VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vydavatelé opět zlevňují cédéčka. Musejí

PRAHA - Pirátské stahování hudby a vypalování má pro poctivce nakupující originální CD jeden pozitivní efekt. Donutilo vydavatele snížit ceny fyzických hudebních nosičů.

17.11.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Archiv

Otázkou zůstává, zda ke snížení cen nedošlo s křížkem po funuse, kdy už ani rozumné ceny nezabrání propadu trhu.

O kolik se zlevní

„Ceny nosičů klesají v průběhu posledních let hodně dramaticky. V současné době se maloobchodní cena našich titulů pohybuje kolem 300 Kč za domácí novinková alba, říká Tomáš Filip, generální ředitel české pobočky Universal Music.

Zlevňují i tituly zahraniční. Zatímco ještě nedávno se cena novinkových dlouhohrajících CD pohybovala v cenové hladině 500 až 600 Kč, dnes už za řadu alb zaplatíme méně než 400 Kč. Universal ve svých propagačních materiálech nazval svoji novou cenovou politiku „cenové zemětřesení“.

Nové comebackové 2CD Eagles nabízí za doporučenou cenu 279 Kč a slevy se týkají i dalších prioritních předvánočních titulů jako 50 Cent, Will IAmatd.

Výrazné zlevnění naplánovala pro letošní předvánoční trh i firma Sony BMG. „Domácí nosiče nabízíme v kategoriích 249 Kč a 299 Kč, výjimečně pak 349 Kč při speciálních edicích s nákladným obalem. Zahraniční áčkové desky (tj. tituly podporované velkou reklamní kampaní – pozn. aut.) prodáváme za doporučenou maloobchodní cenu 378 Kč,“ říká Romana Pašková, marketingová ředitelka české pobočky firmy.

„S londýnskou centrálou vedeme jednání o dalším snižování, za optimální považujeme dosáhnout ceny 299 Kč,“ dodává Pašková.

Nezávislí domácí vydavatelé Indies Scope zlevnili v průměru o 100 Kč, CD nabízejí v kategoriích 249 a 299 Kč. „My jako vydavatelé dostaneme zhruba polovinu této částky, zbytek je rabat pro distributory a prodejce,“ zdůrazňuje šéf firmy Milan Páleš.

Nízké ceny zahraničních titulů se v případě firem Universal Music a také EMI týkají tzv. lokálních verzí CD, tedy verzí se zmenšeným bookletem. „Cena standardních verzí CD postupně klesla na dnešních přibližně 400 Kč, zatímco lokální verze se nyní prodávají za 250 až 300 Kč,“ uvádí Filip.

„Vydávání levných lokálních verzí přispělo ke zvýšení kusových prodejů, které mnohdy přesahují i počet 10.000. Poměr prodaných CD s plným bookletem a lokálních verzí se v současnosti přibližuje až 90 % ve prospěch lokálních verzí. Je vidět, že lidé upřednostňují nižší cenu před hezkým obalem,“ dodává Filip.

Smutná zpráva pro milovníky CD coby artefaktů.

Sony BMG oproti Universalu a EMI ovšem booklety levnějších áčkových titulů neredukuje, proto jsou i zlevněné áčkové tituly stále o něco dražší než lokální vydání. „Za zmíněných 378 Kč nabízíme plnohodnotné verze,“ vysvětluje Pašková.

Ani výrazné zlevnění však hudební trh zřejmě nespasí. „Snížením ceny jsme zabránili dalšímu propadu a držíme krok s konkurencí, výrazný růst prodeje jsme nezaznamenali,“ říká Pašková. „Navzdory nárůstu počtu prodaných nosičů korunové obraty stále klesají v důsledku snížení cen,“ potvrzuje Filip.

Velký prostor pro slevu tradičně nabízejí reedice alb, jejichž vydání nevyžaduje krom nákladů na výrobu, popřípadě remastering, další podstatné vstupní investice.

„Prodejní úspěch mají naše levné reedice ve slider boxech. Nelze je ovšem srovnávat s novinkami, jedná se totiž výhradně o osvědčené prodejní trháky, které již v minulosti za plnou cenu dosáhly vysokých prodejů. Prodej „sliders“ je spíše příklad dobré práce s back-katalogem. Prodeje se pohybují v maximální hladině kolem tří tisíc kusů při pultové ceně 249 Kč,“ vysvětluje Pašková.

Anketa mezi vydavateli: Není na zlevňování CD už pozdě?

Romana Pašková, marketingová ředitelka české pobočky Sony BMG:
Ano, je. Zlevnění skutečně přišlo v době, kdy si album umí vypálit víceméně každý. Originální nahrávky si pořizují skuteční fanoušci, kteří si vytvářejí sbírky cédéček, pro ně pak další snižování ceny fyzického nosiče není tolik důležité.

Tomáš Filip, generální ředitel české pobočky Universal Music:
Je pozdě, vývoj našeho trhu má zpoždění vůči západním trhům a to je velká nevýhoda. Posluchači si příliš zvykli na stahování zdarma. Nicméně věřím, že se nám podaří najít kompromis.

Milan Páleš, majitel Indies Scope:
Na zlevňování není nikdy pozdě. Pokud si někdo chce cédéčko koupit, nízkou cenu určitě přivítá. Pokud někdo krade hudbu na internetu, bude pro něho i 100 korun za cédéčko hodně a nikdy si nic nekoupí.

Pro zvětšení klikněte na grafiku!

17.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zaměstnanci slovenského Volkswagenu stávkují za vyšší mzdy.
5

Stávka v bratislavském VW končí, zaměstnanci se dočkají vyšších mezd

Kuchař Michael Solnička alias Mr. Steak bude od podzimu šéfkuchařem nového steakového restaurantu v Olomouci.
1 2

Mr. Steak: Gastronomický boom? Olomouc teď dává zbytku republiky na frak

Maketa Německého domu v Brně stojí načerno. Nemá stavební povolení

Brno porušuje skrz své turistické centrum zákon, obvinil šéf brněnských občanských demokratů Robert Kerndl současné vedení magistrátu. Problém vidí v maketě Německého domu na Moravském náměstí. „Musí mít stavební povolení a územní rozhodnutí, které nemá. Jde o černou stavbu," uvedl Kerndl.

Babiš opět zrušil návštěvu České televize. Mám důležitější věci, sdělil

/ANKETA/ Předseda ANO Andrej Babiš se opět nedorazil na politickou debatu Otázky Václava Moravce v České televizi. Účast v dnešním přímém přenosu podle moderátora pořadu Moravce Babiš původně slíbil, ale pak ji zrušil kvůli nemoci člena rodiny.

AKTUALIZUJEME

V Kolumbii se potopila loď se 150 turisty na palubě

/VIDEO/ Ve vodní nádrži Guatapé na severovýchodě Kolumbie se potopila třípatrová turistická loď s přibližně 150 pasažéry.

Hurá do plavek! Ale do jakých? Hitem jsou jednodílné, radí ostravský stylista

Léto. Rtuť teploměru šplhá výš a výš. Oblékáme se do koupacího oděvu, jehož historie sahá až do antického Řecka. Po jakém typu plavek ale letos mají ženy sáhnout? Co zrovna letí?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies