VYBERTE SI REGION

Návrat legendy po deseti letech v remaku prvního dílu

Halo: Combat Evolved, legenda všech legend, hra, která kolem sebe vybudovala kult a jejíž každý díl je předem odsouzen k obrovskému komerčnímu úspěchu. Hra, která drží tolik prvenství a tolik "nej", že by to vydalo na samostatný článek.

28.11.2011
SDÍLEJ:
Fotogalerie
6 fotografií
Počítačová hra Halo: Combat Evolved Anniversary.

Počítačová hra Halo: Combat Evolved Anniversary.Foto: archiv Eurogamer.cz

Bez nadsázky můžeme konstatovat, že jenom Halo dnes vděčíme za to, že je tu Xbox 360. Původní Xbox se totiž prodával jenom kvůli této hře a další opravdu kvalitní tituly se na něm objevily až s velkým zpožděním.

Zmatený, ale zajímavý příběh

Jsem přesvědčen, že příběh ani po letech neztratil nic na své poutavosti. Problémem trochu je, že děj začíná trochu zbrkle, útokem mimozemšťanů na vojenskou loď ze Země. Pokud tedy o pozadí událostí nic nevíte, jste odkázáni na trochu pomaleji servírovaný příběh, jehož střípky si poskládáte dohromady až úplně na konci hry. Chvíli bude trvat, než si uvědomíte, že jste se ocitli v roce 2552, kdy lidstvo čelí ohrožení ze strany mimozemského druhu Covenantů. Jediným přeživším super vojákem je Master Chief a vy budete mít tu čest postavit se v jeho brnění do čela odporu.

Fantastická hratelnost zůstává

Halo dodnes nemá odpovídající konkurenci, která by nabídla tak široké herní možnosti. Sami si zodpovězte na otázku, která jiná FPS hra vám poskytne takovou svobodu jako Halo? Kde jinde můžete jít pěšky, jet autem, tankem, vznášedlem nebo třeba letět letadlem v rámci jediné singleplayerové mise? Toto je tak bezprecedentní příklad pokrokovosti původní hry, že nikoho asi nepřekvapí, že je jedinou v historii, která získala zvláštní cenu za přínos ve vývoji umělé inteligence. Jak to spolu souvisí? Jednoduše tak, že umělá inteligence na vás dokáže reagovat, ať už děláte cokoliv. Ukradnete-li mimozemský letoun Banshee, nedivte se, že nepřátelská pěchota se zmocní dalších strojů a vydá se vás stíhat. Nemá žádný problém sednout do vozidla, řídit jej po členitých pláních, kličkovat mezi překážkami a velmi účinně vás pronásledovat.

Ztvárnění bojů je nesmírně zábavné. Nepřátelé se kryjí, ustupují, hází granáty, dokážou vás chytře obklíčit a dostat pod tlak z několika stran najednou. Na náhlý přepad reagují podle konkrétní rasy, ke které přináleží. Malí Gruntové se obvykle vyděsí a s křikem prchají pryč, kdežto elitní síly chladnokrevně skočí do krytu a zahájí palbu. Pestrost hry, vtipné momenty, výborná fyzika, kde tlakové vlny od explozí pohazují s těly bezvládných panáků, to vše je kořením hry. Hra je v tomto ohledu stále kouzelná, chytlavá a jednoduše báječná.

Multiplayer slušný, ale zbytečný

Lebky a multiplayer přejdu jen krátce. Jak víte z novějších dílů, lebky nacházíte během hry a můžete si s jejich pomocí upravit pravidla. De facto slouží k tomu, abyste si hru prošli opakovaně, s jiným nastavením. Můžete si tak zapnout nějaké cheaty, dát nepřátelům více munice, zdraví, případně jim zapnete velké hlavy apod. Je to zkrátka věc pro zábavu, odreagování. Multiplayer pak využívá gameplay engine z Halo Reach, který doplňuje o sedm nových map. V zásadě je tedy zbytečné jej popisovat. O kvalitách multiplayeru Halo bylo popsáno víc než dost stránek, takže pokud se chcete pustit do lítých online bitev, dostanete příležitost i v této předělávce. Přínos pro hráče je však opět sporný, protože všechny mapy vyjdou i samostatně na Xbox Live a majitelé starších dílů tak nebudou o nic ochuzeni.

Stáří je znát

Tou největší změnou, se kterou Halo přišlo, je technické zpracování, které je viditelně lepší, ale bohužel, v konkurenci s dnešními tituly neobstojí. Mé hodnocení je určitě ovlivněno i tím, že jsem ke hře zasednul hned poté, co jsem dohrál fantastický Uncharted 3. Ve srovnání s klenotem od Naughty Dog je Halo vyloženě tragické. Příšerné postavy, nulová mimika tváří, pusté koridory, to všechno působí dnes už opravdu mizerně. Snad nejviditelnější změnou byl pro mě úvod levelu Guilty Spark, kde je zpracování džungle a močálů výrazně dál, než v původní hře. Ale ostatní levely už příliš nepřesvědčily. Jak je to možné, tomu nerozumím. Tvůrci přece slibovali engine z Halo Reach, tak proč to nejde nikde vidět?

VERDIKT: Remake Halo: Combat Evolved nabízí skvělou zábavu i po deseti letech od svého vydání. Podle mého názoru je to nejlepší díl celé série s nenapodobitelnou atmosférou a perfektní hratelností. I přes své chyby v level designu by Halo rozhodně bylo mezi pěti hrami, které bych si vzal na pustý ostrov. Na druhou stranu stále nechápu, jak chce tento titul oslovit dnešní hráče? Pravda je krutá, ale majitelé původní verze pro starý Xbox nemají nejmenší důvod ke koupi. Jednak je hra i za sníženou zaváděcí cenu stále moc drahá a potom nenabízí nic extra nového. Domnívám se tedy, že oslava desátého výročí série Halo se zrovna moc nepovedla, protože může oslovit jen zapřisáhlé fanoušky. Hodnocení: 6/10.

Herní zpravodajství pro vás připravuje Eurogamer.cz.

28.11.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Hasiči přejeli hocha, chvátali k požáru. Policie: Nešťastná náhoda

Krucemburk – Havlíčkobrodští kriminalisté uzavřeli vyšetřování nehody z letošního června, při níž hasiči na závodech dračích lodí v Krucemburku na Havlíčkobrodsku přejeli desetiletého chlapce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies