Recenze snowboardů SSX: s reportáží přímo ze svahu se hlásí ukecaný Marek

S tímhle pomalu, kámo. Měl jsem slíbenou adrenalinovou jízdu na prkně, zběsilý skoky a triky, při kterých mi polezou oči z důlků. A místo toho je tam na začátku simulátor parašutisty a nějaká gymnastika. No fakt.

29.2.2012

Počítačová hra SSX.Foto: archiv Eurogamer.cz

To vůbec první, co jsem v SSX zažil, byly nějaký prostocviky, kdy jsem musel chytat prkno pravou rukou, pak levou rukou, pak pravou rukou na pravý straně, pravou rukou na levý straně, pak obouruč vlevo, vpravo, vpředu a vzadu…, jako pěkný vopruz

Ovládání pro každého

Nové SSX nabízejí spoustu možností, co s prknem za letu dělat a jak se vyblbnout, ale vychrlit na hráče všechno naráz a desítky odzkoušených položek postupně odškrtávat, vážně není ideální. Všichni chápeme snahu o jistou blbuvzdornost, která zasvětí do tajů ovládání i tu poslední zmatenou mainstream ovečku, zkušenější borce, neřku-li matadory série, to však jen otráví. Postupné učení se přímo za pochodu by určitě bylo lepší.

Začít pěkně pozvolna, na čerstvém prašanu a méně nebezpečném svahu, s minimem překážek a záludností. A teprve po seznámení se s jízdou a menšími skoky přidat jednodušší triky, pak ty záludnější, mistrovské…, ale to by asi bylo málo extrémní. Alespoň že nad ovládáním někdo přemýšlel a na výběr je jak tlačítková klasika, tak moderna v podobě pravého analogu. Počítá se dokonce i s pamětníky, rozvržení buttonů pamatuje i dávné PS2 časy.

Pěkně provedená kariéra

Nijak asi nepřekvapí, že je spousta tratí i hor v singlu nepřístupná a lupen na ně si musíš koupit. Jako vždycky, prostě si trochu mákneš, než to bude celý odemčený a ty velký mistr. Naskočil jsem teda do kariéry, abych si to všechno užil pěkně popořadě. Připomíná tak trochu Need for Speed, vlastně trochu víc, je tady příběh, rivalové, sbírání zkušeností a tak.

Dokonce i ty filmečky se snaží být podobně cool, celý je to pojaté jako sportovní TV show a zprávy v jednom. Že jako partička SSX jsou děsní machři, chtějí zkrotit devět naprosto hustých až smrtících hor a tak. Každý má svoje promo video, každou novou oblast představí speciální klípek, jako dobrý, no.

Všechno na max!

Tahle hra je prostě úplně šílená, snad ještě víc než kdy dřív. OK, SSX byl vždycky velký adrenalin, naprostý extrém a úlet, ale tohle je asi nová úroveň. Co ti budu vyprávět, zase se řítíš jako magor dolů, ve velké rychlosti a víc jak polovinu času strávíš ve vzduchu. Základ jsou bláznivé triky. Ale že budu chvílemi plachtit mezi skálami a hrát si na létající veverku, jsem fakt nečekal. Jakoby nestačilo, že ani normální svahy tady nejsou normální.

Na Aljašce se grinduje po trubkách ropovodu, v Číně kolem trosek té jejich zdi, nedostupné nejsou ani telegrafní dráty, nebo lana od gondoly, sjížděl jsem dokonce přehradu na Novym Zélandu. Hodně nebezpečné jsou také svahy, samý strom a šutr, no chtějí nás snad zabít? Ale čemu se divím, borci mají na prknech magnetické vázání či co, co chvíli je odepínají, provádějí různé kejkle a hned zase připnou zpátky. Sranda se na to koukat a docela zábava to hrát, prostě SSX, kámo!

Triky naprosto dominují

Jelikož mají kromě bodů vliv i na rychlost jezdce (měřák se neustále nabíjí), parádičky je nutno předvádět vlastně pořád, dokonce i v závodech (Race It!), kde jde o umístění. Udržovat multiplikátor na vysoké hodnotě, jakož i triky plynule navazovat a řetězit, je potom nezbytné ve všech Trick It! kláních, kde jde čistě o skóre a toho největšího závodníka-šílence. Porota je ovšem neúprosná, takže musíte zaujmout, neopakovat se a být co nejodvážnější.

S rozsvíceným nápisem TRICKY, odrazem od helikoptéry (pilot je stále s vámi a naviguje), neřku-li povedeným signature pohybem (každý borec má nějakou specialitu), to máte téměř v kapse. Hodnocení pochopitelně pokazí pád a do mínusu lze rovněž jít díky přetáčení času. No ano, SSX umí - po vzoru Prince of Persia - vrátit posledních pár vteřin zpět, takže když zahučíte do propasti, nebo jen něco pokazíte, není to úplně nevratné.

Nad čím vším se bude remcat?

Třeba nad možností přeskočit závody v kariéře. Protože když hra uvidí, že ti to jako fakt nejde, klidně tě pustí dál. Bez legrace! Když to hodně přeženu, SSX by se snad dalo dohrát, aniž bys vyhrál jediný závod a vyklepnul jediného soupeře! Kde tohle skončí?

Pointu chápu, volba obtížnosti tu není a je těžké trefit ji ideálně pro všechny. A než někde zakysnout a být naštvaný, dej si radši hned další závod. Má to pak ale vůbec cenu hrát, když se nemusím extra snažit a kariéru pokořit? Příště si na to rovnou někoho šikovného najmu a nechám si jen zpracovat report, jaký to bylo a jaký měl zážitky, ne?

Málo herních módů

Hru více hráčů má v SSX zcela pod palcem RiderNet, jakási obdoba Autologu ze série NFS. I tady budete zvát přátele a doporučovat jim zajímavé závody, i tady se ihned po připojení dozvíte veškeré novinky, co se kde šustlo a kdo vás kde překonal. Problém je, že tenhle moderní systém nemusí vyhovovat všem, mnozí by jistě rádi soupeřili s parťákem po boku, včetně nezbytného pošťuchování, jak fyzického, tak verbálního.

Až čas ukáže, jestli bylo moudré režim rozdělené obrazovky vypustit, tím spíš u závodní hry, konzolové hry a u série, která na něm vždy stavěla. Osobně bych taky přivítal víc herních módů, tři nejsou zrovna terno - zvlášť když je sdružuje jen rychlost a neustálá nutnost dělat triky. Ono se to vážně omrzí, přestože kariéra pár hodin zabere a víc jak 150 závodů (singl režim Explore) jakbysmet.

VERDIKT: Jako návrat oblíbené značky SSX to není špatné, fandové série asi budou spokojeni. Zábava a hratelnost se nikam nevytratila. Po tak dlouhé odmlce bych ale možná čekal o trochu víc, už jen po technické stránce. Leckoho určitě nepotěší ani absentující multiplayer (ten klasický, se split-screenem v čele), potažmo ne zrovna dlouhé tratě. Jakoby EA tyhle snowboardy nerozbalili zdaleka tak, jak mohli. Hodnocení: 7/10.

SSX pro PS3 a X360 u nás vyšla 29. února 2012 za 1399 korun. Zakoupit jej můžete ZDE.

Herní zpravodajství pro vás připravuje Eurogamer.cz.