VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chvilky vzrušení mezi zvukem a tichem

Praha - Tuto sobotu se do pražského Divadla Archa vrátí klasici „hlukové hudby“ Einstürzende Neubauten.

17.4.2008
SDÍLEJ:

Němečtí průkopníci industriálního rocku Einstürzende Neubauten.Foto: 10:15 Management

Naposledy se v Arše zastavili po vydání svého přelomového alba Silence Is Sexy z roku 2000, na kterém deklarovali, že i ticho může být vzrušující. Přestože jsou mnohými považováni za legendy německého industriálu, oni sami ze sebe tuto nálepku neustále strhávají novými a novými experimenty, při nichž se snaží nalézt kompromis mezi hypnotickou silou přirozených zvuků velkoměsta a obecně přijatelnou pop music. Kapela, jako je tato, nemohla vzniknout nikde jinde než v Berlíně osmdesátých let minulého století.

Dodejme, že šlo o Berlín západní, a ponurou náladu, která v rozděleném městě panovala, charakterizoval už název, jenž tehdejší čtveřice přijala za vlastní: Einstürzende Neubauten (Řítící se novostavby). Záhy se ukázal jako prorocký, to když se na konci května v roce 1980, necelé dva měsíce po prvním koncertu „Neubautenů“ v berlínském Moon Clubu, zřítila střecha jedné z nejznámějších poválečných novostaveb v Německu, berlínské Kongresshalle. Z původní sestavy vydrželi do dnešních dnů perkusista N. U. Unruh a především zpěvák a textař Blixa Bargeld, jenž měl až donedávna „vedlejší job“ coby kytarista Nicka Cavea.

Baskytarista Alexander Hacke (dříve známý jako Alexander von Borsig), který při minulém vystoupení v pražské Arše hrál k úleku všech diváků místo trsátka vibrátorem, stál rovněž u zrodu této kultovní formace, nicméně řadu let si od ní držel odstup účinkováním v neméně populárních skupinách Tiger Lillies a Crime And The City Solution.

Příliš hlasitý svět

Tvorbu Einstürzende Neubauten lze rozdělit na dvě dosti odlišná období: počátkem 80. let, kdy vyšlo jejich první album Kollaps, představovali pro mnohé symbol industriálního punkrocku, tolik typického pro berlínský underground. Počínaje deskou Halber Mensch z roku 1985 u nich však došlo k příklonu k jasným melodiím a Bargeldův pěvecký projev se od zběsilého křiku posunul k jemnějším a poetičtějším odstínům. Ono „ztišení a zjemnění“ tenkrát nepostihlo pouze jeho, ale i další kolegy z undergroundu včetně Lou Reeda a zmíněného Nicka Cavea, v jehož kapelách Birthday Party a Bad Seeds působil Blixa Bargeld od roku 1983.

Nejpozoruhodnější proměna se však v osobitém autorovi a interpretovi, oscilujícímu mezi rodnou němčinou a angličtinou, začala odehrávat v druhé polovině 90. let. Počínaje albem Ende Neu ustoupili Einstürzende Neubauten výrazně od dosavadního valení hlukových šroubů do hlavy a zaměřili se na kontrast mezi hlasitostí a tichem. Názorně to předvedli v titulní písni CD Silence Is Sexy z roku 2000, jejíž dobrou polovinu strávili mlčením, přerušeným pouze v okamžiku, kdy si Blixa zapálil svou oblíbenou „žitanku“. Na stejném cédéčku se dopustili svého prvního rádiového hitu – Total Eclipse Of The Sun je sugestivním zvukovým obrazem zatmění slunce, z něhož pěkně mrazí v zádech, zvláště když Bargeld odehraje kovovou trubkou křišťálově čisté sólo na starý radiátor. Od té doby až dodnes nepřestali „Neubauteni“ toto své zásadní dílo variovat a jejich popularita mezitím zcela logicky nabyla celosvětového měřítka, ačkoliv hudebně trochu ustrnuli. Následující album Perpetuum Mobile z roku 2004 a aktuální CD Alles wieder offen jsou jen dalším krokem k úplnému skloubení někdejších rebelských výpadů s nepodbízivými, nicméně přece jen popovými postupy.

„Nejdřív jste jako mladý boxer, který mlátí všude kolem, a pak si uvědomíte, že stvořit ticho je stejně těžké, jako stvořit hluk. A navíc, do každé umělecké formy se tak či onak promítá realita. A když je svět moc hlasitý, tak na to umění reaguje pravým opakem,“ vysvětluje baskytarista Alexander Hacke. Kam ještě mohou staří boxeři v tomto svém snažení pokračovat, aniž by se dostali do slepé uličky, to možná zjistí už za dva dny návštěvníci zcela vyprodaného Divadla Archa.

Autor: Michal Bystrov

17.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dětská skupina. Ilustrační foto.
14

Dvouleté děti nejsou do školek zralé. Potřebují individuální péči

Konvoj vozidel armády USA na dálnici D5 nedaleko Plzně.
AKTUALIZOVÁNO
10 32

Vojenský konvoj dnes opustí ČR. Před kasárnymi zasahovala policie

AUTOMIX.CZ

Zapomenuté české automobilky: Wikov nabízel luxus, zaujal i první "kapkou"

Tatru a Škodu zná v naší zemi každý. Jsou tu ale i další, méně známé automobilky, mezi které spadá například Wikov. Strojírenský podnik původně vyrábějící zemědělské stroje vdechnul život vozům, kterým se dnes přezdívá „československý Rolls-Royce".

Ministryně Valachová: Škola musí zveřejnit přijatého žáka s nejhorším výsledkem

Střední školy budou muset v rámci jednotných přijímacích zkoušek anonymně zveřejnit skóre přijatého žáka s nejhoršími výsledky testů. V pořadu Partie televize Prima to dnes řekla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Podle ní to bude ukazatel kvality dané školy pro rodiče a zájemce o studium. Jednotné přijímací zkoušky se letos plošně konají poprvé, a to na maturitní obory středních škol.

Kvůli EET nemají kamberští prodejnu potravin

Závažný problém řeší aktuálně již měsíc obec Kamberk. Obyvatelé této vsi nemají, kde v obci nakoupit základní potraviny. Provozovatelka krámku na konci února skončila. Nechtěla kupovat drahou pokladnu pro EET.

Zvoník Ladislav Leksa: Změna času je proti přírodě

/ROZHOVOR/ V noci na neděli se mění čas ze zimního na letní. Kdo by si myslel, že všechny kostelní hodiny potřebují při změně času ručně seřídit, ten by se mýlil. Hodiny v klášterním kostele sv. Josefa v Obořišti má na starosti místní řemeslník a také zvoník Ladislav Leksa. Už zhruba sedm let na nich přesný čas řídí družice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies