VYBERTE SI REGION

Zbytečný datadisk Arcania: Fall of Setarrif pro Gothic

Otázka zní: proč hrajeme RPG? Následovat by teď mohlo mnoho a mnoho odstavců, ale ať už jsou naše záminky pro hnití před obrazovkami jakékoliv, Fall of Setarrif je nevyvolá snad vůbec v nikom.

25.1.2012
SDÍLEJ:
Fotogalerie
13 fotografií
Samostatně hratelný datadisk Arcania: Fall of Setarrif k RPG titulu Arcania: Gothic 4.

Samostatně hratelný datadisk Arcania: Fall of Setarrif k RPG titulu Arcania: Gothic 4.Foto: archiv Eurogamer.cz

Prakticky vše, co lidem vadilo na původní, již tak nepříliš "RPGčkové" Arcania: Gothic IV (recenze, 6/10) - lineární průchod, za uši tahající dialogy, neuvěřitelnost světa, retardované RPG prvky - se vrací, leč umocněno na n-tou.

Aspoň, že autoři z německého Spellboundu a jejich zkrachovalí chlebodárci z JoWoodu se k tomu všemu postavili čelem a vyřešili ono nedorozumění s používáním slova "Gothic" v názvu. Od nynějška tedy již jen Arcania.

Dumám, jestli jsem někdy vůbec hrál triviálnější a plošší rádoby-RPG. Fall of Setarrif je tím nejřidším a nejprimitivnějším RPG odvarem, jaký jsem kdy okusil, a upřímně mě těší, že jsem nad ním nemusel protáčet bulvy déle, než tři hodiny.

Vývoj postavy k ničemu

Do nebe volajícím problémem hry je zpracování vývoje postavy. Nebo spíše absence de facto jakéhokoli vývoje postavy - chápejte, tohle je "RPG", kde se vaše postava ve svém zaměření nezlepšuje! Pokud si neimportujete geroje z Gothic IV, dostanete na výběr z űber-klišé trojice bojovník/lučištník/mág, přičemž každá postava má své stěžejní statistiky již na samém začátku vyhnané až ke stropu.

A kdyby náhodou ne, obdržíte pro jistotu snůšku zkušenostních bodů pro další investice. To znamená, že následné body, nasbírané klasicky za postupy na vyšší úrovně, chtě nechtě musíte investovat do schopností jiných, které nemají nic společného s vaším zaměřením a jsou mimochodem pouze recyklované z minule.

Žádná motivace

Spellbound ze sebe udělali designérské diletanty bez špetky citu pro balanc a krásně předvedli, že RPG bez faktického vývoje postavy nedokáže táhnout. Možná namítnete, že takové adventury přeci také umí vcucnout a táhnout, aniž by avatar byť jednou poskočil o úroveň výše - že propracované postavy, zajímavé úkoly a hlavně dobrý příběh postačí.

Inu, to je individuální otázkou, ale v našem případě stejně zcela nadbytečnou, protože Fall of Setarrif žádný z těchto pilířů stejně nepodporuje.

Nudné úkoly

Vyjma snad jednoho jediného vedlejšího úkolu hned na začátku hry ("Prosím, hrdino, zabij smečku vlků s červenými kukadly!"), se zbytek questování omezuje na tupě lineární, striktně příběhový, a pouze násilný postup vpřed. Rovnou za nosem, bez puzzlů a hádanek a dilemat, koridorem tvořeným do očí bijícími neviditelnými bariérami nebo repetitivními chodbami nudných dungeonů.

Absolutně zapomeňte na svobodné prozkoumávání světa - svět není volný, co do velikosti zhruba šestinový v porovnání s Arcanií, nikdy nevyzývá k vracení se… a hlavně v něm stejně není co k prozkoumávání. Questy tím pádem vlastně nejsou questy, nemáte šanci se jim vyhnout ani je nesplnit, stejně tak zapomeňte na činění rozhodnutí, jimiž perlil už před dekádou vydaný Gothic I.

Dialogy bez emocí

Co ale docela vzrušující je, to jsou místní dialogy - vážně, takhle špatný dabing, takhle mizernou gestikulaci, takhle stupidní věty a takhle bezpředmětné rozhovory ve hrách jen tak nezažijete! V bitce na život a na smrt zmlátíte známého Thoruse a on nato řekne: "Sakra…". Zcela bez emocí, bez špetky rozumu.

Po celou dobu hraní jsem neměl nejmenší zájem o místním dění, všechno mi bylo ukradené, nic jsem neprožíval a většina obyvatelstva mě vysloveně iritovala. Proč bych měl chtít zachraňovat nepřirozeně umělý svět, na němž mi nezáleží a beztak je celý prázdný?

Alespoň povedená grafika

A tak jediné, co na přídavku musím upřímně ocenit (vyjma extrémně krátké hrací doby), je jeho audiovizuální zpracování. Přirozeně běží na pohledném enginu originálu, hra vypadá pěkně i ostře a nebýt souboje neustále o tom samém, koukalo by se na ně slušně. Efekty kouzel jsou super a k tomu hraje velice příjemný soundtrack.

Fall of Setarrif se sice hraje i sleduje "oukej", a tak nějak jím v klidu bezmyšlenkovitě proplujete. Načež si však poklepete na čelo, proč jste právě strávili tři hodiny se hrou, která vaše hráčské já nikterak neobohatila, která byla naprosto mdlá, povrchní, zapomenutelná a ve výsledku zcela zbytečná. Už teď po tomto datadisku neštěkne ani pes a za to zaslouží kostičku.

VERDIKT: Navrhuji přejmenovat na FAIL of Setariff! I původní Arcania vedle tohoto datadisku rázem působí jako nesmírně komplexní, propracovaný, variabilní a náročný RPG epos… ačkoliv jím vůbec není. Ale aspoň byl zábavný a člověk se při hraní necítil provinile, že ztrácí čas. Hodnocení: 3/10.
25.1.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Poškozenou halu v České Třeboví opraví
18

OBRAZEM: Zřícenou střechu sportovní haly postaví znovu

Michal Pavlata.
5

Zemřel herec, dabér a publicista Michal Pavlata

Konec twitteru na vnitru. Zaměstnanci retweetnuli nelichotivé foto z inaugurace

Americké ministerstvo vnitra dostalo pokyn uzavřít všechny své twitterové účty poté, co na jednom z nich jeho zaměstnanci retweetnuli nelichotivé porovnání fotek z inaugurace exprezidenta Baracka Obamy a nynějšího šéfa Bílého domu Donalda Trumpa. 

Zaorálek: Češi a Němci nejsou jen sousedé, ale i partneři

Česko-německá deklarace před 20 lety pootočila vzájemné vztahy obou zemí směrem do budoucna a umožnila jim spolupracovat, řekl ministr zahraničí Lubomír Zaorálek (ČSSD). Podle šéfa české diplomacie význam deklarace, v níž se vlády obou států zavázaly, že se nebudou vracet k minulým křivdám, trvá i dnes. Češi a Němci díky ní jsou nejen sousedy, ale i významnými partnery.

AKTUALIZOVÁNO

Ze zavaleného hotelu v Itálii se zachránilo 11 lidí, pět zahynulo

Z trosek lavinou zasypaného hotelu ve střední Itálii záchranáři v noci na dnešek vyprostili další čtyři živé lidi. Podle čerstvé bilance se tak zachránilo 11 lidí, potvrzeno je pět mrtvých. Úřady provincie Pescara dnes oznámily, že nejméně 23 lidí se stále pohřešuje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies