Country and ostern music Karla Kryla

Praha /HUDEBNÍ RECENZE/ - Vychází vzácný záznam koncertu legendárního písničkáře, a to z roku 1969.

30.6.2009 2

Karel Kryl.Foto: Reprofoto Deník

„Pásek s tímto koncertem zná důvěrně každý, kdo se vlastním přičiněním dostal do řetězce ‘slušných lidí, co si půjčovali pásky’,“ píše v úvodním slovu k právě vydanému albu Karel Kryl 1969 – Živě v Československu další z velikánů tuzemské písničky, Vladimír Merta. „Tenhle se šířil kupodivu až v době, kdy si tu na Karla už moc lidí osobně nevzpomínalo,“ dodává s povzdechem. „Přišli po něm jinačejší domácí hrdinové…“

Dokument pro ty, co ho nezažili

Pro generaci fanoušků, kteří nikdy nenavštívili žádný z koncertů Karla Kryla, anebo ho zažili až v podzimu jeho života, bude tento dokument obzvláště zajímavý. Sotva pětadvacetiletý absolvent keramické školy promlouvá z archivního záznamu, pořízeného prý někdy na počátku zlomového roku 1969, se sebejistotou a moudrostí zralého muže. Sál, v němž se jeho vystoupení odehrává, má dokonale pod kontrolou.

Kultovní deska s titulním hitem Bratříčku, zavírej vrátka je připravena k vydání, naživo však skladba, zaznívající do mrtvé atmosféry půlroční okupace, působí ještě zlověstněji. Je hraná zvolna, dramaticky, a zároveň s hořkou rezignací. Ostře tak kontrastuje s bonusovou nahrávkou z Návštěvního dne Šimka a Grossmanna v divadle Semafor, kde hostující Kryl představil stejnou píseň v „oficiální“ podobě, věrně kopírující albovou verzi.

Se svou holkou Monikou

Pokud bychom chtěli rekonstruovat tehdejší Krylův portrét, nemohli bychom to udělat výstižněji než on sám v časopise Větrník, kde o sobě napsal: „25 let. Vyrostl mezi trampy a hlásí se k nim dodnes. Vždyť jen díky nim začal hrát na kytaru a skládat písničky. Ta docela první se jmenuje Potkal jsem svou tchýni na mostě v Bechyni. Tvrdí, že je to nejgeniálnější píseň, kterou kdy složil. Tehdy studoval na keramické škole v Bechyni. O ročník výš než Viktor Sodoma, s kterým se jednou ‘správně’ klukovsky porval. Chtěl být kaktusářem, geologem, malířem, keramikem. Potom se však začal toulat ‘se svou holkou’ – kytarou Monikou po českých klubech. Pořádal ‘country and ostern music’ a svěřoval se svým vrstevníkům s tím, co ho trápí. Napsal 77 písní, mezi nimi Pieta, Smutné ráno a Bratříček, který vyjde na LP desce. Má rád knížky, kostely, obrázky, Charlese a všechno pití od mléka po podmáslí. Je něčím pozoruhodný: zalíbila se mu ruština a dokonale ji ovládá.“

Hodně smutná legrace

Z tohoto slohového cvičení by se mohlo zdát, že ho psal hodně mladý člověk. Věkem možná, ale v mysli už byl starý jak Metuzalém. Jeho vyzrálost je zřejmá už od prvních tónů a slov, které posluchači Krylova cédéčka uslyší. Z invaze spřátelených armád si dělá smutnou legraci tak otevřeně, že se publikum až bojí smát.

Už má za sebou první úspěchy a je na ně řádně nafrněný. I to ke Krylovi patří – určité fanfarónství, pocit výjimečnosti. Je ale úplně v pořádku, že tak jedinečná osobnost zná svou cenu. Suverenní zpěvák, spolehlivý, byť nekomplikovaný kytarista a krutě přesný glosátor; tak připadá ostatním a zřejmě i sám sobě. Jednou se své básnické prognóze, která se vyplnila, podiví i nahlas. Karel Kryl asi nechtěl být prorokem, ale stalo se.

Karel Kryl 1969 – Živě v Československu, vydal Supraphon 2009, celkový čas 62:17