Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chvilky vzrušení mezi zvukem a tichem

Praha - Tuto sobotu se do pražského Divadla Archa vrátí klasici „hlukové hudby“ Einstürzende Neubauten.

17.4.2008
SDÍLEJ:

Němečtí průkopníci industriálního rocku Einstürzende Neubauten.Foto: 10:15 Management

Naposledy se v Arše zastavili po vydání svého přelomového alba Silence Is Sexy z roku 2000, na kterém deklarovali, že i ticho může být vzrušující. Přestože jsou mnohými považováni za legendy německého industriálu, oni sami ze sebe tuto nálepku neustále strhávají novými a novými experimenty, při nichž se snaží nalézt kompromis mezi hypnotickou silou přirozených zvuků velkoměsta a obecně přijatelnou pop music. Kapela, jako je tato, nemohla vzniknout nikde jinde než v Berlíně osmdesátých let minulého století.

Dodejme, že šlo o Berlín západní, a ponurou náladu, která v rozděleném městě panovala, charakterizoval už název, jenž tehdejší čtveřice přijala za vlastní: Einstürzende Neubauten (Řítící se novostavby). Záhy se ukázal jako prorocký, to když se na konci května v roce 1980, necelé dva měsíce po prvním koncertu „Neubautenů“ v berlínském Moon Clubu, zřítila střecha jedné z nejznámějších poválečných novostaveb v Německu, berlínské Kongresshalle. Z původní sestavy vydrželi do dnešních dnů perkusista N. U. Unruh a především zpěvák a textař Blixa Bargeld, jenž měl až donedávna „vedlejší job“ coby kytarista Nicka Cavea.

Baskytarista Alexander Hacke (dříve známý jako Alexander von Borsig), který při minulém vystoupení v pražské Arše hrál k úleku všech diváků místo trsátka vibrátorem, stál rovněž u zrodu této kultovní formace, nicméně řadu let si od ní držel odstup účinkováním v neméně populárních skupinách Tiger Lillies a Crime And The City Solution.

Příliš hlasitý svět

Tvorbu Einstürzende Neubauten lze rozdělit na dvě dosti odlišná období: počátkem 80. let, kdy vyšlo jejich první album Kollaps, představovali pro mnohé symbol industriálního punkrocku, tolik typického pro berlínský underground. Počínaje deskou Halber Mensch z roku 1985 u nich však došlo k příklonu k jasným melodiím a Bargeldův pěvecký projev se od zběsilého křiku posunul k jemnějším a poetičtějším odstínům. Ono „ztišení a zjemnění“ tenkrát nepostihlo pouze jeho, ale i další kolegy z undergroundu včetně Lou Reeda a zmíněného Nicka Cavea, v jehož kapelách Birthday Party a Bad Seeds působil Blixa Bargeld od roku 1983.

Nejpozoruhodnější proměna se však v osobitém autorovi a interpretovi, oscilujícímu mezi rodnou němčinou a angličtinou, začala odehrávat v druhé polovině 90. let. Počínaje albem Ende Neu ustoupili Einstürzende Neubauten výrazně od dosavadního valení hlukových šroubů do hlavy a zaměřili se na kontrast mezi hlasitostí a tichem. Názorně to předvedli v titulní písni CD Silence Is Sexy z roku 2000, jejíž dobrou polovinu strávili mlčením, přerušeným pouze v okamžiku, kdy si Blixa zapálil svou oblíbenou „žitanku“. Na stejném cédéčku se dopustili svého prvního rádiového hitu – Total Eclipse Of The Sun je sugestivním zvukovým obrazem zatmění slunce, z něhož pěkně mrazí v zádech, zvláště když Bargeld odehraje kovovou trubkou křišťálově čisté sólo na starý radiátor. Od té doby až dodnes nepřestali „Neubauteni“ toto své zásadní dílo variovat a jejich popularita mezitím zcela logicky nabyla celosvětového měřítka, ačkoliv hudebně trochu ustrnuli. Následující album Perpetuum Mobile z roku 2004 a aktuální CD Alles wieder offen jsou jen dalším krokem k úplnému skloubení někdejších rebelských výpadů s nepodbízivými, nicméně přece jen popovými postupy.

„Nejdřív jste jako mladý boxer, který mlátí všude kolem, a pak si uvědomíte, že stvořit ticho je stejně těžké, jako stvořit hluk. A navíc, do každé umělecké formy se tak či onak promítá realita. A když je svět moc hlasitý, tak na to umění reaguje pravým opakem,“ vysvětluje baskytarista Alexander Hacke. Kam ještě mohou staří boxeři v tomto svém snažení pokračovat, aniž by se dostali do slepé uličky, to možná zjistí už za dva dny návštěvníci zcela vyprodaného Divadla Archa.

Autor: Michal Bystrov

17.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

U Hrabyně se 18. září sesunula část gabionové stěny u silnice I/11, fotografie z 25. zaří 2017.
2 7

Spadlá gabionová zeď na Opavsku? Na řešení nemá nikdo zájem, říká expertka

Frauke Petryová to balí. Ve sněmu zasedne, ale ne po boku AfD
4

Německé strany se záhy po volbách tříští. Nebo licitují

Doubický vrah svého činu lituje. Lidé ho znali jako nekonfliktního vegetariána

/VIDEO/ Muže, kterého policie viní z vraždy 14leté školačky a pokusu o vraždu další dívky, poslal děčínský soud v úterý odpoledne do vazby. Rozhodnutí prozatím není pravomocné.

O Čapím hnízdě nic extra nevím, zopakoval Chovanec u Zemana

Ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) dnes na Pražském hradě zopakoval prezidentu Miloši Zemanovi, že nemá informace k vyšetřování kauzy Čapí hnízdo, kvůli níž Sněmovna vydala k trestnímu stíhání předsedu hnutí ANO Andreje Babiše. Chovanec to po schůzce řekl novinářům. Na Hrad s Chovancem přišli také policejní prezident Tomáš Tuhý a ředitel finanční policie Petr Lysák. Debata se podle Chovance týkala toho, jak funguje vyšetřování hospodářské kriminality.

Ať se se mnou lidé rozloučí šampaňským a svíčkou, řekla mi Květa Fialová

/ROZHOVOR/ O skonu Květy Fialové se herec Slováckého divadla a její kamarád Josef Kubáník dozvěděl od její dcery Zuzany o půl sedmé ráno, bezprostředně po tom, co Květa Fialová zemřela. Ještě spal, když mu zazvonil telefon.

O kurdské autonomii se dá jednat, naznačila smířlivě Sýrie

Syrská vláda se nebrání jednat s Kurdy o jejich požadavku na autonomii. Uvedl to syrský ministr zahraničí Valíd al-Mualim. Sýrie chce ale nejdřív porazit Islámský stát.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení