VYBERTE SI REGION

Skladatel Wildhorn: Carmen se moc povedla

Východní Čechy - Ve čtvrtek se v pražském Hudebním divadle Karlín konala světová premiéra muzikálu Carmen, kterou americký hudební skladatel Frank Wildhorn (49) napsal pro Lucii Bílou. To byl důvod blíže ho představit i našim čtenářům.

3.10.2008
SDÍLEJ:

Lucie BíláFoto: DENÍK/Ivars Gravlejs

Před devíti lety jsi prý na newyorské Broadwayi způsobil pěkný rozruch a jednou provždy jsi se zapsal do její historie. Co jsi to tenkrát v New Yorku způsobil?
Nic tak zázračného se vlastně nestalo. Jen jsem se po dvaadvaceti letech stal prvním Američanem, kterému se na Broadwayi hrály tři muzikály současně – Jekyll & Hyde, The Scarlet Pimpernel (Šarlatový bedrník) a The Civil War (Občanská válka). To se naposledy podařilo klasikovi amerického muzikálu – hudebnímu skladateli Richardovi Rodgersovi. Já na Broadwayi uspěl v době, kdy tuhle newyorskou ulici i takřka celý muzikálový svět ovládl Brit Andrew Lloyd Webber se svými muzikály. Cením si i toho, že tyhle tři muzikály byly dohromady celkem desetkrát nominovány na nejprestižnější newyorské divadelní ceny Tony, které ve světě muzikálu znamenají totéž, co Oscaři ve světě filmu.

Broadway ti pak ale ukázala záda.
Popravdě řečeno, já jsem nikdy neusiloval o to, aby se má díla hrála na Broadwayi. Broadway nemá ráda mne a já ji. Respektive se nesnáším s kritiky, kteří píší o broadwayských muzikálech. Kde mohou, tak mne natřou bez ohledu na to, že mé muzikály mají úspěch u normálních diváků, kteří se na ně vracejí. Někteří viděli mého Jekylla více než stokrát a to je pro mne mnohem důležitější, než názory nějakých zakomplexovaných pisálků. Jekyll & Hyde se na Broadwayi i přes nepřízeň kritiků hrál v letech 1997 až 2001 celkem 1 500 krát. Na Broadwayi byl před třemi lety po 157 regulérně odehraných představeních kvůli špatným recenzím stažen z repertoáru můj muzikál Dracula. Ne proto, že by se nelíbil divákům, protože ti, když na něho přišli, odcházeli nadšení. O stažení tohoto díla rozhodly dvě nepříznivé recenze v přeceňovaných newyorských listech, hlavně kritika v New York Times, které ovlivnily sponzory natolik, že ti přestali podporovat promotion našeho muzikálu nejen v New Yorku, ale doslova po celých USA. Takže důvodů milovat Broadway zase tolik nemám a jednou jsem se dokonce zařekl, že na ní už nikdy žádný svůj muzikál neuvedu. Ale nikdy neříkej nikdy, protože teď mne producenti přesvědčili, abych pro Broadway napsal muzikál Bonnie a Clyde na motivy dnes už legendárního stejnojmenného filmu v hlavních rolích s Warrenem Beattym a Faye Dunawayovou.

V poslední době jsi se svými muzikály domestikoval v zemích střední Evropy, z nichž některé jsi tu dokonce uvedl ve světové premiéře. Proč?
Muzikálům, i když jsem jich už skutečně několik napsal a pár jich ještě určitě napíšu, jsem ale nikdy absolutně nepropadl. Co je ale pro mne absolutně nejdůležitější a na čem mi také nejvíc záleží je, aby lidé měli moji hudbu rádi, těšila je a stala se součástí jejich životů. Ničemu se nebráním. Ale nezešílím, když už s Broadwayí nebudu mít nic společného. Na světě je totiž spousta jiných míst, kde mohu se svou hudbou, se svými písněmi nebo muzikály uspět. A tak byl před dvěma lety v Budapešti ve světové premiéře uveden můj muzikál Rudolf – poslední polibek o tragickém a dosud dostatečně neobjasněném konci syna císaře Františka Josefa I. a císařovny Alžběty, zvané Sissi. O konci korunního prince Rudolfa na loveckém zámečku v Mayerlingu. Příští rok by měl být tenhle muzikál uveden ve Vídni. A teď měl v Praze světovou premiéru můj muzikál Carmen.

To ale není tvůj první muzikál, který byl v Praze uveden.
Před třemi lety Hudební divadlo Karlín uvedlo českou premiéru mého prvního a zatím nejúspěšnějšího muzikálu Jekyll & Hyde. Pražská verze tohoto muzikálu mne nadchla, okouzlila. Kostýmy, výpravou, režií, pěveckými a hereckými výkony a zvláště pak výkonem celého orchestru Hudebního divadla Karlín pod taktovkou Alexandra Freye, který také pražskou verzi hudebně nastudoval. Když jsme natáčeli na 2 CD Jekylla & Hyda v americkém Houstonu, měli jsme v orchestru 52 muzikantů. A to šlo o nahrávání 2 CD s celým muzikálem. V Praze se na každém představení podílel jednatřicetičlenný orchestr, což se zatím nestalo nikde jinde na světě. Proto jsem se už v roce 2005 rozhodl, že se do Prahy musím vrátit. Zatoužil jsem, aby se některý z mých muzikálů dočkal své celosvětové premiéry v původní historické budově Hudebního divadla Karlín, která byla v roce 2002 poškozena povodněmi a vstala jak Fénix z popela. Když jsem pak viděl loni v Lucerně koncert Lucie Bílé, bylo mi jasné, že role Carmen je pro ni naprosto ideální a že by bylo skvělé, kdyby měla mé písně i ve svém běžném repertoáru. Je jen škoda, že Lucie Bílá neumí anglicky. Ani se nesnaží s tím něco udělat. Kdyby se do angličtiny pustila, to by pak mnohé světové hvězdy přišly o práci a Broadway by jí ležela u nohou. Karlínská Carmen se moc povedla a vedle Lucie mne nadchla i režie Gabriela Barre, choreografie, úžasná výprava a kostýmy nebo výkony Václava Noida Bárty, Dashy, Pavly Břínkové nebo Roberta Jíchy. A pochopitelně naprosto úžasný Jiří Korn. Nedovedu pochopit, že se ve světě muzikálu víc neprosadil. Rád bych v Praze ve světové premiéře uvedl i svůj další muzikál Cyrano z Bergeracu.

Co tě při psaní tohoto muzikálu inspirovalo?
Pochopitelně španělské rytmy, bez nichž by Carmen nebyla Carmen. Tenhle muzikál jsem stvořil spolu s libretistou Normanem Allenem a textařem Jackem Murphym a inspirovat jsme se nechali slavným románem francouzského romanopisce Prospera Mérimée Carmen z roku 1845, podle něhož v roce 1875 napsal Georges Bizet slavnou stejnojmennou operu. Autorem českého libreta je Adam Novák.

Ví se o tobě, že máš slabost pro velké hlasy.

Ty prostě miluju. Však taky mé písně nazpívali zpěváci a zpěvačky se skutečně velkými a krásnými hlasy – soulové zpěvačky Natalie Cole a Patti LaBelle, muzikálová diva Liza Minelli, černošský entertainer Sammy Davis Jr., country bard Kenny Rogers, americký Karel Gott Johnny Mathis nebo skutečný Karel Gott, se kterým jsi mne seznámil právě ty. Nejvíc jsem ale hrdý na píseň When Do Broken Hearts Go, kterou jsem před jednadvaceti lety napsal pro Whitney Houston. Stanula tenkrát na prvních místech hitparád ve 46 zemích světa a dodnes se jí prodalo přes 26 milionů.

Díky za rozhovor. A přeji ti, abys takových písní jako pro zpěvačku Whitney Houston napsal ještě nejméně tucet a aby některý z tvých muzikálů uspěl jako tvůj první muzikál Jekyll & Hyde. Momentálně se totiž hraje ve 450 divadlech dvaačtyřiceti zemí světa.

Jan Adam

3.10.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Hasiči přejeli hocha, chvátali k požáru. Policie: Nešťastná náhoda

Krucemburk – Havlíčkobrodští kriminalisté uzavřeli vyšetřování nehody z letošního června, při níž hasiči na závodech dračích lodí v Krucemburku na Havlíčkobrodsku přejeli desetiletého chlapce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies