce dobrou znalost angličtiny. Chcete se seznámit?

Doteď se upřímně směju při vzpomínkách na Tiny Tinu, "nejsmrtonosnější třináctiletou holčičku na světě", která na přivítanou odpálila ke kůlu připoutaného banditu (recitujíc při tom jednu ze svých pokroucených básniček) a následně mi zkonstruovala dvojici raket naroubovaných na plyšové zajíčky. Nebo takový Sir Hammerlocka, také pašák, někde na půli cesty mezi člověkem a robotem a se slabostí pro přírodovědecké experimenty, které vás často málem stojí kejhák. Jó, s Borderlands 2 se nasmějete!

Za Pandoru osobitější

Hlavní strom schopností doznal citelných přírůstků. Stromy jsou opět tři, ale bohatě se větví a oproti minule si tu pro každou ze čtveřice možných postav lze pořídit a vylepšit odhadem dvojnásobek schopností. Kromě toho svého reka, rekyni i jejich různé vehikly můžete konečně i vizuálně odlišit od základního rozhraní, ačkoliv zde je vaše pole působnosti velice malé. Žádné piplání s barvou podpažního ochlupení nečekejte. Koneckonců, na svět koukáte skrze vlastní oči, takže osobitý vzhled teoreticky oceníte jenom v kooperativním multiplayeru - kde jsou však jmenovky souputníků viditelné na míle daleko a to je stejně nejsměrodatnější.

Já osobně jsem jel za Gunzerkera Salvadora - hispánskou horu svalů, která střelný prach snad i šňupe. Gunzerkerovým základním speciálním skillem je berserk mód, který mu umožňuje krátkodobě svírat dvě zbraně najednou. Záleží, co zrovna má u sebe, ale vězte, že raketomet v levačce není problém! Jde tedy o postavu, která se zaměřuje na těžké kvéry, to však vůbec neznamená, že by nemohl úspěšně odlupovat hlavy sniperkou.

Za Pandoru zábavnější!

Borderlands 2 dokážou uspokojovat elementární hráčské choutky jako málokterý titul. Zní to krapet perverzně, ale tohle je hra, která vás nenechá třímat jednu zbraň déle, než pár desítek minut, neb vás neustále zásobuje proudem nového vybavení. Nestalo se mi, že bych někdy opakovaně narazil jeden a ten samý kvér. A když už vypadaly stejně, střílely jiné projektily (kulomet plivající granáty zde není ničím extravagantním) nebo aspoň měly diametrálně odlišné parametry.

Jo a o granátu, který hopsal jako gumový Molotovův koktejl nebo který se po explozi rozpadl na devatero menších granátků, jsem vám říkal? A co takhle štít, který po vyprázdnění paralyzoval okolí elektrickým šokem? Jednoduše, lootovací stránku věci zvládli Gearbox na jedničku s hvězdičkou, a je to právě ta nesmírně návyková vidina lepšího a lepšího vybavení, co vás před obrazovkou drží především.

Je tudíž smutné, že při té záplavě harampádí musíte i na PC bojovat s inventářem, který je evidentně navrhnutý pro potřeby gamepadu a z nějakého záhadného důvodu brzdí framerate. Namísto poklidného klikání v mřížce se od vás vyžaduje neintuitivní ježdění seznamem vercajku nahoru dolu. Vzpomínáte na Mass Effect?

VERDIKT: Takhle se dělají pokračování! Borderlands 2 jsou ve všech ohledech rozsáhlejší, vypiplanější a zábavnější hrou, než originál. Autorům slouží ke cti, že neopustili doteď svěží koncept zběsilé střílečky randící s překvapivě komplexním RPG, který vás královsky zabaví na desítky hodin. Jen škoda toho občas zmatečného designu světa a anarchistického multiplayeru, které zbytečně kalí jinak fenomenální paběrkovací zážitek. Borderlands 2 si musíte zahrát. Hodnocení: 9/10.

Borderlands 2 pro PC, PS3 a Xbox 360 vyjde v pátek 21. září. Zakoupit je můžete ZDE.

Startovní trailer ze hry:

Herní zpravodajství pro vás připravuje Eurogamer.cz.

Autor: Redakce

20.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Podle Chovance by video s Forejtem měli prověřit státní zástupci

Praha - Státní zastupitelství by mělo prověřit, zda se kompromitující video, na němž je údajně zachycen končící šéf hradního protokolu Jindřich Forejt, nemělo sloužit k vydírání. Novinářům to dnes ve Sněmovně řekl ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD). Nahrávkou by se podle něj měl zabývat i Národní bezpečnostní úřad (NBÚ) kvůli Forejtově bezpečnostní prověrce.

Nazí brněnští veslaři nafotili kalendář. Třásli jsme se jak ratlíci, smáli se

Brno /FOTOGALERIE/ – Namísto pravidelného tréninku zapózovali před objektivy fotoaparátů. Veslaři z brněnského ČVK se svlékli při tvorbě týmového kalendáře s cílem rozšířit povědomí o tradičním jihomoravském klubu a zvýšit zájem o veslování.

Nejnovější kasino v Las Vegas „hlídá“ obří drak od českých sklářů

Las Vegas /FOTOGALERIE/- Čeští skláři z Kamenického Šenova se výrazně podíleli na podobě prvního kasina v čínském stylu, které vzniklo v americkém Las Vegas. Herně s desítkami stolů a stovkami automatů totiž vévodí tunový skleněný lustr ve tvaru čínského draka od tuzemské firmy Preciosa Lighting. Kasino oficiálně otevřelo své brány minulý víkend.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies