CD Tipy XI: Recenze pěti alb

Praha - Jednou týdně si hudební kritik Michal Bystrov vybírá z bohaté nabídky našich vydavatelství pět nových CD. Sahá do všech žánrů populární, občas ale i vážné hudby, tak, aby si každý přišel na to svoje. Nová CD naleznete na naší kulturní stránce vždy v úterý. Dnes přišla na pořad alba první dámy českého bigbítu Věry Špinarové, dále Neala Diamonda, Michaela Bublého, také „bestofky“ Enyi a Seala.

8.12.2009 1

Věra ŠpinarováFoto: archiv

Neil Diamond: A Cherry Cherry Christmas

Neal Diamond

Rok po svém albovém comebacku Home After Dark přichází americký zpěvák, kytarista a skladatel Neil Diamond s vánoční deskou. V jeho kariéře je už třetí, ale někdejší lamač ženských srdcí si to může dovolit. Ještě před osmi lety totiž patřil – spolu s Barbrou Streisandovou a Eltonem Johnem – ke třem nejúspěšnějším umělcům v oblasti „současné hudby pro dospělé“ (jak v USA označují všechno, co neběží na MTV) a na kontě měl 115 milionů prodaných nosičů. V sedmdesátých a osmdesátých letech získal trochu neprávem nálepku popového seladona, nedávno se však vrátil ke kořenům, tedy k introvertnímu folkrocku s bluesovým a soulovým základem. Charisma prýštící z jeho nezaměnitelného hlasu nikdy nikdo nezpochybnil a nezklame vás ani na aktuální kompilaci A Cherry Cherry Christmas.
(Sony Music)

Michael Bublé: Crazy Love

Michael Buble

Mladí elegáni, kteří přizpůsobují swingové a jazzové standardy uchu dnešního průměrného posluchače, zhýčkaného nevrušivou libozvučností komerčních rádií, rostou v současném hudebním průmyslu jako houby po dešti. Chris Botti, Jamie Cullum, ale i taková Diana Krall dělají jazzu dílem užitečnou a dílem medvědí službu – tak jako Eric Clapton svým mnohostranným talentem rozporuplně posloužil starému dobrému blues. Z těchto poněkud učesaných a uhlazených muzikantů vychází kanadský zpěvák a herec Michael Bublé docela dobře, snad pro ten zvláštní bluesově-šansoniérský odstín, který v jeho hlasu nelze přeslechnout. Je v něm prostě něco opravdového, zemitého. Něco, co ho spojuje i s autorem titulního hitu Crazy Love Vanem Morrisonem.
(Warner / Reprise)

The Very Best Of Enya

Enya

Irská zpěvačka, skladatelka a klávesistka Enya (vlastním jménem Eithne Ní Bhraonáin) vydala své první, eponymní, album v roce 1987 a rok poté se definitivně prosadila s hitem Orinoco Flow. Aktuální výběr z její tvorby je už druhý – poprvé bilancovala před koncem devadesátých let. Dodejme, že za úspěchem hudebnice, která si dala umělecké jméno podle jedné irské bohyně, stojí ještě další lidé: producent Nicky Ryan (někdejší manažer příbuzensky zpřízněné skupiny Clannad) a jeho manželka Roma Ryanová, jež je Enyinou výhradní textařkou. Čas ukázal, že odvážné spojení keltských hudebních motivů s moderním syntezátorovým popem má na posluchače přímo magický účinek, o čemž svědčí více než 100 milionů prodaných alb.
(Warner Music)

Seal: Hits

Seal

S hitovou kompilací přichází v advetní době i britský zpěvák a skladatel nigerijsko-brazilského původu Seal. Tohoto originálního muzikanta bylo vždycky těžké zařadit. Už od časů svého největšího hitu Crazy působil tak trochu návštěvník z jiné planety, který se víceméně náhodou zabydlel ve škatulce novodobého černošského soulu. Náklonnost k tomuto žánru potvrdil v minulém roce vydáním výjimečného alba Soul, na němž se citlivě a zároveň nesmlouvavě zhostil starých dobrých šlágrů typu It’s A Man’s Man’s Man’s World. Přestože šestačtyřicetiletý Seal zatím natočil jen šest studiových alb, aktuální výběr devatenácti nejlepších písní dokazuje, že má přesto z čeho vybírat.
(Warner Music)

Věra Špinarová & Adam Pavlík Band: Největší hity LIVE

Věra Špinarová

Zpěvačka Věra Špinarová se na české hudební scéně pohybuje už přes třicet let. Po začátcích se skupinou Flemingo přešla ke kapele Majestic a nyní vystupuje s bigbítovým Adam Pavlík Bandem. I když ji zpěv nikdy nikdo neučil (původně měla být chemičkou), tato nesestřelitelná rocková „lejdy“, občas přezdívaná „česká Janis Joplin“ nebo „česká Tina Turner“ dodnes v rádiích zdatně konkuruje mnoha světovým hvězdám. Nejvíc fanoušků má na své rodné Moravě, a proto není divu, že si pro živou nahrávku (a zároveň první koncertní DVD) zvolila prostředí kulturního domu Poklad v Ostravě-Porubě, kde kdysi zahájila kariéru. Hity Meteor lásky a Bílá Jawa 250 neupadají díky zdravě tvrdému soundu Pavlíkova bandu do popových klišé a celá show se nese v rockerském duchu. Zajímavostí je písnička A co teď s raným textem Jarka Nohavici, zlatým hřebem je ale samozřejmě coververze Morriconovy árie z westernu Tenkrát na západě.
(Universal Music)