VYBERTE SI REGION

Da Vinciho viola probuzená ze spánku

Krakow /VIDEO/ - Její dvoubarevné klávesy vypadají jako u klavíru, ale při klavíristově dotyku se rozezní tóny ne nepodobné violoncellu. Koncem 15. století vynalezl autor slavné Mony Lisy Leonardo da Vinci, velký renesanční malíř a génius s mnoha nadáními, nástroj nazývaný viola organista, který vypadá jako klavír, v němž jsou spojeny klávesnice se smyčcem. Nástroj však nikdy nebyl vyroben. O více než půl tisíciletí později jej polský klavírista, vášnivý milovník staré hudby a stavitel hudebních nástrojů Slawomir Zubrzycki probudil ze zapomnění.

3.1.2014
SDÍLEJ:

Viola organista Leonarda da Vinciho je na světě. Foto: repro youtube.com

„Leonardo da Vinci vynalezl svůj nástroj mezi lety 1470 a 1480," vysvětluje přívětivý padesátník. Při výrobě Zubrzycki vycházel z nákresů tohoto nástroje, které da Vinci zanechal a které se nacházejí v Codice Atlantico. Spis obsahuje technické a vědecké vynálezy a je uložen v Ambrosiánské knihovně v severoitalském Miláně.

Pod víkem je ukryta řada 61 kovových strun a celý systém kol a koleček. Každá struna je napojena na klávesy, které jsou černé a v barvě světlého dřeva. Na rozdíl od klavíru však nástroj nemá kladívka, ale čtyři kolečka, která působí jako smyčec na struny. Kolečka jsou zabalená do koňských žíní, což byl tradiční materiál používaný pro výrobu smyčců strunných nástrojů. Za pomoci pedálu hudebník kolečka otáčí, přes kličku. Když hudebník udeří do klávesy, stlačí klávesa jednu ze strun proti jednomu z koleček a tře se o něj. Smyčec v kontaktu s kovem vydává zvuky a vibrace připomínající violoncello, varhany či akordeon. Leonardo mohl o jeho zvuku jen snít, protože z neznámých důvodů svůj nástroj nikdy nesestavil.

Autor: ČTK

3.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies