VYBERTE SI REGION

Dirigent Kalousek: Jesus Christ Superstar jsem poslouchal jako kluk z magneťáku

Brno /ROZHOVOR/ - Dirigent Dan Kalousek provede s orchestrem a sólisty Městského divadla Brno koncertní verzi muzikálu Jesus Christ Superstar – 22. a 23. sprna na Velkém nádvoří hradu Špilberk.

22.8.2013
SDÍLEJ:

Brněnský dirigent Dan Kalousek.Foto: Jef Kratochvil

Jesus Christ Superstar. Rocková opera Tima Rice a Andrew Lloyd Webbera, která zachycuje poslední dny Ježíše Krista. Ovšem poněkud kontroverzně, protože vypravěčem je zrádce Jidáš. Koncertní provedení tohoto známého díla připravil na dnešní a zítřejší večer orchestr a sólisté Městského divadla Brno – pod vedením dirigenta Dana Kalouska.

Muzikál Jesus Christ Superstar odehrajete v koncertním, a navíc open air provedení. Je to pro vás coby dirigenta náročnější?

U koncertního provedení chybí vizuální složka a veškerá dramatičnost díla tak musí být obsažena „pouze" v hudbě. To znamená, že dílo musíme hudebně připravit velmi detailně. Výhodou koncertního provedení je to, že se zpěváci mohou více soustředit na hudbu.

Jaká čísla považujete za nejobtížnější?

Vždy říkám, že míra obtížnosti je jen otázkou přípravy. Samozřejmě, jako v každém díle, obsahuje i tato rocková opera obtížnější a jednodušší části. Ty obtížnější je zkrátka nutné důkladněji připravit a interpretovat je se stejným nadhledem jako čísla lehčí.

Jsou divadelní prázdniny. Jaké pro vás je vkročit spolu s orchestrem a sólisty předčasně do pracovního temporytmu?

Máme prázdniny jen částečně. Divadelní sezona v Městském divadle Brno trvala až do poloviny července a na konci července jsme ještě hostovali na festivalu v lucemburském Wiltzu. První minuty práce po prázdninách bývají přeci jen trochu obtížnější, nicméně všichni jsou profesionálové, takže je součástí jejich profesí naskočit ihned.

Inscenaci Jesus Christ Superstar Městské divadlo premiérovalo před osmi lety. I když jste už tehdy s divadlem spolupracoval, na tomto titulu jste se přímo nepodílel. Kdy to tedy bylo poprvé a jak vám tento muzikál přirostl 
k srdci?

Jesus Christ Superstar jsem poslouchal už jako kluk z magneťáku s velkými cívkami z nahrávky po tátovi. 
Je tedy dost možné, že to byl první muzikál, který jsem znal. Pak jsem jej viděl v pražském provedení a později jsem se pochopitelně jako interpret setkával s jednotlivými písněmi. Celé dílo budu nyní dirigovat poprvé.

K soudobým skladatelům máte blízko, často s nimi spolupracujete. Jak je to u britského autora Webbera označovaného za Krále muzikálu?

Andrew Lloyd Webber má dva způsoby tvorby. Píše líbivé jednoduché písničky, které mě nijak neuchvacují. Na druhou stranu umí psát hudbu velmi zajímavou, dramatickou. V Jesus Christ Superstar převažuje zejména tento druhý způsob, a ten je mi blízký.

Je spíše kladem či záporem, může-li žijící autor ovlivnit hudební nastudování svých děl?

Myslím, že není důležité, zda je autor žijící či nikoliv. Vždy jde o to, že člověk musí dílo připravit do hloubky a řádně na základě mnoha vrstev informací. Když tak učiní, nemůže se v pojetí mýlit. Mám tím na mysli to, že když autor u nastudování je, může mít samozřejmě nějaké poznámky, ale k rozporu nedojde. To se může stát pouze v případě, že se ošidí příprava a vznikne interpretace nerespektující to, co autor zamýšlel.

Vycházíte ze své zkušenosti?

Mám spíše tu zkušenost, že člověk najde nějaké nové roviny díla, na které skladatel nemyslel. Interpret má totiž na rozdíl od autora odstup, který mu umožňuje širší pohled na dílo. Většinou potom skladatelé vzniklý nový rozměr rádi přijmou.

Letní produkce zpravidla mívají specifickou atmosféru. Překvapila vás někdy nějaká neočekávaná či komická událost?

Právě pro tuto příjemnou uvolněnou atmosféru mám letní produkce rád. Komplikace se děje vcelku často ta stejná, a to, že začne foukat vítr, který obrací noty. Hráči to řeší pomocí kolíčků na prádlo, neb tak často neotáčí. V partituře dirigent obrací listy velmi často. Pořád přemýšlím, jak to vyřešit, ale stále jsem na nic nepřišel.

A ona vtipná situace?

Vtipná historka se mi stala před třemi lety na Festivalu Špilberk. Požádal jsem garderobu, aby mi nachystala můj divadelní frak a ostatní oblečení. To udělali, ale v divadle a nikoliv na Špilberku. Přišli jsme na to až těsně před koncertem. Jeden obětavý kolega skočil do auta a jel mi do divadla koncertní oblečení vyzvednout, ve spěchu však vzal oblečení kolegy, který je o dvacet centimetrů menší a dvacet kilo lehčí. V tomto oblečení jsem již dirigovat musel, protože koncert musel začít. Dokážete si asi představit, jak jsem se v tomto „padnoucím ohozu" cítil.

Máte jako dirigent před vystoupením nějaký zvyk nebo rituál?

Žádný speciální rituál nemám, trémou taky příliš netrpím. Naučil jsem se před vystoupením nemyslet na nic, co se bude dít. Je třeba mít čistou hlavu a zapnout na sto procent.

Jak jste strávil letní prázdniny a jak se od práce nejlépe odreagujete?

Dovolenou jsme si s rodinou udělali jen malou „Tour de Jižní Čechy", kde to máme rádi. Máme malého syna, takže na žádné větší cesty jsme se nepustili. Jinak dokončujeme domek, takže pořád něco kutím doma, což mě vcelku baví a psychicky si tím odpočinu. Bohužel tento relax je často vystřídán rozčílením nad prací některého šikovného řemeslníka.

Festival Špilberk 2013

Dvojkoncert Muzikálové hvězdy (Jesus Christ Superstar – koncertní provedení muzikálu v originálním znění s českými titulky)

22. a 23. srpna, nádvoří hradu Špilberk v Brně, od 20.30 hod.

Sólisté: Ivana Vaňková, Dušan Vitázek, Petr Gazdík, Igor Ondříček aj.

Vstupenky: lze koupit na místě před začátkem

Autor: Markéta Stulírová

22.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies