Celovečerní hudební projekt ušitý na míru světově známé operní pěvkyni Soni Červené nabídne divadlo Reduta. Bude to už podruhé tento týden, co mohou brněnští milovníci opery zhlédnout představení na politické téma. V pátek to byl revoluční rok, v sobotu proces s Miladou Horákovou. Na opeře Zítra se bude… spolupracuje hudební festival Dokořán s brněnským Národním divadlem.
„Od počátku nám bylo jasné, že se zaměříme na osud nějaké významné české ženy a brzy jsme dospěli k závěru, že těžko najdeme téma důležitější a ve své zrůdnosti více fascinující, než jaký nabízí komunistický proces s doktorkou Miladou Horákovou,“ vysvětlil autor hudby Aleš Březina.
Operu Jiřího Nekvasila uvedlo premiérově pražské divadlo Kolowrat letos v dubnu. Kritika, s níž se inscenace setkala, byla víc než přívětivá. Zvláštní dík věnovali recenzenti hlavní představitelce Soně Červené. „Opera Zítra se bude…stejně jako opera Mai 68, kterou jsme v premiéře uvedli v pátek v Mahenově divadle, vznikla na objednávku Národního divadla Praha. Jiří Nekvasil pomohl na svět desítkám českých oper. Z reakcí diváků víme, že je to hra velice sugestivní,“ naznačil ředitel brněnského národního divadla Daniel Dvořák.
Právě s operou Zítra se bude…hostuje Národní divadlo Brno na Mezinárodním festivalu Dokořán Městského divadla Brno. Uvedením opery v sobotu ve čtyři hodiny odpoledne v Redutě na čtvrtém festivalovém ročníku skoro zakončí osmidenní festival. Úplně poslední festivalovou inscenací bude totiž hostování Divadla v Dlouhé z Prahy v půl sedmé večer na činoherní scéně Městského divadla. Jedním z vrcholů festivalu tak má být inscenace Maškaráda čili Fantom opery.
„Vycházíme za hranice našeho divadla a spolupracujeme tak s Národním divadlem Brno, protože sledujeme společnou úvahu všech brněnských divadel podílet se společně na divadelní tvorbě,“ vysvětlil umělecký šéf muzikálu Městského divadla Petr Gazdík.
Autoři Libreta Aleš Březina a Jiří Nekvasil vycházeli z autentických dobových textů, donedávna nepřístupných. „Tyto originální materiály fascinují pokorou a smířlivostí Milady Horákové, proti níž stojí hysterie a nevzdělanost prokurátorů a celé soudní mašinérie,“ řekl Březina. Celý proces byl tak inscenací sám o sobě, která využívala všechny možnosti tehdejších masmédií s cílem zastrašit a násilně sjednotit „pracující lid“.
„O spolupráci na textu jsem požádal Jiřího Nekvasila, který pomohl převést množství autentických dokumentů do zavřeného jevištního tvaru. Ústřední postavou naší opery není Milada Horáková, ale proces proti ní, který ve svém neodvratném směřování k vraždě hlavní představitelky a mnoha jejích spoluobžalovaných, nese rysy antické tragédie,“ uvedl Březina.
Slova „zítra se bude“, která autoři použili pro název opery, pocházejí z rané básně Pavla Kohouta. „Závěrečnou řeč Milady Horákové zpívá polyfonní sbor. Dodává tak na tragičnosti sdělení,“ poukázala ředitelka festivalu Dokořán Sylvie Pospíšilová.
Jedinečné operní představení Zítra se bude…začíná ve čtyři hodiny odpoledne na scéně divadla Reduta. Vedle Soni Červené coby Milady Horákové si zahraje Jan Mikušek a Kühnův dětský sbor, Canti di Praga a Instrumentální soubor PurPur.