VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Proč se FlatOut jmenuje Ridge Racer? A co Split/Second?

Hry někdy nejsou tím, čím se zdají být. Skvělá destruktivní série FlatOut se díky holandským budižničemům z Team6 Game stala se svým třetím dílem rozplizlým nepovedeným budgetovým nic. Ale nemůžeme jim to mít za zlé, oni to ani jinak neumí.

9.5.2012
SDÍLEJ:
Fotogalerie
6 fotografií

Počítačová hra Ridge Racer Unbounded.Foto: archiv Eurogamer.cz

Naproti tomu finští medvědi z Bugbearu dostali do tlap slavnou značku Ridge Racer, a i když se jistě hodně snažili, nakonec z toho vyšel zase jen FlatOut. Ale nemůžeme jim to mít za zlé, oni to ani jinak neumí. Vlastně oni jsou v tom sakra dobří, na poli akčních závodů, plných demolic, jedni z nejlepších!

Tohle je spíš FlatOut na steroidech. V hlavní roli znovu s likvidací soupeřů a destrukcí všeho v okolí. Přičemž tvůrci tentokrát pro větší efekt přidali rovnou i bourání zdí (když ne celých staveb) a ještě spektakulárnější bouračky. Příměr ke Split/Second a Burnoutům se vyloženě nabízí.

FlatOut s plynem na podlaze

Unbounded je v jádru opravdu jen rychlejší a ještě arkádovější/akčnější FlatOut. Jistě, i on postupně zrychloval, když se od rezavých vraků a venkovských závodišť přesunul do měst a pod kapoty nablýskaných žihadel. Nový Ridge Racer ovšem sešlápnul plynový pedál až na podlahu, ručička tachometru tady povětšinou kmitá u hodnoty 200 km/h, tedy pokud není zrovna aktivní nitro.

Jakkoliv je vyrážení ostatních aut z dráhy stále jednou z primárních činností, nově je velký důraz kladen také na demolici města. Fiktivní Shatter Bay nabízí bezpočet okruhů, kromě obvyklého smetí a haraburdí v ulicích, však hráče zajímají též jednotlivé stavby - speciálně takové, které stojí vyloženě v cestě a říkají si o stržení.

Split/Second to řešil nastraženou výbušninou, odpalovanou na dálku a na přání. Zrovna ve chvíli, kdy jel kolem soupeř, nebo se právě hodilo vyhodit do vzduchu kus elektrárny, k vytvoření šikovné zkratky. V Unbounded si na místo musíte dojet a díky nastřádanému zásobníku nitra stavbu vlastnoručně srazit. Vozy jsou v takové chvíli snad nesmrtelné, jelikož jim nedělají problém cihly, ani beton. Výsledný efekt je ale stejný, okruh si lehce přetvoříte k obrazu svému, otevřete příhodné alternativní průjezdy…

Rozjeté auto nezastaví skoro nic

Vzhledem k členitosti některých tratí (ulice nebývají přehrazeny obvyklým plexisklem) je však dobré mít se na pozoru. Jsou tu zídky, nebo i celé rohy domů, jimiž lze bez obtíží projet a užít si cihel létajících vůkol, zpřerážet jdou mnohdy také masivní betonové pilíře, do nichž by to nikdo neřekl. Jenže pak narazí kosa na kámen a předvede se povedený model poškození - to když náhodou trefíte objekt, který to zkrátka ustojí a z auta v mžiku udělá harmoniku.

Po pár minutách hraní a průzkumu zdejšího prostředí, každopádně není problém zažít si daná pravidla, určující co vůz zvládne a na co je už krátký. Co se herních módů týče, nejpočetněji zastoupený je takzvaný Domination Race. Tedy právě starý dobrý FlatOut, okořeněný průjezdy tu nákupním střediskem, tu zahradní restaurací, támhle autosalonem, či patrovým parkovištěm.

Unbounded se ovšem nedrží při zdi, takže ušetřena nebude ani městská radnice, kino, policejní stanice, nádraží, muzeum, sportovní stadion, banka…, zdejší řádění jednoduše ustojí jen málo co. Na všudypřítomné destrukci a sběru nitra (dobíjí se mimochodem i na skocích, při jízdě ve smyku, ve slipstreamu…) je přitom hra postavená, tudíž čím víc toho rozboříte, tím lépe.

Závody na všechny způsoby

Ridge Racer Unbounded však umí být i mírumilovný. A co víc, dokáže být dokonce i Ridge Racerem, ačkoliv se tomu málem nechce věřit. Děje se tak v závodech, kde se červený "nitro měřák" označený jako POWER změní na modrý, nadepsaný BOOST. Všechny budovy ve městě mají rázem imunitu (respektive nezobrazují se ony zaměřovače kam praštit) a namísto demoličního derby se prachobyčejně závodí.

V režimech Shindo Racing a Drift Attack hra sází vyloženě na čistou jízdu, vyhýbání se překážkám a promyšlené předjížděcí manévry, když se díky efektním a dlouhým driftům sbírá nitro, tolik potřebné pro posun do čela. Na sólo driftování navazuje rovněž mód Time Attack, který zase lehce připomíná Trackmanii, vzhledem k překážkám na trati. Okruhy se vlastně nijak zásadně nemění, pořadatelé do nich jenom rozmístí všelijaké rampy, skokanské můstky, tubusy a loopingy, kterými je nutno ve stanoveném čase co možná nejrychleji prosvištět.

Prim hraje rychlost i přesnost, vítanou pomůckou budiž RR ikony rozmístěné všemožně různě, jejichž sběr na malou chvíli zmrazí neúprosně ubíhající čas.

S nováčky se tady nikdo moc nemaže

Že hratelnost je jedním slovem skvělá, hra zábavná a poměrně návyková, zdůrazňovat netřeba - bavíme se přece o převlečeném FlatOutu. Mnohé ze závodů si jistě rádi i několikrát zopáknete, s jiným autem a vidinou lepšího umístění (uspěje jen první trojice v cíli), potažmo zisku více hvězdiček a jakýchsi bodovaných achievementů, za extra kousky během jízdy.

Hodilo by se ale zmínit relativně vyšší obtížnost, přestože tahle položka může být opravdu relativní. Tak především, Unbounded vlastně nemá žádný tutoriál, což v dnešní "vedeme vás za ručičku, tady vyskočte, tady se skrčte a pak následujte šipku" době minimálně překvapí. Pochopení herních mechanismů a snad i používání driftovacího tlačítka si proto vyžádá chvíli zkoušení. Svoje dělá též použitá taktika a závodní strategie, občas je rozumné si nitro pošetřit a nesnažit se být za každou cenu agresivní. Ostatně soupeři (a solidní AI) nedají nic zadarmo.

Konečně podcenit nelze ani výběr vozu, vyplatí se prohlédnout jejich atributy (rychlost, akcelerace, odolnost, ovladatelnost, náchylnost k driftům…) a vybrat vzhledem k závodnímu režimu ten správný. Ač arkáda, fyzika tu relativně funguje. Improvizovaný kariérní mód postupně otvírá a zpřístupňuje další čtvrti města, stejně jako plní garáž novými auty.

Editor jak z Trackmanie

Zlatým hřebem budiž nicméně editor, ve kterém si z jednotlivých bloků poskládáte vlastní okruh. Znovu tak trochu v Trackmania stylu a prakticky s možnostmi, jaké měli při tvorbě tratí sami vývojáři. Výhodou PC verze je pochopitelně přítulnější ovládání (jde to i na gamepadu, ale myš je myš), stavba je každopádně velmi snadná a přehledná - jako když budujete autodráhu.

Virtuální krabice s díly obsahuje všechna městská prostředí, po sestavení hrubého layoutu okruhu lze s kamerou přijet blíž a začít vkládat "příslušenství", potažmo překážky a výbušné nástrahy. Vytvářený polotovar si lze v mžiku i projet, po otestování zbývá už jen nastavení pravidel, výběr herního módu a šup s tím na síť.

Výbuchy jako z filmu

Dokonce i graficky hra připomíná Split/Second, možná díky podobně laděné barevné paletě a zlatavému nasvícení, se sluncem nízko nad obzorem. Zdejší prostředí má ale více tváří, takže za soumraku je vše oděno do ponurejšího namodralého nádechu a při ryze nočních závodech, zvlášť v centru města, září na každém kroku neony. Také minimalisticky pojatý interface odkazuje k tolik zmiňované konkurenci, zobrazuje se opravdu jen to nejnutnější, přičemž doplňující informace jsou rádoby promítány na budovy, či mosty, třeba po vzoru seriálu Fringe. Neotřelé, působivé a funkční.

Za efektní zpomalené opakovačky havárií by se nemusel stydět Burnout ani Michael Bay, hořící auta v kotrmelcích se jen tak neokoukají. A když, pohled akční kamery lze vypnout. Ozvučení potom naprosto dominuje neustálý rachot padajících budov, výbuchy, skřípění plechů a řev silných motorů.

VERDIKT: Ridge Racer Unbounded má jediný vážný problém. Ani náhodou to není Ridge Racer. Ne takový, jakého jsme znali. Díky výrazné kombinaci a inspiraci hity jako jsou FlatOut, Split/Second, Burnout, či Trackmania, však partička z Bugbearu vyprodukovala další povedené demoliční závody, oplývající znovu skvělou hratelností a zábavou. S mírou destrukce, jakou v žánru hned tak neuvidíte a editorem, který by mohl hru udržet dlouho na výsluní. Nebýt PC verze tak moc líznutá konzolemi (což ale tvůrci uznali a patche to pomalu řeší), vyložené nedostatky se hledají jen těžko, zvlášť za od začátku nižší cenu PC verze. Hodnocení: 8/10.

Ridge Racer Unbounded pro PC, PS3 a X360 vyšel koncem března. Zakoupíte jej ZDE.

Herní zpravodajství pro vás připravuje Eurogamer.cz.

Autor: Redakce

9.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
11 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Druhá vlna přináší větší nároky na technické zabezpečení

Zatímco v první vlně EET podnikatelům postačil často tablet a vhodný program, nyní by měly firmy vybírat pečlivěji. Je jich totiž mnohem více a s náročnějšími podmínkami podnikání.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

Po životním šampionátu biatlonistku Koukalovou čtvrté místo mrzelo

Stejně jako loni zakončila biatlonistka Gabriela Koukalová mistrovství světa čtvrtým místem v závodu s hromadným startem. Na rozdíl od Osla ale byla dnes v Hochfilzenu rozmrzelá, protože na poslední položce chybovala a v závěrečném kole přišla o medaili.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies