VYBRAT REGION
Zavřít mapu

David Eben: Gregoriánský chorál zpívají i ženy

Ústí nad Labem /ROZHOVOR/ - Působivá hudba mužského vokálního souboru Schola gregoriana pragensis rozezněla ve čtvrtek unikátní ústecký kostel se šikmou věží, chrám Nanebevzetí Panny Marie. Slyšel převážně repertoár adventního alba Adventus domini, písně z pozdního středověku.

15.12.2012
SDÍLEJ:

Schola zazpívá chorály dnes v šikmém kostele.Foto: Supraphon

Schola gregoriana pragensis, věnující se gregoriánskému chorálu, v roce 1987 založil a dál vede David Eben, nejmladší z tria bratrů Ebenů. V bílých mnišských sutanách vystupující devítičlenný sbor už vydal třináct alb; to nejnovější, „Adventus domini", má podtitul Adventní mše Rorate v českých kancionálech 15. 16. století. Upozorňuje na fakt, že rorátní zpěvy jsou neopakovatelnou tradicí českého adventu. S Davidem Ebenem jsme si povídali těsně před koncertem…

Svébytný repertoár

Vaše adventní turné o 22 vystoupeních navštívilo i Dachau. Představujete „pouze" repertoár své loňské desky?
Náš program je zaměřený na dobu adventní, na liturgický repertoár pocházející z tohoto období a jelikož se poslední deska věnuje právě jemu, je logické, že tento svébytný repertoár zazní i zde. Tyto zpěvy mají blízký vztah k českým zemím, jsou z prostředí utraquistů, pokračovatelů mistra Jana Husa, kteří hodně liturgických textů překládali do češtiny.

Bavíme-li se o církevních záležitostech, na vystoupení se mnoho světského neodrazí?
Jednotlivé hudební žánry spolu i v pozdním středověku komunikovaly, takže se navzájem ovlivňovaly, ale my se dnes s ohledem na adventní tématiku soustředíme na duchovní hudbu.

Jak důležité je pro vás a vaše kolegy ze sboru cítit hudbu, kterou zpíváte, i po stránce víry?
Jistě je potřeba, aby k zaměření chorálu měli zpěváci nějaký vztah, není to ovšem nijak podmíněno aktivním členstvím v církvi. O textech zpěvů mluvíme a když jsou ty texty latinsky, vždy si je přeložíme, aby každý věděl, o čem se zpívá. Na druhé straně, duchovní život je věc každého člověka a jeho osobní svobody, záleží na každém jednotlivě.

Jaká témata se objevují ve vašich písních? Jsou i teskná a bolestná, zpíváte také o utrpení?
Hlavním tématem je příprava na Vánoce, na Narození. Objevují se zde různé texty, které čerpají z proroků, předpovídají narození Spasitele. V pozdně středověkém repertoáru je velký podíl básnických textů, které vyzařují zvláštní lyrismus. Snad je to i díky mariánské tématice, která je v adventních zpěvech silně zastoupena.

Přijde-li divák, který nemá bližší vztah k Bohu ani k církvi, a neumí latinsky, lze zjednodušeně říci, že uslyší pěknou hudbu v prostředí, do kterého patří?
Já myslím, že ano. Tato hudba měla a má člověku pomoci získat odstup od starostí všedního dne a zklidnit překotný tok myšlenek. V případě dnešního koncertu by mohla posluchačům pomoci naladit se do atmosféry adventu.

V Ústí není moc kostelů, které lze vytápět, a velký chrám, kde vystoupíte, k nim nepatří. Nezpívá se lépe, je-li větší zima?
To asi ne, jistě máme radši, když je tepleji. Ale jsme na to do jisté míry zvyklí, protože se hodně našich koncertu odehrává v čase adventním či před Vánocemi. Jsme na to vybaveni, funkční prádlo je podmínkou.

Máte obor Gregoriánský chorál vystudovaný. Jak jako profesionál vnímáte pop úpravy hitů ABBY, Philla Collinse a další jako gregoriánské chorály? Připadá mi to hloupé až zrůdné, zbytečné, nesmyslné. Takový necitlivě udělaný hudební patvar…
K tomu asi není moc co říci. Jisté je, že s chorálem tato hudba nemá vůbec nic společného. Je to jen využití určité image, vnějšího rámce, kapucí, rekvizit. Zní zde repertoár, který nemá s chorálem vůbec nic společného…

Jsou tu křehké hranice, nebo zde lze říci: „Takto už jistě ne"?
Určitě záleží na tom, jak k takovému projektu člověk přistupuje. Dnes je možné i experimentovat, a asi není třeba být v tomto ohledu velkým puristou. Ale záleží na přístupu i na invenci. Někdy může netradiční spojení otevřít novou perspektivu či nechat vyniknout síle chorálního repertoáru v novém světle. Je jistě třeba s ním zacházet s pietou, která je mu vlastní. Parazituje-li ale člověk jen na duchovních hodnotách minulosti, tak to asi v pořádku není.

Kdyby mu neškodila…

Takže byste se ani elektronické hudbě nebránil, kdyby gregoriánskému chorálu neubližovala?
Ano, dalo by se to tak říci.

Je pro vás Schola a Ebeni zcela jiný hudební svět? Či nikoli, byť se bavíme o dost odlišných žánrech pro rozdílné prostředí?
Jsou to dvě různé věci, ale obojí člověk musí dělat zodpovědně. V tom rozdíl není. Oba dva žánry mám rád, po Schole je pro mne koncert s Ebeny zpestřením. Každý z těchto druhů hudby je pro jiné prostředí, ale jistě to není nic, co by si protiřečilo.

Hudba vaší Scholy posluchače zklidní. Jiné je ale její zákulisí, kam návštěvník nevidí. Zažíváte v souvislosti s gregoriánským chorálem také adrenalin?
Určitě, žádné vystoupení není nikdy vyhrané předem, každému musíte dát sto procent, aby se podařilo. Je v tom i kousek dobrodružství: člověk vždy musí každému zpěvu vtisknout určitý tvar a snažit se dát melodii dostatečný vzlet, aby „dýchala" a přirozeně plynula. Je krásné, když se to daří, ale samozřejmě je to i náročné a v tom spočívá i kousek toho adrenalinu.

Umíte si představit, že by gregoriánský chorál zpívaly i ženy?
Samozřejmě. Gregorián není výhradně určen mužským hlasům. Byl univerzálním bohoslužebným repertoárem, který se zpíval ve všech kostelech, samozřejmě s určitými lokálními odlišnostmi. V ženských klášterech byl zpíván stejně jako v mužských. Možná je obvyklejší, spojovat chorál s mnišským prostředím, ale z historického hlediska zde není rozdíl.

Je nezbytné představovat gregoriánský chorál v církevním prostředí? Nelze zpívat v kulturním domě či u rozsvíceného vánočního stromu na náměstí?
V principu, proč ne. Tato hudba je v jistém smyslu univerzální a ve chvíli, kdy se vytvoří odpovídající atmosféra, muže zaznít kdekoli. Je ovšem nutno říci, že bytostně patří do sakrálního prostoru. Tam patří svým zaměřením i akusticky; dá se říci, že počítá i s typickým dozvukem, jaký je obvyklý v sakrální architektuře.

Na co se v tuto chvíli nejvíce těšíte?
Určitě se těším, že se kolem Vánoc sejdeme, že budu tyto svátky trávit s rodinou, a doufám, že se nám podaří dostat se společně na hory. Snad budou sněhové podmínky příznivé a budu moci vytáhnout lyže ze sklepa.

Autor: Radek Strnad

15.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Sir Roger Moore
4

Zemřel Sir Roger Moore, jeden z filmových Bondů

Jiří Kajínek, odsouzený vrah, míří 23. května po 23 letech na svobodu z věznice v Rýnovicích v Jablonci nad Nisou díky milosti, kterou mu udělil prezident Miloš Zeman.
AKTUALIZOVÁNO
26 34

Je to tady! Kajínek opustil vězení. "Vítej na svobodě," zaznělo na uvítanou

EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZUJEME

Tři autentické dojmy z Manchesteru: Lidé jsou šokovaní, život se ale nezastavil

/VIDEO/ Jak se tragédie v Manchesteru, kde útočník na koncertě odpálil bombu, dotkla tamních obyvatel, včetně české ředitelky Czech School Manchester? Jaké dojmy a postřehy nám svěřil novinář deníku The Sun, jehož syn byl přítomen na tragickém koncertě? Přinášíme i poznatky další Češky, sociální praconice Zory Zámečníkové, jež poskytla video z okolí místa činu. 

Comeback Kvitové se blíží. Bude hrát už v Paříži?

/VIDEO/ Doba návratů? Jen den poté, co svůj návrat na kurty oznámila bývalá světová jednička Viktoria Azarenková (po mateřské pauze plánuje hrát Wimbledon), se výrazně přiblížil i comeback další tenisové hvězdy – Petry Kvitové.

Bouře na magistrátu. Vznikne Blanka II?

Vedení města se nemůže dohodnout na podobě dokončení severovýchodní části městského okruhu. Ve hře jsou dvě varianty.

AKTUALIZOVÁNO

Obětí je 22, nejmladší osmiletá. Útočník z Manchesteru se jmenuje Salman Abedi

/VIDEO, FOTOGALERIE/- Celkem 22 mrtvých a minimálně 59 zraněných. Taková je bilance exploze v koncertní hale v Manchesteru. Podle všeho se zde odpálil sebevražedný útočník, policie to vyšetřuje jako teroristický čin. Zatčeni byli již tři podezřelí. Totožnost 23letého útočníka je již známa, má jít o 23letého Salmana Abediho, k jehož činu se přihlásil Islámský stát. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies