VYBERTE SI REGION

Bubeník kapely Zrní Ondřej Slavík: Inspiroval mě Václav Havel

Kladno /ROZHOVOR/ - Že skupina Zrní dostala hudební cenu Anděl v kategorii Objev roku, už ví kde kdo. Ale ne každý ví, že bubeník z této kapely Ondřej Slavík působí v rámci kladenské organizace společnosti Člověk v tísni jako dobrovolník, který pomáhá dětem ze sociálně vyloučených rodin s učením. Této aktivitě se věnuje zhruba dva roky, a jak říká, učení je po hudbě jeho nejoblíbenější činnost.

3.5.2013 1
SDÍLEJ:

Bubeník kapely Zrní Ondřej Slavík působí v rámci kladenské organizace společnosti Člověk v tísni jako dobrovolník, který pomáhá dětem ze sociálně vyloučených rodin s učením.Foto: Deník

Co vás vedlo k tomu, abyste se stal dobrovolníkem?

Jedním z prvních impulsů bylo, když umřel Václav Havel. Měl jsem ho rád a motivovalo mě to k tomu, abych i já nějakým způsobem aktivně šířil dobro. Někde jsem viděl plakát, kde hledala organizace Člověk v tísni dobrovolníky pod heslem Daruj dvě hodiny týdně. Tak jsem tam zavolal a od té doby pomáhám.

Jakým způsobem pomáháte?

Působím jako lektor, to znamená, že doučuji. Chodím do domácností, kde je sociálně složitější prostředí. Mimoto jsme jako skupina byli třeba v kladenských základních školách, kde jsme s žáky hráli hru modelující skutečný život.

Kolik je dětem, které doučujete?

Většinou navštěvují druhý stupeň základní školy.

Jaké to je přijít do rodiny a začít učit neznámého žáka?

Vždy jsem se setkal jen s velmi příjemnými reakcemi. Rodiny jsou za pomoc skutečně rády. Vždy mě přivítají, a i žáci, které doučuji, jsou skutečně chytří kluci. Sociální situace je jedna věc, ale snaha a inteligence věc druhá. Potěšila mě i reakce žáka, jenž po skončení do- učování reagoval: „To už je konec, to je škoda…" Dávají najevo, že je učení baví, a ne, že je nezajímá.

Které předměty doučujete?

Často si vezmu žákovskou knihu a tam, kde to vázne, pomáhám. Většinou to bývá spíše s těmi exaktními předměty. Takových nás není moc, většinou jako dobrovolníci působí lidé zaměření spíše humanitně. Já jsem studoval na ČVUT elektroniku a sdělovací techniku. Ale pomáhám třeba i s angličtinou nebo přírodovědou.

Chtějí po vás rodiny pomoc i v jiných oblastech?

Když by rodina chtěla řešit jakékoli sociální věci, s námi dobrovolníky to nejde. To už řeší koordinátorka společnosti Člověk v tísni. Dobrovolníci jejich dotaz pouze mohou směrovat dál, ale podle pravidel do toho nesmíme zasahovat.

Dostáváte děti, se kterými pracujete, nastálo, nebo si je dobrovolníci střídají?

Máme vždy jednoho konkrétního žáka, loni jsem učil jednoho kluka a teď mám dalšího po celý školní rok.

Jak vypadá samotné doučování?

Kromě vysvětlování školní látky je součástí lekcí i povídání. Snažíme se mít dobrý vliv na toho člověka. Navíc máme smlouvu s Člověkem tísni a tam se zavazujeme, že budeme chodit včas, dobře připravení a podobně.

Myslíte, že na kluky více zapůsobí učitel mužského pohlaví?

Řekl bych, že ano, působí jako vzor a může taky mít větší autoritu. Doučování mám strašně rád obecně. Někomu pomáháte, ale zároveň vám to i dává dobrý pocit, když se tomu dotyčnému daří. Také to nabourává předsudky. Když se trochu člověk seznámí s tím prostředím, vidí, že to není tak jednoduché. Aby se dotyčný z toho vymanil, musí být skutečně osobnost, aby se dostal výš. Na druhou stranu mívají tito lidé v bytě často více uklizeno než ti, kteří sociálně vyloučení nejsou.

Setkal jste se někdy s negativní reakcí?

Když děti umíte zaujmout, tak i ti, o kterých nám jejich učitelé říkali, že jsou problematičtí, se chovali naopak výborně, aktivně se zapojovali a podobně. Nemám žádnou negativní zkušenost.

Co se vám osobně nezdá na českém školství?

Myslím, že si vzdělání vážíme obecně málo, a proto v něm chybí i peníze. Pracují v něm i velmi dobří učitelé, ale také tam jsou i ti, kteří nemají přístup probouzející zájem a stále nutí jen k biflování. Individuální přístup může fungovat i ve třídě. Když pak má učitel snahu s žáky probrat i osobnější věci, tak je to o něčem jiném. Proto mě doučování tak baví. Už na vysoké škole jsem pomáhal středoškolákům s přípravou na maturitu a od té doby vím, že člověk skutečně může mít pozitivní vliv na studenta a i on zpětně na něj. Být učitel je hezké poslání a není to lehká práce.

Jak vnímáte postoj Kladeňáků k dobrovolnictví obecně?

Já si myslím, že Kladno je obecně laxní ve společenském životě. Hodně je tu podporován sport, hokej, ale kulturní a sociální život tady trochu pokulhává.

Co musí člověk tedy udělat proto, aby se stal dobrovolníkem?

Stačí jen kontaktovat kladenskou pobočku společnosti Člověk v tísni, konkrétně koordinátorku dobrovolníků Vendulu Karasovou mailem vendula.karasova@ clovekvtisni.cz.

Autor: Sandra Bejšáková

3.5.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Kardinálové chtějí od papeže odpověď, Vatikán mluví o skandálu

Vatikán - Za velmi vážný skandál označil předseda jednoho z nejvyšších soudů římskokatolické církve otevřený dopis čtveřice kardinálů, kterým žádají papeže o vyjasnění jeho názoru na rozvedené. Kardinálové z Německa, Itálie a USA odpověď Františka na svůj původní dotaz nedostali, proto s ním vyšli nedávno na veřejnost.

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies