VYBERTE SI REGION

Zbytečný datadisk Arcania: Fall of Setarrif pro Gothic

Otázka zní: proč hrajeme RPG? Následovat by teď mohlo mnoho a mnoho odstavců, ale ať už jsou naše záminky pro hnití před obrazovkami jakékoliv, Fall of Setarrif je nevyvolá snad vůbec v nikom.

25.1.2012
SDÍLEJ:

Samostatně hratelný datadisk Arcania: Fall of Setarrif k RPG titulu Arcania: Gothic 4.Foto: archiv Eurogamer.cz

Prakticky vše, co lidem vadilo na původní, již tak nepříliš "RPGčkové" Arcania: Gothic IV (recenze, 6/10) - lineární průchod, za uši tahající dialogy, neuvěřitelnost světa, retardované RPG prvky - se vrací, leč umocněno na n-tou.

Aspoň, že autoři z německého Spellboundu a jejich zkrachovalí chlebodárci z JoWoodu se k tomu všemu postavili čelem a vyřešili ono nedorozumění s používáním slova "Gothic" v názvu. Od nynějška tedy již jen Arcania.

Dumám, jestli jsem někdy vůbec hrál triviálnější a plošší rádoby-RPG. Fall of Setarrif je tím nejřidším a nejprimitivnějším RPG odvarem, jaký jsem kdy okusil, a upřímně mě těší, že jsem nad ním nemusel protáčet bulvy déle, než tři hodiny.

Vývoj postavy k ničemu

Do nebe volajícím problémem hry je zpracování vývoje postavy. Nebo spíše absence de facto jakéhokoli vývoje postavy - chápejte, tohle je "RPG", kde se vaše postava ve svém zaměření nezlepšuje! Pokud si neimportujete geroje z Gothic IV, dostanete na výběr z űber-klišé trojice bojovník/lučištník/mág, přičemž každá postava má své stěžejní statistiky již na samém začátku vyhnané až ke stropu.

A kdyby náhodou ne, obdržíte pro jistotu snůšku zkušenostních bodů pro další investice. To znamená, že následné body, nasbírané klasicky za postupy na vyšší úrovně, chtě nechtě musíte investovat do schopností jiných, které nemají nic společného s vaším zaměřením a jsou mimochodem pouze recyklované z minule.

Žádná motivace

Spellbound ze sebe udělali designérské diletanty bez špetky citu pro balanc a krásně předvedli, že RPG bez faktického vývoje postavy nedokáže táhnout. Možná namítnete, že takové adventury přeci také umí vcucnout a táhnout, aniž by avatar byť jednou poskočil o úroveň výše - že propracované postavy, zajímavé úkoly a hlavně dobrý příběh postačí.

Inu, to je individuální otázkou, ale v našem případě stejně zcela nadbytečnou, protože Fall of Setarrif žádný z těchto pilířů stejně nepodporuje.

Nudné úkoly

Vyjma snad jednoho jediného vedlejšího úkolu hned na začátku hry ("Prosím, hrdino, zabij smečku vlků s červenými kukadly!"), se zbytek questování omezuje na tupě lineární, striktně příběhový, a pouze násilný postup vpřed. Rovnou za nosem, bez puzzlů a hádanek a dilemat, koridorem tvořeným do očí bijícími neviditelnými bariérami nebo repetitivními chodbami nudných dungeonů.

Absolutně zapomeňte na svobodné prozkoumávání světa - svět není volný, co do velikosti zhruba šestinový v porovnání s Arcanií, nikdy nevyzývá k vracení se… a hlavně v něm stejně není co k prozkoumávání. Questy tím pádem vlastně nejsou questy, nemáte šanci se jim vyhnout ani je nesplnit, stejně tak zapomeňte na činění rozhodnutí, jimiž perlil už před dekádou vydaný Gothic I.

Dialogy bez emocí

Co ale docela vzrušující je, to jsou místní dialogy - vážně, takhle špatný dabing, takhle mizernou gestikulaci, takhle stupidní věty a takhle bezpředmětné rozhovory ve hrách jen tak nezažijete! V bitce na život a na smrt zmlátíte známého Thoruse a on nato řekne: "Sakra…". Zcela bez emocí, bez špetky rozumu.

Po celou dobu hraní jsem neměl nejmenší zájem o místním dění, všechno mi bylo ukradené, nic jsem neprožíval a většina obyvatelstva mě vysloveně iritovala. Proč bych měl chtít zachraňovat nepřirozeně umělý svět, na němž mi nezáleží a beztak je celý prázdný?

Alespoň povedená grafika

A tak jediné, co na přídavku musím upřímně ocenit (vyjma extrémně krátké hrací doby), je jeho audiovizuální zpracování. Přirozeně běží na pohledném enginu originálu, hra vypadá pěkně i ostře a nebýt souboje neustále o tom samém, koukalo by se na ně slušně. Efekty kouzel jsou super a k tomu hraje velice příjemný soundtrack.

Fall of Setarrif se sice hraje i sleduje "oukej", a tak nějak jím v klidu bezmyšlenkovitě proplujete. Načež si však poklepete na čelo, proč jste právě strávili tři hodiny se hrou, která vaše hráčské já nikterak neobohatila, která byla naprosto mdlá, povrchní, zapomenutelná a ve výsledku zcela zbytečná. Už teď po tomto datadisku neštěkne ani pes a za to zaslouží kostičku.

VERDIKT: Navrhuji přejmenovat na FAIL of Setariff! I původní Arcania vedle tohoto datadisku rázem působí jako nesmírně komplexní, propracovaný, variabilní a náročný RPG epos… ačkoliv jím vůbec není. Ale aspoň byl zábavný a člověk se při hraní necítil provinile, že ztrácí čas. Hodnocení: 3/10.
25.1.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies