VYBERTE SI REGION

Star Wars: The Old Republic - konec zlatého věku onlinovek?

V době, kdy velké onlinovky houfně přechází na model free-to-play a kdy se herní průmysl snaží vymanit z důsledků ekonomické krize, vyšlo patrně poslední velké MMO jedné éry. Star Wars: The Old Republic (v recenzi 9/10) se chtě nechtě stalo přelomovým bodem v historii online hraní.

27.1.2012
SDÍLEJ:
Fotogalerie
23 fotografií
Počítačová hra Star Wars: The Old Republic.

Počítačová hra Star Wars: The Old Republic.Foto: archiv Eurogamer.cz

Jeho úspěch či případná prohra s největší pravděpodobností rozhodně, zda se v dalších letech ještě vůbec dočkáme dalších finančně naddimenzovaných onlinovek na bázi pravidelných měsíčních poplatků. Ostatně i Blizzard už uvažuje, že novou onlinovku může financovat z příjmů z reklamy.

Jen v herní Guinnessově knize rekordů má The Old Republic několik zápisů: nejdražší MMO hra všech dob, nejvíce natočených hlasových vstupů, nejdelší hype, největší koncentrace rytířů Jedi v kyberprostoru… Je ale třeba předeslat, že na poli onlinovek ale The Old Republic měla již více než důstojného předchůdce ve Star Wars Galaxies.

Hledá se aspoň 500 tisíc předplatitelů

Že částku vydanou na vznik The Old Republic lze označit jako naddimenzovanou, to přiznal například Frank Gibeau, šéf EA Games. "Přál bych si, aby ta hra nebyla bývala tak drahá, jako asi každý v EA," řekl Gibeau v rozhovoru se serverem Games Industry. "Podle mě půjde o poslední a největší MMO na klasickém modelu s pravidelnými měsíčními poplatky," dodal ve sloupku pro tentýž server nedávno John Smedley, šéf Sony Online.

Případný výbuch The Old Republic si nikdo nepřipouští a podle prvních prodejních čísel mu nic nenasvědčuje. EA tvrdí, že by byli spokojeni s 500 tisíci platícími hráči - pokud by každý přispěl 15 dolary za měsíc, jde o velmi slušných 7,5 milionu dolarů. Po zhruba devíti měsících by se takto vývoj hry zaplatil a předpokládejme, že do dvou let by EA mohli začít vydělávat, počítáme-li náklady na marketing a samozřejmě údržbu serverů, technickou podporu a tvorbu dalšího obsahu. Ten má nicméně být podle analytika Nicholase Lovella neobyčejně nákladný proto, že každý dialog ve hře je a i v přídavcích má být namluvený.

Co se tak asi stane dnes?

Problém je v tom, že současný trend naznačuje klesající zájem hráčů o hrazení pravidelného předplatného a především strmý pokles u všech onlinovek, které začínaly slibně. "Online hry už neumí dlouhodobě zaujmout. Uděláte si postavu, dosáhnete na maximální level, ale váš zážitek se nebude lišit od singleplayerového titulu nebo nanejvýš týmové akce jako v Call of Duty," myslí si Marie Croall, hlavní designérka Fallen Earth. "Ve správném MMO má člověk každé ráno přijít do nového světa a říct si: co se tak asi stane dnes?"

Z finančního hlediska je třeba brát v potaz prvotní investici do krabicové verze The Old Republic, která vyjde na více než tisícovku korun. V Americe dnes onlinovky hraje 46 milionů hráčů, z nichž v průměru 12,5 milionu lidí si koupí krabicovou verzi. I kdyby jich po The Old Republic skočila jen desetinka tohoto čísla, pořád by to BioWare přineslo výtěžek 75 milionů dolarů, tedy v podstatě náklady na vývoj hry. A to se pohybujeme spíš v opatrných číslech. Zatím se ví, že v úvodních dnech se do hry zaregistrovalo milion hráčů.

Hry zdarma vynášejí více, ale…

Čísla přesto nemohou zcela vysvětlit úsilí, které EA do The Old Republic investovali. Kromě oněch 80 až 100 milionů dolarů jsou to desítky tisíc hodin, které mohli vývojáři investovat do dalších dílů Mirror's Edge nebo Dungeon Keepera a nad nimiž tak lamentovali akcionáři firmy. Z jejich pohledu nestačí, aby se The Old Republic zaplatilo - ono musí vydělávat, výrazně a dlouhodobě, ideálně se aspoň přiblížit číslům World of Warcraft.

Američtí hráči vloni na onlinovkách utratili 2,6 miliardy dolarů, z toho polovinu ve hrách na free-to-play modelu (ve zbytku světa je poměr přibližně 60:40 pro free-to-play hry, přičemž každý rok se zvyšuje na úkor předplatného zhruba o 25 procent). O možnosti, že by The Old Republic dříve či později také přešlo na free-to-play model, samozřejmě nikdo otevřeně nemluví - a jak potvrdí kdejaký vývojář, není to ani čistě obchodní záležitost.

Největší obchodní hity

Letmý pohled do statistik online hraní Hartsmannova slova potvrzuje: ani Lord of the Rings Online, D&D Online nebo DC Universe Online nepatří mezi nejvýdělečnější onlinovky, přestože na stávajícím free-to-play modelu vynáší víc, než když dříve fungovaly s měsíčním předplatným. Největšími obchodními hity jsou naopak World of Tanks, League of Legends nebo Shaiya, tedy hry přímo šité na míru modelu free-to-play a mikrotranskacím. Jinými slovy, Star Wars The Old Republic nezbývá, než se pokusit přitáhnout hráče unavené konkurenčním World of WarCraft nebo případně hráče singleplayerových RPG typu Knights of the Old Republic.

Nepůjde o "tvrdé jádro", jenž dá přednost EVE či Perpetuum, ani hráče preferující model free-to-play, ba ani ty, kteří dají přednost hraní Guild Wars 2 nebo Diabla III. Musí jít především o lidi, kterým nevadí platit tisíce korun ročně (zhruba 300 korun měsíčně) za svůj příspěvek do světa Hvězdných válek. Zařadili jste se už mezi ně i vy?

Hra Star Wars: The Old Republic pro PC vyšla těsně před Vánocemi a koupit se dá ZDE.

Herní zpravodajství pro vás připravuje Eurogamer.cz.

27.1.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Hlavní třídy se zcela promění, Praha dá na jejich obnovu miliardu

Praha /INFOGRAFIKA/ - Během dvou let se velké třídy v metropoli zcela promění. Začnou rekonstrukce čtyř ulic, které dostanou úplně novou podobu. Vše vyjde na více než miliardu korun.

AKTUALIZOVÁNO

V kauze Key Investments soud uložil tři až pět let vězení

Praha - Bývalí členové představenstva společnosti Key Investments (KI) mají jít na tři až pět let do vězení za pochybné spravování peněz klientů firmy, při němž vznikla škoda nejméně 873,7 milionu korun. Rozhodl o tom dnes pražský městský soud. Rozsudek není pravomocný, lze se proti němu odvolat.

Tejc se nechce vracet k chybám, ČSSD nabídne programové priority

Praha - Kandidát na prvního místopředsedu ČSSD Jeroným Tejc na sobotním jednání širšího vedení strany v Praze představí konkrétní návrhy programových priorit. Řekl to dnes v Poslanecké sněmovně. V projevu se nechce příliš vracet k chybám, které podle něj strana udělala v krajských a senátních volbách, ale hledat cestu, jak zatraktivnit značku ČSSD a stranu zlepšit a modernizovat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies