VYBERTE SI REGION

Recenze: Need for Speed. Shift

Poslední díly jedné z nejslavnějších závodních sérií nabízely nelegální závodění v otevřeném světě, jež představoval město plné závodních příležitostí, otravné policejní jednotky a vytrácející se tuning. Všechny zmíněné aspekty začaly po čase nudit a vedlo to ke stereotypu.

14.12.2009 5
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv Grunex.com

Není tedy divu, že vývojářský tým EA Black Box byl vystřídán zkušenými chlapáky z nově vzniknutého Slightly Mad Studios, autorů zkušených z projektů jako jsou závodní série GTR nebo GT Legends.

Když byl ohlášen nejnovější díl s podtitulem Shift, všichni se báli, že to nedopadne dobře, jelikož něco podobného se objevilo už v listopadu roku 2007, kdy vyšel ProStreet, který nabízel legální závody na okruzích, ale nebylo to ono. Zkušení borci ze SMS však dali hlavy dohromady a řekli si, že závody na uzavřených tratích udělají krapet jinak. Zaměřili se především na samotný pocit z jízdy. A i proto hra nabízí a přímo doporučuje jezdecký pohled z očí řidiče – hráč před sebou vidí přístrojovou desku, volant a ruce jezdce, jež se pohybují na volantu podle toho, jak zatáčíte nebo nohy sešlapují plyn, brzdu či spojku. Pakliže opřete své vozítko o svodidla nebo nabouráte do protivníka ve vysoké rychlosti, octnete se v situaci podobné z FPS akcí (například Call of Duty) a budete si připadat, jako kdyby blízko vás vybouchl granát – obraz se rozostří a ozve se velká rána, občas dokonce řidič zakňučí.

I takovéto detaily vykreslují nebezpečné okruhové závody, kde to občas není sranda a jde o život. Need for Speed: Shift společnost Electronic Arts prezentovala jako díl, který způsobí sérii její znovuzrození.. Malinko se to povedlo, ale stále to jsou staré dobré "Nýdy". A proč? Především kvůli tomu, že hráč si může nastavit obtížnost, která mu vyhovuje. Pakliže máte rádi arkádu, zapnete si po prvním testovacím kolem na Brands Hatch všechny pomocníky a ovládací model nastavte na minimum, což znamená, že do zatáček vám bude automaticky auto přibrzďovat a snažit se držet ideální stopu. Co je to ale pak za závodění že? Pokud si to říkáte, tak si můžete nastavit střední obtížnost nebo takový polo-simulátor, kde si sami řadíte a používáte spojku.

Seznamte se s kariérou

Když jsme si představili hlavní lákadla hry, pojďme se podívat, co vás po zapnutí NFS: Shift vlastně čeká. Zejména je to poutavá kariéra, jež vás už od prvních krůčků informuje, že cílem vaší závodní cesty je světové turné Need for Speed, kde závodí ti nejlepší jezdci a dostat se tam trvá opravdu dlouho. Je tedy jasné, že nějaký zelenáč se tam ihned nedostane. Proto musíte začít úplně od nuly. Nejprve je potřeba vydělat nějaké peníze na své první auto, jelikož na koloběžce nebo na kole byste opravdu neuspěli. Proto se vrhnete do prvního testovacího závodu, kde vám systém doporučí nastavení, které by vašim jezdeckým dovednostem mělo vyhovovat – Možná si řeknete: "Cože, to jako mám jezdit arkádu, pche, já nejsem nějaké Béčko, ale kdyžtak Céčko." Takže si vše přenastavíte na střední a pouštíte se do svého prvního velkého závodu, kde jde o co nejlepší umístění – nejlépe pódium (do třetího místa). Po zmíněném závodě vyděláte peníze a hurá koupit své první auto. Nejsou to sice žádné supersporty, ale ze začátku svou práci odvedou. V kariéře se setkáte s normálními okruhovými závody, ale zajezdíte si také na oválu či trati připomínající číslo 8, kde se hraje na vytrvalost. Vydržíte 30 a více kol bez jediné chybičky? Pakliže jste spíše na drift, tak i ten zde má zastoupení nebo můžete jezdit závod konstruktérů – všichni soupeři mají stejný vůz.

Začíná lov na hvězdy a profilové body

Abyste v kariéře postoupili do další kategorie, budete muset sbírat hvězdy a profilové body. Hvězdy dostáváte za umístění v závodě a za splněné úkoly na dané trati – například ovládněte všechny zatáčky, absolvujte celé kolo ve vedení, udělejte pět dlouhých smyků, odjeďte kolo ve stanoveném limitu nebo zajeďte čisté kolo (bez bouraček). Profilové bodíky obdržíte za svou jízdu, a to ve dvou formátech, buď za precizní nebo agresivní styl. Precizní styl znamená chovat se jako férový závodník, což vylučuje bourání do soupeřů, zatáčky smykem, agresivní předjetí apod. Druhý styl si jistě vydedukujete z předchozí věty. Profilové body tedy obdržíte vždycky a dá se říci, že za cokoli. Ať už soupeře předjedete agresivně nebo čistě a zatáčky na plný plyn nebo s použitím brzy (doporučuji tu brzdu). Pokud budete chtít ulovit co nejvíce bodů, jsou nejlepší oba dva styly; občas do soupeře strčit a držet se ideální stopy, za kterou také dostáváte nějaké ty bodíky.

Odznaky, ale ne ty policejní…

Po profilových bodech a hvězdičkách se dostáváme k odznakům, jež sou rozděleny do mnoho kategorií, a dostáváte je například za určitý počet kontaktů se soupeři, za odjeté kilometry s jedním vozem vyrobeném v té či oné lokalitě (Evropa, Amerika a Japonsko) nebo za draftování či driftování… Je toho opravdu mnoho, a kdybych vám měl vše vyjmenovat, musel bych si donést ještě jeden velký hrnek kafíčka.

Tratě a automobily

Co by to bylo za Need for Speed bez aut a tuningu, že? Ledaže bychom jezdili na motorkách nebo závodili na vodní ploše, leč by to znělo určitě zajímavě, v NFS: Shift se nic takového neděje, takže zůstaneme hezky na zemi. Seznam tratí je tvořen ze skutečných, ale i smyšlených okruhů. Zajezdíte si tak na Brands Hatch, Laguna Seca, Spa, Nordschleife Silverstone a zavítáme na smyšlené tratě v londýnských ulicích nebo v tokijských docích.mnoho, ale na to přijdete postupně sami, nějaké to tajemství neuškodí.

Automobily jsou opět plně licencované a zastoupení mají opravdu pestré. Nechybí velký počet BMW (několik M3, 135i a Z4), Audi (S4, RS4, TT, R8), Ford Escort RS Cosworth, Honda S200, Mazda RX-7, Nissan 240 SX, Nissan 350Z, Renault Mégane RS, Dodge Challenger Concept, Mitsubishi Lancer EVO X, Aston Martin V8 Vantage, Dodge Viper SRT10, Lotus Exige S, Bugatti Veyron 16.4, Koenigsegg CCX a samozřejmě auta značek Mercedes, Porsche, Pagani Zonda a mnoho dalších. Pokud si říkáte, že se všemi určitě nesvezete, máte malinkou pravdu, s některými se však potkáte v závodě konstruktérů nebo ve výzvách.

Úpravy a všelijaké vylepšení vozu

Tuning! Předem vás upozorním: zapomeňte na všelijaké neony, reproduktory do kufru apod., jelikož tohle nejsou nelegální závody, ale okruhové, takže si na své auto můžete dát všelijaké vylepšení, ale jen ty, které používají skuteční závodníci. Nechybí dokonce ani ochranný rám do auta. Tuning je jinak rozdělen na dvě části – úpravy a samotný tuning, přičemž do druhé jmenované položky nedoporučují tvůrci ani zasahovat nezkušeným hráčům, jelikož zde můžete nastavit tlak v pneumatikách, rejd, úhel závleku, sbíhavost kol, tlumiče, diferenciál, řazení a aerodynamiku. V úpravách je to zase vylepšení motorku (různé balíčky), úpravy karosérie, kabiny, snížení podvozku, závodní výfuky, rozvaděč, turbo apod. Samozřejmě nechybí ani vzhled, kde si buď můžete vybrat několik velmi povedených polepů, nebo si vytvořit svůj vlastní. Stejně jako barvu. Všechny možnosti v kategorii vzhled jsou zadarmo.
Umělá inteligence protivníků – zákeřnost nadevše

Současné hry na trhu nabízejí různé druhy umělé inteligence protivníků (nepřátel). U závodních her to většinou funguje tak, že ovládané počítačem jede po konkrétní trase a snaží se na ni po vybočení vrátit zpět. V Slightly Mad Studios na to ale šli jinak a vytvořili umělou inteligenci, která bojuje o cenné příčky v žebříčku, neváhá do vás nebo do soupeře strčit, riskovat průjezd zatáčkou ve vyšší rychlosti a dokonce si pamatuje vaše dřívější chování. Pokud tedy v jednom závodě budete na soupeře velmi dotěrní a povede se vám některého odklidit z cesty agresivním stylem, tak si to pamatuje a v některých z dalších závodů se vám snaží vaše jednání oplatit stejnou mincí. S některými soupeři dokonce bojujete přímo a musíte být vždycky lepší než oni. Nespoléhejte však na jednu strategii, oni jich mají více. Někteří jsou agresivní, precizní a někdo například neudělá za celý závod ani jednu chybu.

Závěrečný verdikt

Osobně se mi nové Need for Speed s podtitulem Shift velmi zamlouvá. Někomu možná bude chybět otevřené město, honičky s policajty nebo hrůzostrašný tuning, jež autu na výkonu moc nepřidá. Ať už tak nebo onak. Mě se Shift opravdu líbí a nebojím se konstatovat, že po dlouhé době se na trhu objevili dobré závody z této série, které nabízejí moderní grafický kabátek, dobrou a zábavnou hratelnost, trochu toho příběhu, ale hlavně velmi povedený zážitek z rychlé jízdy. A i proto hře uděluji 95 procent.

14.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Ve věku 69 let zemřel kytarista Radim Hladík

Praha -Ve věku 69 let zemřel dnes ráno kytarista Radim Hladík, který mimo jiné stál u zrodu legendární kapely Blue Effect, sdělil to současný zpěvák kapely Honza Křížek. Hladík podlehl následkům fibrózy plic, se kterou bojoval několik let. Sedmdesátiny by oslavil 13. prosince.

Záchranáři našli části těl obětí havárie indonéského letadla

Jakarta - Indonéští záchranáři dnes našli části těl v moři v oblasti, kde v sobotu havarovalo policejní letadlo se 13 osobami na palubě. Oznámil to na tiskové konferenci šéf Indonéské pátrací a záchranné agentury (BASARNAS) s tím, že ostatky pravděpodobných obětí byly nalezeny v místě, kde už vesničané dříve vylovili sedadlo z letadla a vak obsahující mobilní telefon a policejní doklady.

AKTUALIZOVÁNO

Koukalová ovládla stíhačku! Zazářili i Krčmář s Puskarčíkovou

Östersund /FOTOGALERIE/ - Biatlonistka Gabriela Koukalová vyhrála stíhací závod Světového poháru v Östersundu. Do vedení se dostala už po úvodní střelbě a do cíle dojela o osm sekund před Němkou Laurou Dahlmeierovou. Eva Puskarčíková skončila osmá, což je její nejlepší individuální výsledek v SP, Lucie Charvátová byla dvanáctá a Veronika Vítková osmnáctá. V mužské stíhačce se Michal Krčmář posunul proti sprintu o 31 míst a dojel sedmý.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies