VYBERTE SI REGION

Resident Evil 6 vzbuzuje u vyznavačů série ty nejhorší obavy

Šestý Resident Evil je mojí nejočekávanější hrou podzimu. Považuji se nejen za fanouška - veterána, který dohrál všechny díly, remaky i odbočky, ale také za fanouška přizpůsobivého: například odklon k akci mi v pátém díle zas tak moc nevadil a s otevřenou náručí jsem uvítal kooperativní hru dvou hráčů.

16.7.2012
SDÍLEJ:

Počítačová hra Resident Evil 6.Foto: archiv Eurogamer.cz

Ta je podle mě dodnes v této hře zvládnutá nejlépe ze všech v rámci žánru, se vším tím sdílením předmětů a vzájemným zachraňováním. Pátý Resident byl jednou z trojice her, která mi během téhle generace konzolí stála za získání "platinové trofeje".

Když tedy tvůrci oznámili šestý díl a údajnou skutečnost, že "jde o největší hru v historii série", měli mě na kolenou. Na zpřístupnění veřejného dema na Xboxu začátkem prázdnin jsem čekal jako na smilování. A nejen proto je moje zklamání o to větší, ačkoliv zdaleka ne všechno je špatně.

V následujícím textu se nebudu snažit "(p)opsat demo", ale místo toho rovnou rozeberu, co z něj vyplývá.

Výpravný blockbuster

Resident Evil 6 zřejmě opravdu bude "největší hrou v historii série" z hlediska výpravy a obsahu. Nabídka tří radikálně odlišných příběhových kampaní, z nichž každá nabízí dvě hratelné postavy s mírně odlišnou cestou, je sama o sobě něco jako tři hry v jednom. Tím spíš, že první kampaň bude o tradičním hororu, druhá o vojenské akci a třetí bude, díky unikátním schopnostem hrdiny i jeho protivníka, jiná.

Samotné demo také prozrazuje, že ve hře budou vychytávky motivující k pečlivému nebo opakovanému hraní, jako je hledání skrytých modrých emblémů, známé z dílu předchozího. A slíbený je i návykový Mercenaries mód. Kromě obsahu je zde ale také forma, která na první pohled křičí "já jsem výpravná filmová podívaná". Většinu času tomu tak opravdu je.

Propracovanost postav hlavních hrdinů a hrdinek, délka a vysoká úroveň filmových sekvencí, rozlehlost a pestrost prostředí, od zmasakrované školní haly až po hroutící se mrakodrapy v Číně, nebo vylepšený systém dynamického nasvícení, díky kterému se stíny zombií ve světle baterky míhají ještě hrozivěji… To všechno působí velkolepým dojmem a jasně hru řadí do kategorie těžkotonážních AAA trháků.

Plejáda novinek

Můžete chodit/běhat a mířit/střílet zároveň. To hráčům podle všeho v pětce nejvíce chybělo, a tak se nyní dočkali, spolu s moderním systémem krytí za překážky. Hra dokonce nabízí různé úpravy ovládacího a zaměřovacího systému, včetně volby mezi laserovým paprskem a modernějším kurzorem. A novinek je mnohem víc.

Například můžete střílet, i když zrovna ležíte na zádech, což se hodí nejen pokud "umíráte" a snažíte se odrazit nepřátele, zatímco vás partner přibíhá oživit. Premiéru má také palba z dvou pistolí zároveň (Leon) nebo termální vize při střelbě z ostřelovačky.

Původní otáčení se čelem k parťákovi po stisku tlačítka bylo nahrazeno sofistikovanějším navigačním systémem, který vám zároveň ukáže šipku směrem k dalšímu cíli vašeho postupu prostředím. A Jake, coby Weskerův syn, má k dispozici údajně celý arzenál supermanovských ručních útoků a komb (z nichž ale v demu moc neochutnáme).

Nedodělky nebo opomenutí?

Demo hry bohužel obsahuje kromě ukázky všech tří kampaní a plno novinek také řadu věcí, které jsou buď nedodělané, nebo - což by bylo mnohem horší - opomenuté. Jelikož jde údajně o stejné demo, jakým byla hra před několika měsíci představena novinářům, chci věřit, že tyto problémy souvisí s "narychlo" splácanou ranou verzí hry.

Začíná to uzamčením většiny ovládání během úvodní Leonovy sekvence, aniž by vás na to hra nějak upozornila. Vy se tak snažíte mačkat všechna možná tlačítka na ovladači, ale nic nefunguje. Můžete prostě jen chodit. Podobně hloupý začátek má Jakeova kapitola v demu, která pro změnu odstartuje smrtící QTE sekvencí, u níž pravděpodobně na prvních pár pokusů nestihnete postřehnout, co jste vlastně měli mačkat.

Aby nebylo frustrace a zbytečných chyb málo, hra vás po smrti hodí zpět do hlavního menu (žádné continue) a vy se tak musíte znovu proklikat tím, co chcete hrát, za koho apod.

Vážnější obavy

Zatímco výše popsané věci mohou být snadno odstraněny a vycházet z termínu/povahy dema, následující už mě děsí - tím nesprávným způsobem - mnohem víc.

Tak předně tu máme snahu o vysoce adrenalinovou vojenskou sekvenci ve stylu Call of Duty v Chrisově kapitole. Jenže uprostřed divoké střelby vojenského komanda a téměř nekonečných zástupů nepřátel jsem se nejvíc pral s neposlušnou kamerou a prakticky nepřetržitými výzvami "stiskni tlačítko A pro přeskočení překážky/vylezení na překážku/vylezení na žebřík".

Práce kamery a interakce s prostředím je v této sekvenci opravdu mimo. O to smutnější je, že to díky téhle křečovitosti kazí onu "COD jízdu" a mění ji na omezenou "kulisu s minihrami". Chybí tomu ona intuitivní a plynulá "čistota" ovládání, jakou na jedničku zmákli tvůrci Gears of War.

Demo také narušuje několik momentů, kterými se autoři jakoby vracejí do béčkové produkce devadesátých let. Patří sem vyloženě příběhové věci, jako je trapné klišé s opíjejícím se Chrisem v baru, naříkajícím nad svou ztracenou jednotkou (k rozumu ho přivede rozhovor tak trapný, že se to vymyká popisu).

Naděje neumírá

Proč se zdá, že negativní pocity z dema převládají nad těmi pozitivními? Možná už série dosáhla takové kvality, že máme přehnaná očekávání. Možná je to laťka nastavená všemi těmi excelentními hrami okolo, nejen CoD a Gears hrami, ale třebas i těmi "na cestě", jako jsou The Last of Us nebo Dead Space 3. Možná jsme se prostě jen příliš těšili a přehnaná očekávání nejdou nikdy naplnit.

Přesto jsem od dema šestého Residenta neodcházel zdrcen nebo znechucen. Naopak, víceméně jsem našel, co jsem hledal. A v některých ohledech dokonce i víc než to: Leonova kampaň probíhá dobrých deset minut bez jediného výstřelu, jelikož se v ní tvůrci vrátili ke starému dobrému konceptu napětí a strašení, jaké jsme tu od prvního/druhého dílu neměli.

V tenhle návrat ke starému dobrému survival hororu jsem už ani nedoufal. Čekání na říjen je ale díky kontroverznímu demu určitě ještě napínavější.

Resident Evil 6 vyjde pro PS3 a Xbox 360 začátkem října, PC verze dorazí později. Předobjednávat hru můžete ZDE.

Herní zpravodajství pro vás připravuje Eurogamer.cz.

Autor: Redakce

16.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Ve věku 69 let zemřel kytarista Radim Hladík

Praha -Ve věku 69 let zemřel dnes ráno kytarista Radim Hladík, který mimo jiné stál u zrodu legendární kapely Blue Effect, sdělil to současný zpěvák kapely Honza Křížek. Hladík podlehl následkům fibrózy plic, se kterou bojoval několik let. Sedmdesátiny by oslavil 13. prosince.

Záchranáři našli části těl obětí havárie indonéského letadla

Jakarta - Indonéští záchranáři dnes našli části těl v moři v oblasti, kde v sobotu havarovalo policejní letadlo se 13 osobami na palubě. Oznámil to na tiskové konferenci šéf Indonéské pátrací a záchranné agentury (BASARNAS) s tím, že ostatky pravděpodobných obětí byly nalezeny v místě, kde už vesničané dříve vylovili sedadlo z letadla a vak obsahující mobilní telefon a policejní doklady.

EXKLUZIVNĚ

Hit Deep Purple vznikl kvůli Čechovi, který zapálil kasíno

Montreux, ČR /VÝROČÍ, TIP NA VÝLET/ - Díky nešťastné náhodě, která se přihodila 4. prosince roku 1971 nahráli Deep Purple svou nejslavnější skladbu. V neděli uplynulo 45 let od ničivého požáru, který spálil do základů slavné Casino de Montreux. V jeho prostorách se od roku 1967 koná Montreux Jazz Festival. Zahráli si v něm ovšem i zásadní rockové kapely jako Led Zeppelin, Pink Floyd, Deep Purple nebo Frank Zappa, při jehož koncertě kasíno vzplálo a který shodou okolností zemřel před 23 lety.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies