Annie Lennox zničí svět písněmi

RECENZE - Nové album Songs Of Mass Destruction je smutné, ironické, bojovné a hlavně dobré.

11.10.2007

KRÁLOVNA BÍLÉHO SOULU. Annie Lennox obžalovává svět z agrese.Foto: Sony BMG

Umělci obvykle tvrdí, že právě to nové album je nejlepší, jaké kdy natočili. Říká to i „královna bílého soulu“ Annie Lennox – a zřejmě má pravdu. Symbolicky pojmenovaná deska Songs Of Mass Destruction (Písně hromadného ničení) se dokáže zavrtat pěkně hluboko pod kůži. „Podařilo se mi dostat zatím nejblíže k citové autenticitě, o kterou jsem usilovala na všech svých nahrávkách, k onomu stavu na rozhraní krásy, touhy a smutku,“ uvádí Annie Lennox ve zprávě pro tisk.

Převládající náladou písní je smutek, dominují mollové harmonie. Hlas Annie Lennox snad ještě nikdy nezněl tak hořce. „Když se rozhlédnu po světě, vidím šílené místo plné násilí, agrese a selhávající komunikace,“ vysvětluje paní Annie rozpoložení, ve kterém napsala většinu písní. To však neznamená, že jen pofňukává nad krutostí života, to by nebylo „silné ženě“ podobné. Krasosmutné písničkové obžaloby Annie Lennox zahrnují jistou urputnou bojovnost i sebeironické osténky.

Třeba ve skladbě Ghost In My Machine podtrhne textové poselství „přemýšlela jsem až příliš / brečela jsem až příliš / tak zahoďme tu bolest“ málem bujarý hudební doprovod šmrncnutý cajunem. Chorál bojovnic Zmíněnou bojovnost za „lepší příští“ nejlépe demonstrují skladby Womankind či Sing. V obou písních Annie tematizuje feminismus. Velmi moudře, nutno dodat. V případě Womankind jde o zdánlivě prosté ženské přání nalézat partnery doopravdy rovnocenné a skutečně rozhodovat o svém osudu.

Téma boje afrických žen proti AIDS, tedy za dostupnost vzdělání a lékařské péče, vzala Lennox za své již před lety. Během cest do Afriky se zapojila i do „osvětového“ programu Nelsona Mandely. V případě písně Sing se jí ovšem povedl husarský kousek v duchu lidumilů Geldofa či Bona. „Napsala jsem dopis třiadvaceti nejznámějším zpěvačkám, ať se ke mně v téhle písni připojí. Všechny souhlasily,“ vysvětluje Lennox vznik nahrávky, ve které jí přizvukuje skutečně hvězdný ženský sbor. Namátkou Shakira, Madonna, Faith Hill, Joss Stone, Celine Dion, Dido, Gladys Knight nebo Pink.

Ať už si myslíme o charitativních a politických aktivitách umělců cokoliv, skladba Sing zní naléhavě a s gospelovou silou. Výtěžek z prodeje singlu se bude v jihoafrických zemích, kde je virem HIV nakaženo kolem 20 procent dospělé populace, hodit.

Asi největší údiv vzbuzuje, kterak zní album romanticky a přitom se se svým obsahem romantickým kýčům zdaleka vyhne. Rozhodně bychom měli brát tuto Dámu bez kamélií, zato s hůlkou v ruce, vážně.

Annie Lennox: Songs Of Mass Destruction
Vydavatel:RCA/SonyBMG, 46:59 min.