Krátce po osmé hodině večerní zhasínají světla. Hledištěm bohužel stále proudí davy opozdilců a hledají své místo. Nepříjemně to ruší.
Ochranka dost nekompromisně hlídá, aby nikdo z hostů nenatáčel videa, a nesmělo se ani fotit. Konečně tedy atmosféru nekazily svítící displeje.
Vzápětí se ozývá syrový hlas jedné z největších legend bigbítu. „Bob Dylan má hlas jako písek a lepidlo," prohlásil kdysi David Bowie. Nositel Nobelovy ceny za literaturu nikdy nepatřil ke zpěvákům s dokonalým vokálem a intonací.

JAZZOVÉ ŠLÁGRY

Byly časy, kdy mu to tolik nezpívalo, dnes ale našel tu vhodnou polohu. Sedí mu swingové pecky a válí v nich obdobně jako Louis Armstrong.

Americký muzikant a zpěvák Bob Dylan.
Bob Dylan převzal ve Stockholmu Nobelovu cenu za literaturu

A proč právě tento příměr? Dylan na svých deskách cover verzí Shadows in the Night (2015), Fallen Angels (2016) a trojalbu Triplicate (2017) přezpíval songy, které v minulosti nahrál například Frank Sinatra.

Překvapil také zajímavou interpretací známého amerického muzikálového šlágru s tklivou melodií Stormy Weather, kterou s oblibou hrávají s českým textem Melody Makers Ondřeje Havelky. Bobovo provedení jako snad jediné nepůsobí přehnaně pateticky. Chyběly totiž lesy smyčců. To stejné se dá tvrdit u většiny swingových písní, které zazněly.

Zdroj: Youtube

PEČLIVÁ INTERPRETACE

Právě tyto kusy patřily k vrcholům večera. Dylan není z těch interpretů, kteří se ohlížejí na fanoušky. Svoje největší hity klidně vynechá.

Každé z písní věnoval náležitou péči. Dal si záležet na výslovnosti i frázování.

Bob Dylan.
Bob Dylan prý asi přijede v roce 2017 do Stockholmu

Posluchači ho mohli pozorovat nejčastěji ve dvou polohách: stojícího za klavírem na pravé straně pódia a uprostřed jeviště zpívajícího pouze s mikrofonem.

KLAVÍRNÍ ÚTOKY

Sem tam za klavír i usedl. Například v písni Duquesne Whistle z posledního autorského alba z roku 2012. Energická hitovka s chytlavou předehrou fanoušky nadchla. Jeden z výkladů textu, který Dylan napsal s textařem Grateful Dead Robertem Hunterem, tvrdí, že popisuje tornádo v Missouri a Illinois. Zároveň jde o název amerického vlaku, s čímž koresponduje i rytmus skladby, připomíná rozjetý rychlík.

Příznivci Boba Dylana si již stihli pojmenovat jeho nesystematickou hru na klavír. Mají pro ni vlastní terminus technicus: Piano Attacks. Volně přeloženo klavírní útoky nebo klavír útočí.

Zdroj: Youtube

SEHRANÁ KAPELA

Doprovodná kapela šlapala jako hodinky. Ne nadarmo se říká, že jde o jednu z nejlepších rock'n'rollových skupin.
Vystoupení přidával na kvalitě i perfektní zvuk ve všech koutech haly. Při prvních dvou písničkách byl na levé straně hůře slyšet zpěv, ale po chvíli to zvukaři dohnali.
Uznání si zaslouží sólový kytarista Charlie Sexton, kterému se podařilo sehrát s Dylanovým chaotickým klavírem.

Americký muzikant a zpěvák Bob Dylan.
Bob Dylan chystá největší výstavu svých obrazů v Londýně

PO KYTAŘE NESÁHL

Při písních Love Sick a Tangled Up In Blue v první polovině koncertu se zdálo, že zpěvák pošilhává po kytaře připravené v pravém rohu jeviště, jako by ho lákalo si zabrnkat pár taktů.

Rozloučil se přídavky Blowin' in the Wind, kterému svědčilo aranžmá s hou-slemi, a dalším velkým hitem Ballad of a Thin Man. Jde o jeden z jeho nejdiskutovanějších a nejobrazotvornějších textů. Nikdo vlastně netuší, co jím chce autor říci. Promlouvá v něm k fiktivní postavě Mr. Jonesovi.

Co hrál Bob Dylan ve Frankfurtu?

Things Have Changed, Don't Think Twice, It's All Right, Highway 61 Revisited, Beyond Here Lies Nothin', Why Try to Change Me Now (Cy Coleman cover), Pay in Blood, Melancholy Mood (Frank Sinatra cover), Duquesne Whistle, Stormy Weather (Harold Arlen cover), Tangled Up in Blue, Early Roman Kings, Spirit on the Water, Love Sick, All or Nothing at All, (Frank Sinatra cover), Desolation Row, Soon After Midnight, That Old Black Magic (Johnny Mercer cover), Long and Wasted Years, Autumn Leaves (Yves Montand cover), Přídavky: Blowin' in the Wind, Ballad of a Thin Man