VYBERTE SI REGION

Mass Effect 3: Monumentální střet národů galaxie s nelítostnou vlnou zkázy

Četl jsem názory, že Mass Effect definoval sci-fi pro tuto generaci fanoušků stejně, jako Star Trek nebo Hvězdné války pro ty předchozí. Je to myšlenka hodná diskuze. Co ale diskutabilní není ani náhodou, je význam téhle trilogie pro žánr RPG a současnou generaci herních konzolí.

8.3.2012
SDÍLEJ:

Počítačová hra Mass Effect 3.Foto: archiv Eurogamer.cz

Když jsem před pěti lety poprvé seděl před úvodní sekvencí prvního Mass Effect, měl jsem problém uvěřit, že se nedívám na renderovaný film. Nyní, na konci současné generace konzolí, přichází závěrečný díl ságy, aby zúročil všechny ty zkušenosti tvůrců, stejně jako vaše volby a uložené pozice. Je těžké zachovat klid a neklást si otázku: uzavře se to doopravdy a dostatečně velkolepě? Bude to nejlepší RPG současnosti?

Na konci všech věcí

Ani ne 200 let v budoucnosti lidstvo směle kolonizuje vesmír: díky objevu mimozemských, nevídaně technologicky vyspělých prostorových bran cestuje po celé galaxii, navazujíce vztahy s mnoha vyspělými civilizacemi. Zdánlivé období prosperity je ale náhle a brutálně ukončeno: z prostoru za hranicemi známého vesmíru se vynoří nespočetná armáda gigantických, nepředstavitelně vyspělých mechanických bytostí, přezdívaných Reapeři (z anglického "reap" - sklidit, žeň).

Starší a vyspělejší než cokoliv/kdokoliv ve vesmíru, Reapeři bez slitování "sklízejí" veškeré formy civilizace - doslova: sbírají živé bytosti i mrtvá těla, aby je transformovali ve vlastní armádu a sebe samotné. Záplava naprosté a nelítostné zkázy se žene vesmírem jako mor nebo hejno kobylek. Poslední nadějí se stává mimořádný lidský vůdce, kterého nečeká nic menšího, než nutnost přemluvit všechny rasy, doposud rozdělené složitými historickými vztahy, aby se přílivu zkázy postavily bok po boku v jediné, zoufalé poslední bitvě.

Postavy a vztahy

Jakékoliv drama, malé i epické, je pouze tak působivé, jak lidští a uvěřitelní jsou jeho protagonisté i vztahy mezi nimi. V tomhle ohledu nás Bioware už mnohokrát přesvědčili o tom, že prakticky nemají konkurenci. Tentokrát se ještě překonali, ať už samotným scénářem a dialogy, originální formou skrz kterou vás některé tyhle věci nechají prožít nebo samotným technickým zpracováním. Například zprofanovaná postelová scéna zde není o moc odlišná od těch z prvního dílu, nicméně díky citlivější práci s mimikou obličeje a drobnou řečí těla, stejně jako díky mnoha dalším subtilním detailům v rámci hereckého výkonu, na vás zapůsobí vřeleji a uvěřitelněji. To samé platí stonásobně o každé z mnoha zdrcujících smrtí hlavních postav.

Mnoho aspektů hry jakoby dávalo najevo určité "dospění" tvůrců, kteří se s dostatečným odstupem podívali na svoje dítko a zúročili všechny ty roky zkušeností s jeho vesmírem. Aby bylo jasno, nemyslím si, že předchozí díly série trpěly jakýmikoliv většími problémy. Jistě, bylo jim co vytýkat a na většině těch věcí se snadno shodneme, ale jedním dechem je potřeba dodat, že to všechno byly maličkosti, drobné skvrnky na povrchu jinak vynikajících her. Jedním z těch nejvýraznějších vylepšení a reakcí na kritiku je definitivní odpověď na otázku, zda je Mass Effect RPG nebo střílečka. Nyní si můžete sami na začátku hry říct, co z toho chcete.

Galaktická válka

Ústředním tématem hry je samozřejmě válka a poměr sil Repaerů s ostatními bytostmi ve vesmíru. Příběh to pochopitelně demonstruje dostatečně jasně, nicméně promítá se to také do jedné ze základních herních mechanik. Každé větší diplomatické vítězství, které během své náborové výpravy napříč galaxií vybojujete, se promění v číselnou hodnotu na sekundární mapě na palubě vaší lodi. Tahle nová mapa, nazvaná příznačně "Galaxie ve válce", obsahuje číselné, textové i obrazové zhodnocení aktuálního poměru sil.

Započítává se do něj opravdu vše, od hlavních příběhových milníků přes drobnosti typu získání jednotlivých vědců, významných technologií, surovin…, až po vaše vítězství v oddělené kooperativní kampani více hráčů. Cílem hry je pochopitelně mít číselnou hodnotu vaší bojové připravenosti na takové úrovni, abyste ve finální bitvě měli šanci (malou, ale měřitelnou) na vítězství.

Výzbroj a vylepšování schopností - kouzlo novosti je pryč

Když už má hra něco do činění se střílením, musí položit patřičný důraz na zbraně. V obou předchozích dílech mi připadlo, že je zbraní málo druhů a kromě elementárního rozlišení "samopal-odstřelovačka-brokovnice-apod." je celkem jedno, co si vezmete. Zde dostaly zbraně konečně větší roli. Najdete mezi nimi pár skvělých kousků typu plamenomet (příhodně pohozený ve hnízdě vetřelců), odstřelovačku schopnou prostřelit několik nepřátel za sebou nebo fascinující "Spitfire". Ačkoliv množstvím nijak zvlášť nepřekvapí, o variabilitu se postará nový systém "modulových vylepšení", které můžete sbírat a nakupovat.

Pokud jde o vybavení zvláštními schopnostmi, opět jsou zde tematické třídy, založené na využívání zbraní, biotiky, techu nebo určité kombinace. Každá třída má osm dostupných schopností, které je možné vylepšovat až na šestou úroveň. Poslední tři úrovně si přitom budete muset rozmyslet, které ze dvou potenciálních vylepšení dané schopnosti zvolíte (připomíná to vývojový strom Starcraft 2). Ačkoliv jsou mezi nimi určité nové kousky (můj favorit je granát a výbava Jamese Vegy), většinu schopností budete v podstatě dobře znát z předchozích her, včetně oblíbenců jako jsou zmrazovací munice nebo singularita.

Výprava

Součástí velkoleposti a působivosti hry je samozřejmě také její technické zpracování. Celá řada prostředí vypadá o hodně lépe, než cokoliv z předchozích dílů, navíc působivé horizonty mnoha misí ožívají díky rozpohybovaným modelům gigantických Reaperů, kráčejících po zemi a demolujících vše v dohledu. Velký zážitek je určitá mise na měsíci určité domovské planety jisté rasy, kdy můžete nad sebou na obloze pozorovat velkolepou zkázu ve vesmíru okolo planety i na jejím povrchu.

Nechybí ani jedna tradičně působivá sekvence bez gravitace ve vzduchoprázdnu, stejně jako hodně speciální výlet do virtuální reality. O něco lépe zpracované mi přišly i postavy, například Shepard sám v kožené bundě vypadá překvapivě soudobě a lidsky. O něco uvěřitelnější je i smutek ve tváři věčně zádumčivé Liary nebo zlost vášnivé Ashley.

Konec je konec

Dohrání hry mi zabralo 25 hodin při stejném tempu, jakým jsem jedničku i dvojku dohrál za polovinu tohoto času. Pokud jde o samotný závěr, určitě máte na jazyku dvě stejné otázky, jaké jsem měl já. Je to dostatečně epické? A je to definitivní závěr, nebo tam je nějaká trapná smyčka na potenciální pokračování? Nuže, epické to je až na doraz. Některé z nejlepších renderovaných filmů v historii Bioware najdete právě ve finále Mass Effect 3. A definitivní to je také.

Vše se zde stoprocentně uzavře a vyřeší, čemuž samozřejmě předchází náležitě působivé rozloučení se všemi postavami a celkové zúročení vašeho vztahu k nim, ať už jde o ty kladné, záporné nebo zdánlivě bezvýznamné. Dozvíte se kompletní motivaci i těch nejtajemnějších protagonistů. Žádný aspekt příběhu ve finále nezůstane dvojznačný nebo zahalený tajemstvím. Navíc vás na samotném konci čeká jedna tradičně těžká volba, která slušně pozmění konkrétní podobu konečného řešení. Málokterá sága, herní i filmová, se může pyšnit tak dobře zvládnutým finále!

VERDIKT: Nejdelší a nejpůsobivější Mass Effect je důstojným završením trilogie, která definovala RPG hry i sci-fi žánr této generace. Monumentální bitva všech národů galaxie s nelítostnou vlnou zkázy sebou nese jedinečnou atmosféru statečnosti a obětování, která dalece překonává tradiční klišé z her i filmů. Nejednou mě v ruinách měst napadala přirovnání ke zkáze a utrpení druhé světové války, a to je pro sci-fi hru slušná pocta. Silný příběh sebou nese také některé z nejtěžších hráčských voleb v historii videoher, kdy budete muset zrazovat letité přátele ve jménu vyššího zájmu. Bioware opět potvrdili, že v psaní příběhů a stavbě vztahů mezi postavami prakticky nemají konkurenci. Zároveň se jim podařilo spojit nejlepší aspekty obou předchozích her a nabídnout skvělou kombinaci kvalitní akce i poctivou pavučinu RPG voleb. To vše ještě okořenili multiplayerem, který se nesnaží být "druhou půlkou hry", ale dokonale plní roli příjemného bonusu. Jedinou výraznější vadou na kráse tak zůstává relativně nízká míra inovace a pocit, že spíše než novou hru hrajete logický, masivní přídavek té předchozí. Hodnocení: 9/10.

Mass Effect 3 pro PC, PS3 a X360 oficiálně vychází v pátek 9. března 2012. Zakoupit jej můžete ZDE.

Herní zpravodajství pro vás připravuje Eurogamer.cz.

Autor: Redakce

8.3.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Kardinálové chtějí od papeže odpověď, Vatikán mluví o skandálu

Vatikán - Za velmi vážný skandál označil předseda jednoho z nejvyšších soudů římskokatolické církve otevřený dopis čtveřice kardinálů, kterým žádají papeže o vyjasnění jeho názoru na rozvedené. Kardinálové z Německa, Itálie a USA odpověď Františka na svůj původní dotaz nedostali, proto s ním vyšli nedávno na veřejnost.

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies