VYBERTE SI REGION

Cut Copy do Prahy přivezli hodně světla a to nejlepší ze současné elektroniky

Praha – Australská kapela Cut Copy patří k těm mála novějším nezávislým partám, co jsem v posledních deseti letech náhodou objevil, na první poslech mě chytla a ani po čtvrté desce mě nepřestala bavit. Když navíc v roce 2008 vydala svoje druhé album In Ghost Colours, začal jsem mít pocit, že bych v tom zdaleka nemusel být sám a (tehdy ještě) trojice z dalekého Melbourne by docela klidně mohla prorazit i v jedné z hudebně nejkonzervativnějších zemí světa, Česku.

22.4.2014
SDÍLEJ:

Cut Copy do Prahy přivezli hodně světla a to nejlepší ze současné elektroniky.Foto: Deník/Ondřej Leinert

Protože: hraje elektroniku – a tu lidi u nás od dob depešáků a Petra Muka můžou. Jsou nostalgičtí – ztraceni mezi šedesátými až devadesátými lety – to u nás, v zemi Retra, Vyprávěj či Comebacku, lidi taky můžou. A umí napsat jednoduché, chytlavé hity, které se nemusí bát zahrát ani DJ, co za posledních dvacet let zaregistroval v hudebním byznysu jen to, že existuje cosi jako mp3 a že je s tím tak málo práce, že pouštět je může na rozdíl od desek úplně každý. Což můžou úplně všude.

Austrálie od konce devadesátek, hlavně kolem labelu Modular Recordings, ale i jinde, generovala fůru nadějných hudebních jmen: Architecture in Helsinki, The Avalanches, Van She, The Presets, Miami Horror, Midnight Juggernauts, Grafton Primary, Tame Impala… Ale jestli mi nějaká indie formace přišla skutečně výrazná a globálně srozumitelná, tak to byli právě Cut Copy.

Více o kapele a recenze jejich desek pohledem redaktora Pražského deníku čtěte ZDE.

Takže když někdy začátkem roku 2011 ohlásili turné, jehož součástí byla i první návštěva Prahy, byl jsem hodně zvědav, jak to v červnu v MeetFactory bude vypadat, nejen proto, že jsem tam – slovy klasika – sám dovedl asi pět lidí (přišli všichni). Poloprázdný sál byl zklamání, ale hudba – naživo ještě energičtější a optimističtější než na desce – variabilní složení, ve kterém na scéně chvílemi hrály dvě kytary a basa i dvoje klávesy a žádná kytara, nepřehlédnutelná gesta frontmana Dana Whitforda – mě utvrdily v tom, že Cut Copy nejsou jen objev na jednu desku.

Setlist pražského koncertu:
We Are Explorers, Take Me Over, Free Your Mind, Where I´m Going, So Haunted, Hearts on Fire, Take Me Higher, Feel the Love, Sun God, Out There on the Ice, Let Me Show You Love, Meet Me in a House of Love, Lights and Music, Need You Now

Loni vydali už čtvrtou, Free Your Mind. A teď, na velikonoční pondělí, se k nám vrátili. Lucerna Music Bar sice vyprodaný, jako třeba berlínský klub Prince Charles, kde jsem je viděl loni v prosinci, zdaleka nebyl, ale proti premiéře v MeetFactory, bylo zřejmé, že když kapela vydá ještě pátou a šestou desku tak kvalitní jako ty předchozí, příště třeba bude.

Cut Copy totiž opět přivezli zásobu pozitivní energie: toho, co v hudbě – pokud se nespokojíte s nejtupějšími popěvky nejmenovaných stálic populární scény – tolik chybí. Když hráli patnáctiminutový epos Sun God, vybavily se mi chvíle, které jsem na stejném místě prožíval při koncertu Primal Scream a jejich Higher Than the Sun: elektronická skladba v harmonii s dokonalou psychedelií. Jasně, že to dělají i jiní: v Americe třeba Animal Collective a v Austrálii asi nejlépe už zmínění Tame Impala. Ale Cut Copy si přitom zachovávají půvabnou i zároveň lehce kýčovitou poetiku kapely, která na tuto cestu září diskokoulí.

Mimochodem, světla – a to je jedna z mála výtek – bylo na scéně kvůli obří projekci chvílemi až zbytečně moc. Po této stránce mělo podmanivější atmosféru berlínské vystoupení, kde projekce nebyly vůbec, a světlo obstarávaly hlavně reflektory a stroboskopy – vše tak bylo prchavější a rychlejší, jako minimalistické texty a rytmus kapely.

Zvuk naproti tomu neměl chybu a oproti Berlínu Praha měla i výrazně lepší předkapelu: česko-japonsko-slovenské Deaths, paradoxně teď tvořící hlavně v Berlíně. Cut Copy jednoduše do Prahy přijeli s tím nejlepším, co současná mezinárodní i domácí elektronická scéna nabízí.

Autor: Ondřej Leinert

22.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Kardinálové chtějí od papeže odpověď, Vatikán mluví o skandálu

Vatikán - Za velmi vážný skandál označil předseda jednoho z nejvyšších soudů římskokatolické církve otevřený dopis čtveřice kardinálů, kterým žádají papeže o vyjasnění jeho názoru na rozvedené. Kardinálové z Německa, Itálie a USA odpověď Františka na svůj původní dotaz nedostali, proto s ním vyšli nedávno na veřejnost.

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies