VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rayman: Origins: nejlepší vzpomínka na staré dobré časy

Jedna velká barevná pohádka ze starých časů - tak by se dal jednoduše popsat nový Rayman, jako naprosto stylová vzpomínka na doby dávno minulé, kdy hrám ještě ke štěstí stačily pouze dva rozměry a dvě tlačítka.

25.11.2011
SDÍLEJ:
Fotogalerie
7 fotografií

Počítačová hra Rayman: Origins.Foto: archiv Eurogamer.cz

Michael Ancel totiž se svým týmem pojal poctu své nejslavnější videoherní postavičce pěkně dle tradice. Vyrobil znovu klasickou dvourozměrnou hopsačku a vložil jí do překrásného a pohádkového světa inspirovaného celou dosavadní životní šňůrou ušatého neposedy.

Neskutečně nádherná je opravdu ručně kreslená grafika, s níž si museli grafici dát ohromnou práci. A tu ještě vylepšuje použití několika prostorových perspektiv, jako by hra byla s 3D kulisami, které celému obrázku dodávají na vzdušnosti. Není snad na světě hráče, jenž by nebyl okamžitě pohlcen tímto překrásným a hladkým prostředím ve velmi sytých pastelových barvách, které navíc celé žije a dýchá!

Zde si nemůžete být jistí, jestli je tamta kytka přátelská, či nikoli a co s vámi udělá divně dmoucí skála, na kterou máte vstoupit. No jo, ta skála se přátelé klidně probudí, mrkne okem, protáhne zkamenělou tlamu a rázem vás zahrne do svých plánů na zahnání hladu něčím jiným, než jen stejně chutnajícími kameny, které žere po staletí…

Geniální rozmanitost všech prostředí

Stejně nelze nepochválit i geniální rozmanitost všech prostředí, která jsou často vystavěna zase podle trochu jiných plánků. Jednou tak putujete po rozzářených a zeleně šťavnatých loučkách či mechových skalkách, jindy zase prolézáte vlhké a tmavé jeskyně s tajnými komůrkami, posléze třeba v bohaté sněhové vánici odoláváte náporům paní zimy, abyste se jinde zase v bublince vzduchu ponořili do temných hlubin vodstva a potkávali světélkující paryby, které vám rády posvítí na cestu. Však si ty bublinky Rayman šikovně vypůjčil z konkurenční hry Super Mario Bross Wii, takže i zde se po zabití objevíte v bublině a spoluhráč v roli jednoho z kamarádů Raymana vás může znovu oživit splasknutím té vzduchové schránky.

Rayman je totiž otevřen kooperativnímu hraní až ve kvartetu hráčů, kdy si jak navzájem pomáháte třeba dosáhnout na jinak nedosažitelná místa, tak najednou i spolu závodíte v dlabání lumíků. Podle mých zkušeností je ale nejlepší hrát ve dvojici, protože větší počty spoluskákačů už se na obrazovce pletou a zakrývají. Přitom připojit a odpojit se můžete kdykoli i v průběhu rozjetého putování.

Je jasné, že některé hutné úrovně jdou ve dvojici a výše udolat mnohem snadněji, ale je trochu nedomyšlené, že občas narazíte na místo, kam se v osamocení snad nemáte šanci vyškrábat. Jakoby tvůrci počítali, že všichni budou hrát alespoň ve dvojici. Nicméně pak nechápu, proč je koop jako jediná forma multiplayeru výhradně lokální, bez možnosti spojení skrze internet. To vidím jako největší prohru nového Raymana, který v tomto dosti zaspal dnešní stav techniky.

Krásná hra je docela velká výzva

On je totiž skákající ušáček taktéž dle tradice zejména ke konci celého putování vskutku dosti obtížnou hrou, tedy zejména pokud ho hrajete sami. Záchytné body jsou střídmé, takže i při mém hraní bylo pravidlem, že jsem některé vypečené pasáže, opakoval snad milionkrát. Je potřeba mít na paměti, že o snadno přístupnou hru pro celou rodinu, i když tak roztomile vypadá, opravdu nejde a vztekat se budete nad Raymanem asi častěji.

Je ovšem pravda, že i díky tomu je tato krásná hra docela velká výzva. No, asi bych se měl přiznat, že jsem s Raymanem po večerech zápasil v tom dobrém slova smyslu určitě celý týden. A po dokončení celého příběhu, popřípadě vychytání všech lumíků, si ještě můžete všechny levely znovu nezávazně zopakovat třeba v podobě speedrunu na co nejrychlejší dokončení

Jde o to, že ta někdy vyšší obtížnost (alespoň na dnešní krapet vyměklý standard) vám ani tolik nevadí, protože v tomto veledůležitá citlivost i přesnost ovládání je parádní a design lokací nádherný a rozmanitý, k čemuž navíc přispívá i úžasná a veselá hudba, která nabízí unikátní tóny pro každý svět zvlášť a dění na obrazovce dynamicky zahušťuje, zatímco protagonisté do toho ještě roztomile broukají. Ano, na konec můžu směle potvrdit, že toto užvatlané, barevné, někdy obtížné, ale přitom velice zábavné dobrodružství jednoho ušatce je tou nejlepší poctou a vzpomínkou na tu romantickou dobu, kdy hrám stačilo tak málo, aby byly snad ještě více poutavé, než je tomu dnes.

VERDIKT: Překrásná a skvěle hratelná oslava Raymanova herního života potěší nejen všechny staromilce, ale i všechny ostatní, co mají rádi veselé a barevné plošinovky s vyšší náročností. Přitom nový Rayman jasně dokazuje, že když prostě víte jak na to, tak s několika páry šikovných rukou, stohem plošinek a dvěma rozměry dokážete udělat jednu z nejlepších hopsaček historie, které se můžete jen tiše obdivovat v její málem umělecké kráse. Nebýt toho nekompletního multiplayeru a s tím souvisejících překážek v některých úrovních, byl by to jasný zlatý lumík! Hodnocení: 9/10.

Herní zpravodajství pro vás připravuje Eurogamer.cz.

25.11.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Útok před britským parlamentem
AKTUALIZUJEME
18 10

Teror před britským parlamentem: Útočník čtyři lidi zabil a 40 zranil

Ilustrační foto.
29

EET a fitness: trenéry čeká existenční dilema, zákazníky fronty

Zrychlí stavby? Politici chtějí vyšachovat ekology i spolky

Kuňkání žab zřejmě ještě více než dnes zanikne v hluku stavebních strojů. Důvod? Výhrady, které ke stavbám vyjadřují ekologové či různé občanské spolky, už brzy úřady nebudou tolik poslouchat. Připravit je o slovo může chystaná novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (tzv. EIA), která má omezit možnost vyjadřovat se tak jako dosud k chystaným velkým stavbám, jako jsou dálnice nebo továrny.

Katastrofa: Zelenina zdražila!

„Brutální zdražení potravin." „Salátová krize!" „Zákazníci zuří: Zelenina je moc drahá!" „Oběti letošní zimy: okurky, cukety, ledový salát." Češi jsou od počátku roku zásobováni katastrofickými zprávami o tom, jak letos zdražuje zelenina. Jeden by snad začal okopávat zanedbaný záhumenek či navezl na balkon pytle plné hlíny, aby si mohl vypěstovat pár rajčátek a nějakou tu okurku.

Poruchy spánku trápí stále více dětí. Mohou za to i chytré telefony

Ráno nedokážou vstát z postele a ze školy nosí horší známky. Neporadí si s běžným výkladem, který nedoprovází obraz. Ordinace dětských neurologů se stále častěji plní školáky, kteří jsou unavení a neudrží pozornost. Důvod je jednoduchý: české děti trpí poruchami spánku. Ty jim způsobují mobily a tablety.

Spíme málo. Trpíme proto nadváhou a depresemi

Spánek? Na ten jsem dlouho neměla čas, přiznává osmatřicetiletá manažerka Lenka Procházková. Snažila se totiž stihnout úplně všechno – práci si nosila domů, děti dirigovala hlavně přes telefon, k tomu se starala o nemohoucí rodiče. Během pracovního týdne strávila v posteli sotva pět hodin denně. Někdy musely stačit i čtyři hodiny. Dokud nepřišel zvrat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies