CD Tipy XV: Recenze pěti alb

Praha – I bez hudebního kritika Michala Bystrova, jakkoliv jeho odchodu želíme, naše rubrika pokračuje! Minirecenzí, jež by vám měly pomoci orientovat se na přeplněném trhu hudebních nosičů, „se ujali“ mladí žurnalisté, ti nejlepší studenti Vyšší odborné školy publicistiky. I oni sahají do všech žánrů populární, občas ale i vážné hudby, tak, aby si každý přišel na to svoje. Nová CD naleznete na naší kulturní stránce v úterý. Dnes přišla na pořad alba česká i zahraniční: Nové CD vydaly megapopulární Tři sestry, písničkářka Radůza, nový hudební projekt „se starým obsahem“ Neruda, ale i britský zpěvák Craig David a slavný metalista Serj Tankian.

27.4.2010

Lou Fanánek Hagen křtí v pražské Akropoli album LázničkyFoto: stránky skupiny

Tři sestry – Lázničky: Už 24 let na plech!

Nové CD Tří sester

K letošnímu čtyřiadvacátému výročí kapely si Tři sestry nadělily nejen nové CD s názvem Lázničky, na knižní pulty se také chystá jejich další kniha, pokračování titulu z roku 2000 s názvem Tři sestry – Hlavně, že je večírek. K tomu všemu měla Supice nedávno narozeniny a na Praze 4 byla otevřená další, již třetí „sesterská“ hospoda Na Staré Sokolovně. Tři sestry mají i po necelém čtvrt století nesmírné úspěchy, a to i přes kritiku nerudných recenzentů, kteří se obouvají do jejich stále stejného hudebního projevu. Fanánek a spol. jsou si svých „neoriginálních“ melodií a témat písní ovšem naprosto vědomi a zdá se, že nějaká kritika je nemůže v jejich spanilé jízdě rozhodit. Dokonce se tím vůbec netají – hned v první písni s názvem V pekle nebo v ráji se například dozvíme, že měnit svůj styl rozhodně nehodlají a že s deskou Lázničky nepřinášejí nic nového, neboť to přesně tak chtějí. Hudební kritici si mohou myslet své, nejdůležitější pro kapelu je vždy ohlas ze strany fanoušků. A ten je opět velmi pozitivní. Ti, co jsou se Sestrami „na plech“ již od jejich prvopočátků, zkrátka vědí, co mohou od kapely čekat. Nejspíš proto, že si punkrockové seskupení ponechává svoji stálou pozitivně-pivní image, jsou jeho členové i hudba pořád tolik oblíbení.

Radůza - Miluju vás: Intimní zpověď (nejen) harmoniky

Nové CD Radůzy

Talentovaná písničkářka Radůza na svém novém albu s názvem Miluju vás přináší sedmnáct nových autorských písní. Jarní album známé skladatelky je opět intimní zpovědí její duše. Kotouč je plný vnitřních prožitků, bolesti a urputného boje proti splínům. Prim hraje perfektní harmonika a Radůzin hluboký vokál, ostrý jako břitva. Zdá se, že nové album je na jednu stranu intimnější, ale svým způsobem i drsnější. Spojuje v sobě sílu pravé české písničky, to vše za podpory inteligentních emotivních textů, zápisníků duše. Miluju vás rozhodně dokáže zvednout ze židle. Příkladem může být kontrast v drsné skladbě Rixum Pix, po které pak následuje ukolébavka jako Zázrakem spíš, kde hlas Radůzy dostane tak jemný a lehký tón, že to je až k neuvěření. Písničkářka Radůza opět vytvořila pořádný český majstrštyk. Poctivé a vnímavé skladby pohladí nejen po duši a rozhodně by neměly chybět v kolekci každého hudebního fajnšmekra.

Neruda: Rockeři skákat nadšením asi nebudou

Nové CD Nerudy

Je to jen pár měsíců, co vznikla kapela Neruda, kterou tvoří renomovaní hudebníci: zpěvák Martin Ruppert, bubeník Miloš Dvořáček, kytaristé Lukáš Martínek a Petr Škarohlíd a baskytarista Roman Holý, který je známý klávesista mnoha uskupení, především Monkey Bussines. Žánrově patří debutové stejnojmenné album Neruda rocku. Mnozí rockeři se však mohou nad tímto počinem zasmát, protože Matěj Ruppert i Roman Holý jsou z kapel Monkey Business (funky) a G-point hunter (dance music / funky / rap). A tak se nabízí otázka, jak dva muzikanti, kteří se doteď věnovali jiným žánrům, mohou zvládnout rock? Na první poslech hudebně naprosto dokonale. Problém však nastává, když ve dvanácti nových skladbách začnete rozeznávat charakteristické rysy tvorby Romana Holého a Matěje Rupperta. Tak trochu vám totiž album začne připadat jako nějaká póza, často zbytečně opředená nechutnostmi (skladba Duchovní či Zajatci Testosteronu). Album je důkazem toho, že přestože Matěj Ruppert je zpěvák s neoddiskutovatelným talentem, do rocku se jeho hlas skutečně moc nehodí, obzvláště ve skladbě Vem šutr. Troufám si tvrdit, že rockeři si album poslechnou, ale nenadchne je. Nejšťastnější budou opět fanoušci Matěje Rupperta a Romana Holého.

Craig David - Signed Sealed Delivered: Neurazí, nenadchne

Nové CD Craiga Davida

Britský zpěvák Craig David, který zaujme vzhledem nejednu ženu, připravil pro své příznivce album plné coververzí hitů, které byly vydány pod hlavičkou vydavatelství Motown. Už samotný název nového alba Signed Sealed Delivered je převzatý z hitu Stevieho Wondera („Signed, Sealed, Delivered, I'm Yours"). Na albu se objevilo celkem dvanáct coververzí - například zesnulého Michaela Jacksona, Marvina Gaye či The Four Tops. Přestože je vše laděno do tanečních rytmů, nedá se říci, že by skladby nějak urážely originální verze. Album je sestaveno s citem a určitou ctí k velkým umělcům, což nebývá zvykem. Singlem se stále chytlavá skladba One more lie od The Four Tops, ke které byl natočen i povedený videoklip.

Serj Tankian – Elect The Dead Symphony: Dokonalý rock v orchestrálním kabátě

Nové CD Serje Tankiana

Tři roky od vydání úspěšného debutu Elect The Dead přichází libanonský rodák, lídr „odpočívajících“ rockmetalových velikánů System Of A Down, se svým zbrusu novým albem. A není to kotouč ledajaký. Na albu Elect The Dead Symphony najdeme téměř kompletní tracklist ze tři roky starého alba Elect The Dead. Většinou se stává, že přizváním orchestru se jakékoliv tvrdé album hodně změkčí. Smyčce a klavíry uhladí drsnost a z parádního nářezu zbyde jen plytký pop. V případě Elect The Dead Symphony to je poněkud jinak. Tankian svojí neskutečně charismatickou a inspirativní muziku orchestrem nezabil, jen jí dal nový rozměr. Místo elektriky nahodil akustiku, tuhle přidal smyčcovou sekci, tamhle klavír, jinde „najazzle“ obohatil rockovou tvrdost… Většina refrénů má navíc opravdu pompézní nájezd, jako v dramaticky vypjaté chvíli hollywoodského blockbusteru. O husí kůži ani nemluvě, ta spolehlivě funguje během poslechu celého alba. Staronové album Elect The Dead Symphony je opravdu povedeným kouskem. Orchestr je v módě a Serj Tankian se s ním popasoval více než dobře. Vlastně nejlépe, jak mohl.

Kateřina Mydlářová, Hana Brožková, Zdeňka Brychtová